- شنبه ۲۹ شهریور ۹۳
مشهور به «ابوالحسن جعفر»، بقعه این امامزاده در انتهاى روستاى شهرستان سفلى، در میان گورستان عمومى روستا، در 2 کیلومترى جنوب باختر رازمیان واقع شده است.
بقعه به صورت 8 ضلعى و از دو فضاى مرتبط به هم تشکیل یافته است.
فضاى نخست، شبستان هشت ضلعى است که هر یک از اضلاع آن 4 متر و داراى سه در، در جهات مختلف و 5 پنجره جهت نورگیرى است. فضاى دوّم، اتاق مرقد است که به صورت هشت ضلعى کوچکتر و به ابعاد هر ضلع 5/2 متر ساخته شده و دو در، در شمال و جنوب و چندین پنجره در جهات دیگر دارد.
تمام دیوارها و پنجره با رنگ آسمانى روشن، رنگآمیزى شده و در درهاى ورودى رنگ سبز استفاده شده است.
در وسط اتاق مرقد، صندوق چوبى به ابعاد 20/1×20/1 متر قرار دارد که روى آن را با پارچههاى سبز پوشاندهاند. این بنا در سالیان اخیر مرمّت شده است.
بر روى اتاق مرقد، گنبد دو پوشه کلاه خودى به چشم مى خورد که قطر آن 6 و ارتفاع آن بیش از 4 متر و از داخل به ارتفاع قریب به 3 متر است. این گنبد از داخل گچ کارى و از خارج سیمان و نقاشى شده است.
در شرق بقعه چند چنار تنومند وجود دارد که به گفته اهالى بیش از
سیصد سال عمر دارد. ارتفاع این چنارها بیش از 20 متر و سایه گستر آن 10
متر است و بخشى از شاخههاى آن بر روى گنبد سایه افکنده و منظره زیبایى
را به وجود آورده است. زمین زیارتگاه بیش از پنج هزار متر مربّع است که به
صورت قبرستان عمومى از آن استفاده مىشود.
بر روى یکى از قرآنهاى خطى که در داخل بقعه وجود دارد و کتابت آن
مربوط به سال 1217 ه . ق است. نام امامزاده را سیّد ابوالحسن بن جعفر بن
صادق علیهالسلام معرّفى کرده است. بر این اساس ما معتقدیم که شخصیّت مدفون
در این بقعه سیّد ابوالحسن جعفر بن محمّدالجور بن حسینالطوّاف بن
علىالخارص بن محمّدالدیباج بن امام جعفر صادق علیهالسلاممىباشد که سیّدى
جلیلالقدر و عظیمالشان بود. بنا به گفته ابنطقطقى در قزوین به شهادت
رسیده و قبرش در آنجاست. (ابى الحسن جعفر قتل بقزوین و قبره بها) او چند
برادر به نامهاى جعفر داشته که هر یک با کنیه فرق گذاشته مىشدند. ابو
احمد جعفر از شهررى به قزوین نقل مکان مىکند. سه برادر دیگر او به
اسامى احمد، قاسم و هاشم به ترتیب در قزوین، رى و مازندران سکونت
داشتهاند و از بزرگان سادات این مناطق بودند. امامزاده اسماعیل مدفون در
شهر قزوین نوه برادرى امامزاده ابوالحسن است که به عنوان عالم انساب
شهر قزوین معرّفى شده است.[1]
[1]. الاصیلى فى انساب الطالبییّن: 209، الفخرى فى انساب الطالبییّن: 28، المشجّر الکشّاف
لتحقیق أصول السادة الأشراف 1: 405، المعقبون من آل ابىطالب 2: 489.
- ۸۸۱
- ادامه مطلب