مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

خانه قدوسى نهاوند

این خانه قدیمى که متعلّق به شیخ على قدوسى از عالمان شهر نهاوند است، داراى سردر ورودى زیبایى است که با نقوش هندسى آجرى تزیین شده و دو ستون نما در دو سوى سردر به زیبایى آن افزوده است.

نماى بنا در داخل حیاط به وسیله آجرکارى هاى زیبا تزیین شده و قوس هایى به شکل شاخ قوچ، نما را آراسته است. پیرامون حیاط با طاق نماهاى هلالى تزیین شده است

  • ۱۲۷۶

مسجد جامع نهاوند


این مسجد، در ضلع غربى میدان آزادى نهاوند و بر روى تپّه اى احداث شده است، که براى رسیدن به درب آن، باید از 25 پله، بالا رفت. بر محراب این مسجد قطعه سنگ حجارى شده اى به ابعاد 250×50 سانتى متر به چشم مى خورد، که عدّه اى از کارشناسان با استناد به آن، بناى کنونى را متعلّق به دوره سلجوقى دانسته اند.

این کتیبه سنگى، علاوه بر تزئینات حاشیه داراى عبارات: «بسم الله الرحمن الرحیم» و «محمّد رسول الله» و در وسط کتیبه و به خط کوفى مى باشد. همچنین در قوس محراب، کتیبه سنگى کوچک ترى نیز، شامل تاریخ تعمیر مسجد و وجود نام ابوتراب نصب شده است، که به 300 سال گذشته (عصر صفویه) تعلق دارد.

مقبره آیت الله آقا میرزا آقا حجت نهاوندى

این مقبره در محله مصلى یا کوچه اطلسى شهر نهاوند در میان قبرستان عمومى آن واقع شده است

مقبره به شکل مستطیل شکل و به ابعاد 7×14 متر است که درب آن از جانب شمال باز مى شود و گنبد عرقچینى در بالا دارد. قبرستان مذکور کمى بالاتر از سطح خیابان واقع شده و چندین پلکان به صحن آن راه دارد. مقبره مرحوم آیه الله آقا حجت نهاوندى از آجر ساخته شده و بام آن شیروانى است و سالیان مدیدى است دستى به آن کشیده نشده و فرسوده گشته است. ایشان با شش واسطه به فیلسوف بزرگ اسلامى ملا صدراى شیرازى مى رسد، پدرش آخوند حاج میرزا حسن ملقّب به حجت بوده است، وى در سال 1240 هجرى قمرى در اصفهان متولد شد. پس از آنکه به سن تمییز رسید مقدمات علوم را نزد پدر فرا گرفت. سپس مدتى از محضر درس علاّمه سیّد اسدالله اصفهانى بهره برد.

گنبد کبود

این بقعه در 25 کیلومترى شمال باخترى شهر نهاوند، در انتهاى خیابان شهداء و در میان گورستان روستاى گنبدکبود واقع شده است.

بقعه از سنگ لاشه و به شکل مربّع با گنبدى عرق چینى بوده که در سال 1383 هـ.ش فرو ریخته و جزو آثار باستانى به شمار مى آمده است. وجه تسمیه روستا هم به خاطر همین زیارتگاه است که در گذشته داراى گنبدى عرق چینى به رنگ کبود و با آجرهاى تیره بوده است. فعلاً دور بناى قبلى را سنگ چین نموده و در وسط آن صورت قبرى نمایان است که بر روى آن پارچه سبز نهاده اند. گویند هر کسى به درخت توتى که در مجاورت بقعه است جسارت کند و قصد بریدن آن را داشته باشد، مورد غضب قرار خواهد گرفت. روزهاى جمعه هر هفته از روستاهاى اطراف به این زیارتگاه روى مى آورند، با اینکه از دفن بودن یا نبودن شخصى در این مکان هیچ گزارش مستندى در دست نیست اما اعتقاد اهالى به این زیارتگاه زیاد است.

زیارتگاه چهل تن گرو

از دیگر اماکنى که مورد توجّه اهالى نهاوند است و گروهى از روستائیان به زیارت آن مى روند، زیارتگاه چهل تن یا چهل نابالغان مى باشد که در قلّه یکى از متفرعات گرو قرار دارد و کوه مزبور نام خود را از آن گرفته است.

از اینکه این چهل تن چه کسانى بوده اند و چرا به آنها چهل نابالغان مى گویند دانستنى هاى ما از حدود حدس و گمان فراتر نمى رود، بعضى را عقده بر این است که آنها از فرزندان امام موسى کاظم(علیه السلام) بوده اند که از مظالم خاندان عباسى به ایران آمده و در آنجا شهید شده اند. اگر چه این دیدگاه درباره اکثر زیارتگاه هاى ایران گفته مى شود و بیشتر آنان تنها بر اساس مسموعات و نقل قول هاى سینه به سینه است که اصالتى ندارد و منابع تاریخى و انساب بسیارى از آنان را رد مى کند. جالب اینکه عده اى از اهالى به ویژه بانوان همانطور که بنام ائمه (علیهم السلام) سوگند مى خورند بنام «چهل تن» نیز قسم مى خورند.

بقعه بابا هاشم ـ دورانه

این بقعه در روستاى دورانه، در 16 کیلومترى شمال باختر شهر نهاوند، مقابل بقعه امامزادگان بلقیس و خاتون قرار دارد و به تپّه بابا هاشم نیز مشهور است.([1])



[1]. فرهنگ جغرافیایى همدان: 183.

تپّه شامل فضایى به ارتفاع 40/1 و ابعاد 3×2 متر است که حکایت از وجود بقعه اى در گذشته دارد. تپّه بابا هاشم که به اعتقاد اهالى امامزاده بابا هاشم است، در گذشته بقعه اى کوچک به ابعاد 3×3 متر بود که گنبدى کلاه خودى به ارتفاع 2 متر داشت و بر اثر مرور زمان واژگون شد و تبدیل به تپّه اى گشت. به شهادت پیر مردان محل، در مدخل بقعه شیرسنگى وجود داشت که بر روى آن کتیبه هایى حجارى شده بود. همچنین در میان بقعه سنگ نوشته اى بود که توسّط میراث فرهنگى به موزه منتقل شد.

امامزاده یونس مهین آباد

بقعه این امامزاده در 16 کیلومترى باختر شهر نهاوند، در میان قبرستان بزرگ روستاى مهین آباد ]میان آبه[، و پس از نهر کوچک و جارى در قبرستان واقع شده و یکى از پنج مزار بزرگ و زیباى نهاوند است.

اصل بنا تازه ساخت و به شکل مربّع و به ابعاد 8×8 متر است که درب آن از جانب جنوب باز مى شود و در بالاى سردر ایوان آن سوره کوثر بر روى کاشى هاى لاجوردى تزیین شده است. بر فراز بقعه گنبدى شلجمى به قطر دو و ارتفاع سه متر قرار دارد که در ساقه نود سانتى مترى آن چهار پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده و نماى آن از خارج ایزوگام و از داخل گچ اندود است.

در وسط بقعه، ضریحى آهنى قرار دارد که روى آن را با پارچه هاى سبز پوشانده اند.

امامزاده منصور خیابان شیخ منصور نهاوند

بقعه این امامزاده در انتهاى خیابان شیخ منصور، در ضلع شمال خاورى گوشه سرتل در بیرون شهر نهاوند واقع شده است.

بقعه، شامل یک اتاق کوچک به ابعاد 4×4 متر است که ایوانى رو به خیابان دارد و درب آن از جانب مشرق باز مى شود. چشم انداز بقعه به جهت واقع شدن بر روى صخره اى در دامنه کوه هاى باروداب، بسیار زیبا و دیدنى است و جاده طریق الاسلام از آنجا دیده مى شود.

شالوده بنا از سنگ لاشه و ایوان الحاقى آن از آجر و گچ ساخته شده است. در وسط بقعه، ضریح آهنى به طول 5/1 و عرض 20/1 سانتى متر قرار دارد که فاقد تزیینات هنرى است. این بقعه چندین بار مورد سرقت و حفارى غیر مجاز قرار گرفته است. گویند که سنگ قبر با ارزشى داشته که به سرقت رفته است.

امامزاده محمّد و على قیصریه

این امامزاده در ضلع خاورى میدان قیصریّه شهر نهاوند واقع شده و به شاهزاده محمّد معروف و در نزد اهالى به «شازده محمّد» خوانده مى شود و مورد احترام اهالى است

بقعه از خارج به صورت مربّع مستطیل و از داخل به صورت پنج ضلعى غیر منتظم است. در وسط بنا، هشت ستون آهنى به ارتفاع تقریبى هفت متر به فاصله سه متر از همدیگر قرار دارد که در میان آن ضریح مطهّر امامزاده واقع شده است.

امامزاده مهدى خیابان 17 شهریور نهاوند

بقعه این امامزاده در خیابان هفده شهریور شهر نهاوند، در ابتداى کوچه اى که بنام امامزاده سیّدمهدى خوانده مى شود واقع شده است. متأسّفانه معمارى این زیارتگاه نه شبیه بقعه امامزاده و نه حسینیه و نه مسجد است که به صورت یک خانه مسکونى ساخته شده و از سه جهت راه پله اى به آن راه دارد. این امامزاده به «یتیمه» نیز مشهور است. علت شهرت آن به یتیمه را مى توان از وضع معمارى و بسته بودن درب بقعه و واقع شدن در محلّه یهودیان دانست.

امامزاده على خیابان 17 شهریور

بقعه این امامزاده در خیابان هفده شهریور شهر نهاوند و در میان مسجد و حسینیه جوانان، آنجا که به آرامگاه شهید حجّت الاسلام حیدرى مشهور است، قرار دارد

بین مسجد و حسینیه یک نیم دایره کوچکى از بیرون محسوس است که قبر امامزاده على، داخل این نیم دایره واقع است. ضریحى آهنى به طول دو و عرض یک متر بر روى قبر نهاده شده و در کنار آن صورت دو قبر یکى در بالاى سر و دیگرى در پایین پاى امامزاده وجود دارد که متعلّق به شهید حیدرى و پدر گرانقدرشان مى باشد. متاسفانه همین امر باعث شده، فضاى کمى که به امامزاده اختصاص داده شده بسته شود و راه عبور براى زیارت ممکن نباشد.

امامزاده دو خواهران خیابان دو خواهران

بقعه این امامزادگان در خیابان دو خواهران شهر نهاوند واقع شده و از بناهاى نسبتاً قدیمى شهرستان نهاوند است.

اصل بنا به صورت برجى با گنبد مدور عهد سلجوقى است. شالوده بنا از خشتوگل است که درب آن از جانب جنوب باز مى شود. بقعه از داخل به صورت هشت ضلعى است که با ایجاد و فضاسازى به دایره تبدیل شده است. هر یک از اضلاع حدود 5/1 متر و قطر گنبد حدود چهار متر است.

امامزاده جعفر- کوهانى

16ـ امامزاده جعفر- کوهانى

بقعه این امامزاده در سه کیلومترى جنوب خاورى شهر نهاوند، و در کنار جاده نهاوند- بروجرد شده واقع است.([1])


[1]- فرهنگ جغرافیایى همدان 47: 368.

 

اصل بنا تازه ساخت و شامل; بقعه، گنبد، حسینیه و صحن نسبتاً بزرگى است و در نزد اهالى از احترام فوق العاده اى برخوردار است. بقعه به شکل مربّع مستطیل و به ابعاد 9×10 متر است که درب اصلى آن از جانب جنوب شرقى باز مى شود و چندین درب نیز در جهات دیگر دارد. دو ستون دو مترى براى برقرارى قسمت دوم اتاق مرقد تعبیه شده و در نتیجه طبقه دوم را ایجاد کرده است. در زاویه شرقى اتاق مرقد، صندوق آهنى قرار دارد که ابعاد آن 20/1×2 متر است. در جنوب شرقى این اتاق، دربى به مسجد یا حسینیه راه دارد که این حسینیه بسیار بزرگ تر از اتاقِ مرقد است.

امامزاده پیرمحمّد- بیان

بقعه این امامزاده در 12 کیلومترى جنوب خاورى شهر نهاوند،([1]) نزدیک حمام عمومى روستاى بیان و جنب منزل آقاى فریدون زرینى واقع شده است.

بقعه، شامل اتاقى به ابعاد 4×4 متر است که درب آن از جانب جنوب باز مى شود. در وسط بقعه، صندوق چوبى مزار به ابعاد 1×80 سانتى متر قرار دارد که روى آن را با پارچه سبز پوشانده اند. بر بالاى بقعه، گنبدى هرمى به قطر 80 سانتى متر و ارتفاع حدود یک متر تعبیه شده، و جلوى مدخل با ایجاد یک فضاى 2×4 مترى، ایوان کوچکى پرداخته اند. بام بقعه ایزوگام است و هیچ اثر هنرى در بقعه مشاهده نمى شود. از هویّت شخصیت مدفون اطلاعى حاصل نشد. جز اینکه اهالى معتقدند وى از نوادگان امام موسى کاظم(علیه السلام) است. مشهور چنین است که یکى از اهالى، امامزاده را در خواب مى بیند و به او خبر مى دهد که جسد وى در زیر درخت گردویى قرار دارد. پس از خاکبردارى مکان مورد نظر جسد وى یافت مى شود و سپس مکان مورد نظر ساخته مى شود.

امامزاده پیر غیب رود حسن علیا(کلّمار)

امامزاده پیر غیب ـ رود حسن علیا(کلّمار)

بقعه این امامزاده در خارج از روستاى رود حسن علیا (که سابقا آن را «کلّه مار» یا «کلّمار» مى گفتند) در 7 کیلومترى جنوب شهر نهاوند، بر روى کوه مشرف بر شهر نهاوند و روستاهاى هم جوار، با چشم انداز فوق العاده زیبا و دیدنى واقع شده است. ([1])

بقعه شامل دو اتاق تو در توست و ابعاد آن 4×8 متر مى باشد. اتاق اول که به صورت شبستان یا مدخل اصلى است رو به جانب جنوب قرار دارد و درِ آن از جانب مشرق باز مى شود. اتاق مرقد در شمال قرار گرفته و طاق هردوى آن به صورت مدور و عرقچینى است. گنبد اتاق مرقد به صورت کله قندى و به ارتفاع 3 متر است که اخیراً ایزوگام شده است. در طرفین مدخل بقعه دو گلدسته به ارتفاع تقریبى 4 متر تعبیه شده است. بر روى مرقد، ضریح آهنى کوچکى نصب است. در جنب بقعه یک اتاق کوچک تعبیه شده که به عنوان زایر سراست و وسایل پخت و پز در آن نگهدارى مى شود. این بقعه اخیراً از طرف اهالى باز سازى شده است.

امامزاده بلقیس و خاتون ـ دورانه

13ـ امامزاده بلقیس و خاتون ـ دورانه

بقعه این امامزادگان در میان قبرستان روستاى دورانه، در 16 کیلومترى شمال باختر شهر نهاوند، بر روى تپه اى کم خیز واقع شده و بسیار مورد احترام اهالى است. ([1])

 


[1]. فرهنگ جغرافیایى همدان: 183.

امامزاده باباصلاح الدّین - کهریز صلاح الدّین

بقعه این امامزاده در هفت کیلومترى جنوب خاور فیروزآباد علیا([1]) و در بیست و پنج کیلومترى شهر نهاوند، در انتهاى روستاى کهریز صلاح الدّین و در میان قبرستان واقع شده است.

 


[1]- فرهنگ جغرافیایى همدان 47: 370.

امامزاده بابا پیر علی نهاوند

بقعه این امامزاده در خارج از روستاى محمّد آباد، در 18 کیلومترى باختر شهر نهاوند، مقابل تپه گبرها در کنار دو درخت و بر روى تپه اى واقع شده که چشم انداز آن فوق العاده زیبا و دیدنى است

به شهادت پیرمردان روستا، در گذشته مرقد امامزاده داراى اتاقک و سنگ قبرى بوده که متأسّفانه بر اثر بى توجهى فرو ریخته و دیگر کسى جهت بازسازى آن همت نمى گمارد. در یکى از روزهاى سال 1378 هـ . ش خبر مى آورند که مرقد و اطراف قبر امامزاده بابا پیر على مورد حفارى غیر مجاز قرار گرفته و جسد امامزاده نمایان شده است. ظاهرا دزدان پس از خاکبردارى به طمع یافتن سکه و طلا به جسد تازه امامزاده بر مى خورند و آن مکان را با ترس رها مى سازند.

امامزاده اسماعیل و ابراهیم نهاوند

بقعه این امامزادگان در خیابان 17 شهریور، جنب مسجدالنبّى(صلى الله علیه وآله) شهرنهاوند واقع شده که به «درب سرداب» مشهور است

بقعه نوساز و اتاق ساده شش ضلعى به ابعاد 20/2 سانتى متر مى باشد که تمام دیوارهاى آن را نقّاشى نموده اند و با کاشى هاى معرّق در زمینه گل و بوته به همراه اسماى جلاله تزیین کرده اند. درى از خیابان و درى از داخل بقعه به ورودى مسجد باز مى شود. محراب کوچک و مقرنس کارى در بالا سر امامزاده تعبیه شده و در وسط بقعه نیز ضریحى چوبى شش ضلعى قرار دارد که ابعاد آن چهل سانتى متر و ارتفاع آن 70/1 سانتى متر مى باشد. این ضریح توسّط آقاى جواد شهبازى به سال 1362 هـ . .ش ساخته شده و اهدا گردیده است. در بالاى ضریح، اشعارى در مدح امامزادگان سروده شده که از قرار ذیل است:

امامزاده احمد علی کرک نهاوند

بقعه این امامزاده در 17 کیلومترى جنوب خاورى شهر نهاوند، در میان گورستان عمومى روستاى کرک، بر بالاى کوه مقابل آن و با چشم انداز فوق العاده زیبا و دیدنى واقع شده که در محاوره عمومى به «اَمّه على» خوانده مى شود.

 

بقعه، تازه ساخت و شامل یک اتاق مربّع شکل به ابعاد 5×5 متر است که در آن از جانب مشرق باز مى شود و دو پنجره در شمال و جنوب دارد. در وسط بقعه، ضریحى آهنى مشبّک به عرض 50/1 و طول 60/1 سانتى متر قرار دارد که بر روى آن پارچه سبز نهاده اند. کف و دیوار بقعه با سنگ مرمر تزیین و دو مناره کوتاه به ارتفاع 30/1 سانتى متر بر دو طرف در ورودى تعبیه گردیده است.

۱ ۲
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده