مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده یحیى بن زید ـ روستاى عزیز آباد (سرمزار) سبزوار

بقعة با شکوه این امامزاده در میان روستاى عزیز آباد (سرمزار) در 11 کیلومترى جنوب شرق شهر ششتمد واقع شده و به «سرمزار» مشهور است.

ساختمان بقعه که در حدود ده سال قبل تجدید بنا شده به ابعاد 17×16 متر است و ایوانى در جانب مال دارد که ابعاد آن 6×3 متر و ارتفاع قریب به 7 متر است. در پیشانى بقعه «آستانه مبارکه یحیى بن زید علیه السلام» نوشته شده است.

دو طرف ایوان، کاشیکارى منظّمى در زمینه گل و بوته و آیات قرآنى و اسماء جلاله تزیین شده و در انتهاى آن دو مناره بلند به ارتفاع 16 متر است که با ورق گالوانیزه پوشش یافته است. بقعه از چهار جهت درى به داخل دارد و به صورت چلیپا ساخته شده است. اتاق مرقد به شکل مربع و هر ضلع آن 9 متر است. چهار صفّه به ابعاد 3×3 و ارتفاع 4 متر احداث شده که به صورت مدخل بقعه است. چهار زاویه اتاق مرقد را با ایجاد چهار گوشواره در ارتفاع 6 مترى به دایره تبدیل نموده و در نتیجه گنبد بنا بر آن استوار ساخته‏اند.

این گنبد به شکل کلاه خودى به قطر 10 و ارتفاع بیش
از 5 متر است که از داخل گچ اندود و از خارج سیمان و سپس با رنگ طلایى پوشش یافته است. کف و ازاره حرم تا 20/1 سانتى متر با سنگ مرمر پوشانیده شده و الباقى دیوار بقعه گچ اندود است. در ساقة گنبد چهار پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده و در وسط بقعه نیز ضریح آلومینیومى به ابعاد 2×1 متر قرار دارد.

در طرف راست ایوان، درى به داخل اتاقى منتهى مى‏شود که ظاهراً به عنوان دفتر آستانه است. زمین زیارتگاه قریب به دو هکتار است که در آن فضاسازى و درختکارى صورت گرفته و آبى که در آن جارى است فضاى مناسبى را ایجاد نموده است. در شمال غرب صحن، سرویس‏هاى بهداشتى احداث شده و در کنار سردر بقعه نیز چهار اتاق به عنوان زایر سرا قرار دارد.

در تابلویى که بر دیوار بقعه نصب است، شخص مدفون در بقعه را یحیی بن زید بن امام علی بن الحسین ‰ معرفی نموده و اشعارى در مدح امامزاده یحیى بن زید ‰ سروده شده که متن آن به شرح ذیل است:

اى که سر به فلک افراشته این بارگهت

پادشـاهان جهان گشته همه خاک درت

دردمنــدان جهـان رو به تو آرند همه

اى شفا بخش مریضان جهان یک‌نظرت

زائـران سوى تو آیند ز هر شهر و دیار

به امیدى که برند فیض کرم از حرمـت

رود آبـى کــه ز کـوه تو سرازیر بود

شربتى هست‌که جوشیده‌زلطف ثمـرت

دامن کوه تو سرسبز بـود همچو بهشت

میدهد لطف وصفا بر دل هر رهگذرت

نور چشمان پیغمبرى  و دوستان رسول

یحیى نـام تــو و زیــد نــام پدرت

سر مزار حفظ بود از همه آفـات و بلا

تـا که باشـد  به پناه تو و زیر نظـرت

هــر نفـر رو به تـو آید با چشم امید

نا امیدش  مکن آقا تو ز لطف و کرمت

بنای قبلی این امامزاده به شمارة 8729 و در تاریخ 10/3/1382 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

خیلی وبلاگ عالی و خوبی داری لذت بردم واقعا من هم البته یه وب دارم که متاسفانه کسی به من سر نمی زنه و تنهام دوست داری بیا نیامدی هم اشکال نداره بازم ممنون موفق باشی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده