مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عبدالرضاـ توده

مشهور به «سلطان عبدالرضا»، بقعه با شکوه این امامزاده در جنوب غرب روستاى توده[1] (از دهستان زیارت، بخش مرکزى)، در بالاى تپّه‏اى مشرف بر روستا و با چشم انداز فوق العادّه‏اى زیبا، در 4/16 کیلومترى شهر شیروان
واقع شده است.

بناهاى قبلى که کوچک و تنها داراى دو اتاق تودر تو بوده در چند سال قبل تخریب شد و به جاى آن بناى کنونى که شامل ایوان، گنبد، صحن و ضریح است ساخته شد. اصل بنا به صورت مربّع و به ابعاد 18×18 متر است که در سال 1385 ساخته شده و از چهار طرف داراى درى به داخل است، اما درِ اصلى فعلاً از جانب شمال رو به روستا باز مى‏شود که اخیراً ایوانى در همین جهت در حال ساخت مى‏باشند.

در هر ضلع از بقعه، چهار پنجره جهت نورگیرى و تهویه هوا کار گذاشته‏اند و چهار ستون قطور آهنى به ارتفاع 6 متر در وسط بنا جهت برقرارى سقف و گنبد خانه طرّاحى نموده‏اند. درست در وسط این ستون‏ها ضریح آهنى به ابعاد 20/1×10/2 متر که به شکل گهواره‏اى است نصب شده که از طرف حاجى على نامور و به جوشکارى مسعود قرائیان و با مساعدت اسماعیل رمضان پور و ساخت رمضان قائد در تاریخ 10/24/1385 به بقعه اهداء شده است.

برفراز بقعه، گنبدى شلجمى به قطر 5 و ارتفاع 5 متر قرار دارد که بر ساقه‏اى 8 ضلعى استوار شده و نماى خارجى آن قیر اندود است. بقعه، داراى بیش از 3 هکتار صحن است که طرح جامع توسعه آن در حال اجراست. دو موقوفه کوچک و یک موقوفه دیگر که نوعاً جهت کاشت گندم و جوست از املاک بقعه به شمار مى‏آید.

به اعتقاد اهالى امامزاده عبدالرضا از فرزندان امام موسى کاظم علیه‏السلام است.
برخى نام وى را همانند حمزه رضا علیه‏السلام و محمّد رضا علیه‏السلام، عبداللّه‏ الرضا و از
نزدیکان حمزه رضا علیه‏السلام و محمّد رضا علیه‏السلام مى‏دانند. به اعتقاد ما او نواده
امامزاده حمزه رضا علیه‏السلام و از نسل سیّد حسن بن زید بن ابى القاسم حمزة بن
محمّد ابى جعفر الرضا بن موسى بن احمد بن محمّد الاعرابى بن قاسم بن
حمزة بن امام موسى کاظم
علیه‌السلام است.

 



[1]. توده، نام دیگر آن قائم آباد است. به طول جغرافیایى َ 45 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 24 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1075 مترى از سطح دریا واقع شده و قدمت آبادى در محل کنونى بیش از 50 سال است. در موقعیّت تپّه‏اى واقع شده و رودخانه زوارم از 150 مترى جنوب آبادى مى‏گذرد. کوه آجان با ارتفاع 1765 در 5/2 کیلومترى غرب و جنوب غرب و کوه گل جان با ارتفاع 1435 متر در 5/4 کیلومترى جنوب شرق آبادى واقع شده است.

جمعیّت این روستا 170 خانوار که شامل 950 نفر است. از این تعداد 75% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى و کارگرى است. محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم، جو، عدس، نخود، گوجه فرنگى و چغندر قند است و به صورت آبى و دیمى کشت مى‏شوند. محصولات عمده باغى نیز، انگور، گردو، زردآلو و آلوچه است که آب کشاورزى آن از رودخانه و چاه تأمین مى‏شود. از فعالیّت‏هاى تولیدى یک باب کارگاه جوشکارى، و از صنایع دستى مى‏توان به قالیبافى اشاره کرد. معدن سنگ آهک توده نیز در یکى کیلومترى جنوب آبادى واقع شده است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده