مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ناصرالدّین ـ دهلران

بقعة این امامزاده در میان روستای علی آباد بزرگ (سادات بزرگ) و علی آباد کوچک (سادات کوچک) از توابع بخش زرّین آبادِ شهرستان دهلران قرار دارد و در میان مردم منطقه و استان ایلام از شهرت بسزایی برخوردار است. این امامزاده به سیّد مجنون شهرت دارد و علّت آن این است که افراد مجنون را به قصد زیارت و شفاء شبهای جمعه در مرقد مطهرش دخیل می‌بندند و اکثر قریب به اتفاق شفا می‌یابند.

ساختمان قدیمی بقعه که دارای ایوان، گلدسته، رواق و گنبدِ عرقچینیِ ساقه بلند بود، به مرور زمان و عدم رسیدگی در نیمة دوم سال 1366 به منظور بازسازی کلی، تخریب و به شکل مربع ساخته شد. بقعة سیّد ناصرالدّین به سه دوره تقسیم می‌شود. دورة اوّل در عهد شاه صفی صفوی در بین سال‌های 1038 ـ 1052 هـ. ق است که به صورت یک چهارطاقی ساخته شده بود. دورة دوم متعلّق به دوران قاجاریّه است که به والیگری حسینقلی خان فیلی ابوقداره، والی لرستان و پشتکوه طی حکمی خطاب به نقباء و سادات موسوی دستور ساخت آن را به سال 1293 هـ. ش داد. دورة سوم مربوط به تخریب بنای باشکوه قبلی به تاریخ 20/7/1366 است که توسط معمار علی خوشی جان به سرپرست ادارة اوقاف ساخته شد که دارای ورودی،
هشتی رواق، چهار شبستان، گنبد کلاه خودی و دو گلدسته است. در تاریخ 13/12/1383 ضریحی از جنس آب طلا و نقره که ساخت هنرمندان اصفهان بود، بر روی مرقدِ امامزاده نصب شد.

سیّد ناصرالدّین از سادات جلیل القدر موسوی است که در لشکرکشی شاه اسماعیل صفوی به عراق عرب، خوزستان و لرستان در سال 914 هـ. ق در پشتکوه لرستان به شهادت رسیده است. از او کرامات و خوارق العادات زیادی نقل می‌کنند. نسب شریفش با 16 واسطه به امام هفتم ( منتهی می‌شود که از قرار ذیل است: سیّد ناصرالدّین بن سلطان سیّد محسن ] متوفّای 905 هـ. ق و حاکم بلامنازع سراسر جزایر، خوزستان، بصره، بغداد و بندرهای خلیج فارس و کرمانشاهان، مرقد او در حمیدیه (العله) خوزستان دارای گنبد و بارگاه است [ابن سلطان سیّد محمد مشعشع ] متوفّای 870 هـ. ق [ابن سیّد هبة الله بن ابی‌محمد حسن الجبیلی البصری بن سیّد علم الدّین المرتضی النسّابه ] متوفّای 719 هـ. ق [ابن نسابة الکبیر سیّد شمس الدین ابی‌علی فخار الثانی ] متوفّای 630 هـ. ق [ابن سیّد ابی‌جعفر معد ] متوفّای 590 هـ. ق[ابن سیّد ابی علی شمس الدین فخار الاول ابن ابی‌البرکات احمد بن ابی‌القاسم محمد بن ابی‌الغنائم محمد بن حسین الشیتی بن محمّد
القشیر الحائری بن ابراهیم الضریر الکوفی بن محمد العابد بن
امام موسی کاظم ‰.

از سیّد ناصرالدّین یک پسر به نام سیّد طاهر و یک دختر بنام سیّد مدیحه به یادگار ماند که مدیحه به عقد ازدواج پسرعموی خود سیّد حمزه بن سیّد حسن درآمد و سیّد طاهر نیز با دختر عموی خود مائده فرزند سیّد حسن ازدواج کرد و ثمرة آن سه پسر به نام‌های؛ فاخر، ثائر و محسن بود. نسل زیادی از سیّد ناصرالدّین باقی مانده که اکثر سادات موسوی، رجبی، علوی، میری، رحیمی ساکن در ایلام، زرین آباد، دهلران، مهران، خوزستان و عراق از دین شاخه سار هستند.

سید امین موسوی رجبی مشعشعی بن سیّد ابراهیم بن سیّد محمد ملقب به پاپا ابن سیّد محمدعلی ابن سیّد صفر بن سیّد رجب بن سیّد یعقوب بن سیّد اسماعیل بن سیّد حیدر بن سیّد زین المناف بن سیّد طالب بن سیّد داوود بن سیّد محسن بن سیّد طاهر بن امامزاده سیّد ناصرالدین، که از علمای انساب معاصر ساکن ایلام است و در انساب خاندان خود تسلّط کافی دارد، اشعاری در مدح سیّد ناصرالدّین به همراه نسب نامة آن بزرگوار در یک قطعه سنگ گرانیت سبز به ابعاد 50×105 سانتی‌متر تهیه و طراحی نموده که توسّط ولی الله پاک سرشت و حسن پالیزیان به ترتیب خطّاطی و کنده‌کاری شده و در یکی از ستون‌های داخلی حرم مطهر نصب شده که مطلع آن چنین است.

ناصــر جنّــی تــوئی ای سیّد والا تبار

ناصرالدینت لقب ای حامی دین حق شعار

نــوة پـاک مشعشع سیّد مجنــــون وار

زادة سلــطانِ محسن، حـاکـــم با اقتدار

در ایلام همچین عالمی شهره نیس.
ضمن اینکه جد ایشان مشعشع از غلاة شیعی بود.
از طرفی ایشان در حوانی کشته شد و همسری اختیار نکرد
و البته بعید میدونم که سن مشعشع 151 سال باشه
ویا خطای نگارشی شما بوده
با سلام .ممنون از توجه شما . حتما تصحیح خواهد شد .
 آنچه مشخص است سید ناصرالدین  از اعقاب سید محمد مشع است که در قرن نهم هجری حکومت خوزستان بدست گرفته است سید محمد فردی غلو کننده بود که برای فریب مردم ادعای مهدویت نموده پسرش مولا علی  خودرا خدا خواند .
باسلام . آیا سید بزرگوار بنام سید زین العابدین بن سید کلبعلی یا کعبلی بن سید حیدر در شجره این سادات شریف المنزله وجود دارد . لطفا پاسخ دهید . ممنو ن . 
امیرحسین از کرمانشاه
دوشنبه ۲۲ آذر ۹۵ , ۱۴:۱۰ نوکرتم‏ ‏امامزاده‏ ‏ناصرالدین‏ ‏جنی
.
من خودم سید هستم و عاشق جد عزیزم هم هستم 
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
انا من العراق اصولی فارسى من دهلران هل هناک شخص اتواصل معه یتکلم عربی للتعرف على نسبی
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
شکرا لاتصالکم بهذه الموقع
رقم تلفون مدیر السایت
الدکتور محمد مهدی فقیه بحرالعلوم  00989121520798
باسلام تنها چیزی که میدونم سید ناصرالدین 
زمانی که وارد ایران شده دونفر باهاش بودن رکابدار وعلمدار. پسر وپدر بودن حالا طایفه رکابدار وعلمدار درچنگوله هستن 
تنها سیدی که ازشون مانده سید احمد هستش محل سکونتش سرطاف هستش اطلاعات کامل راازش گیربیارید
يكشنبه ۱۴ آذر ۰۰ , ۲۳:۲۰ سید عدنان عصمتی پور

لطف کنید که شجره نامه سادات موسوی روستای علی آبادشرح دهید متشکرم

شنبه ۹ بهمن ۰۰ , ۲۳:۴۱ سید میثاق موسوی

اسلام علیکم یا جدا سیدناصرالدین 

جمعه ۵ اسفند ۰۱ , ۰۴:۳۲ سیدعلی تاج گردان

سلام علیکم ورحمته الله نعم موجود بله اگر کسی شجره نامه سادات سید ناصر الدین رو میخاد بنده دارم با تشکر 

هر که با آل علی درافتاد ور افتاد 

آقای محمد که سال ۹۴ اون بالا پیام دادی و تهمت ابتر ب امامزاده سیدالناصردین دادی جوابت با جد بزرگوارش ک تواسمشو دزدیدی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده