- شنبه ۲۹ شهریور ۹۳
بقعه این امامزاده در کنار کوچه باریکى پشت خیابان شهداى شهر قزوین قرار دارد.
این بنا از آجر ساخته شده و داراى دو حیاط در طرفین شمالى و جنوبى است. بنا از سمت جنوب، داراى ایوانى با سردر کاشىکارى شده مى باشد.
در طرفین ایوان، اتاقهاى دو طبقهاى ساخته شده و راه ورود به طبقه دوّم امامزاده از طریق پلّکانهاى کفشکن است. داخل حرم، چهار ضلعى مىباشد که در هر ضلع آن شاهنشینى تعبیه شده که طرح داخلى را به بیست ضلعى مبدّل کرده است. سقف حرم بر روى قوسهاى بلند چهار شاهنشین استوار شده است.
دو ضلع جنوبى و شمالى صحن حرم، متّصل به رواقى بود که امروزه به صورت ایوان کوچکى درآمده است. دیوارهاى صحن حرم با آیینه و گچبرى تزیین و کف آن کاشىکارى شده است. طرحهاى تزیینى گچبرى آن، شامل طرحهاى گل و بوته گیاهى مىباشد. در بعضى قسمتها، قابهاى مدوّر و بیضى شکلى طرح ریزى گردیده که در وسط آن، با
نقشهایى از گل و گیاه تزیین یافته است. گچبرىها به رنگهاى زرد، آبىآسمانى، قهوهاى و سبز، رنگآمیزى گردیدهاند. کف حرم را با کاشىهاى سفید آبى دوره قاجار ـ معروف به ابروباد ـ پوشیدهاند. رواق سمت غرب حرم، چهارضلعى است و در ضلع جنوب، محرابى با مقرنسهاى گچى قرار دارد. گنبد روى بقعه، دوپوش و سطح آن کاشىکارى مى باشد. این کاشى کارى در سال 1300 ه . ش به انجام رسید. تاریخ بناى اصلى امامزاده دقیقا اظهار نشده، امّا از بعضى قراین مىتوان فهمید که مربوط به دوران صفویّه مىباشد که در دوره قاجار تعمیرات کلّى انجام گرفته است. مدفن این امامزاده در سردابه زیرین قرار دارد. نسب امامزاده اسماعیل را به امام صادق علیهالسلام مىرسانند.
نسب شریف
همچنان که اشاره شد، اهالى قزوین، امامزاده اسماعیل را از اولاد امام
جعفرصادق علیهالسلام مىدانند؛ امّا از نام و نسب دقیق او و منابعى که این ادّعا را
تأیید کند، چیزى در دست ندارد، از طرفى تنها سیّد اسماعیل نامى که از
اولاد امام جعفرصادق علیهالسلام در قزوین سکونت داشت، و فردى با حشمت و
بزرگوار بود، سیّد اسماعیل بن على بن احمد بن حسن ابى محمّد الدّین بن
حسین الطوّاف بن جعفر الشعرانى بن حسین بن على الخارض بن محمّد
الدیباج بن امام جعفر صادق علیهالسلام است که بنا به نوشته عبیدلى نسّابه در قزوین
مىزیست و صاحب فرزندان و برادرانى در این شهر بود. ابو طالب مروزى از
او به عنوان نسّابه شهر قزوین یاد مىکند و جدّش سیّد احمد را مکنّى به
ابوطاهر و ساکن در قزوین مىداند. بنابراین شکى نیست که شخصیّت
مدفون در بقعه، همین سیّد جلیل القدر، سیّد اسماعیل حسینى باشد.
متأسّفانه منابع موجود ذکرى از تاریخ تولّد و وفات او ننمودهاند! با این حال،
طبق برخى از قراین مىتوان گمان نمود که او، در اوایل قرن پنجم هجرى
وفات نموده باشد.
بناى امامزاده اسماعیل بر نقشه چهار ضلعى و در جهت شمالى ـ جنوبى
قرار گرفته است و طول و عرض بقعه 21×25 متر مىباشد. ساختمان این
مقبره بین دو حیاط، یکى در جنوب غربى بنا و دیگرى در شمال شرقى آن
قرار گرفته است. حیاطى که در جهت قبله قرار دارد، به ابعاد
20/28×40/17 متر و حیاط شمالى به ابعاد 5/9×90/18 متر است. حیاط
جنوبى داراى یک حوض آب در وسط و دو سنگاب در هر گوشه حوض
مىباشد. سرویسهاى بهداشتى در گوشه غربى حیاط واقع شده است.
مقبره داراى نمایى متقارن مىباشد و به موازات گنبد ایوان ورودى در نما
دیده مىشود. براى ورود به فضاى مقبره، مىتوان از دو طرف ایوان و از
طریق گوشوارهها به آن دسترسى یافت. نماى شمالى به ابعاد 50/2×30/6
متر است. از ایوان به گنبد خانه درى چوبى باز مىشود و در دو طرف ایوان،
دو اتاق کوچک به ابعاد 80/10×80/10 متر واقع شده است. گنبد به کمک
سه کنجها و فیلپوش بر روى این فضا سوار شده است و از کف حرم تا زیر
گنبد 5/7 متر مىباشد.
از گنبد خانه دو درگاه، یکى به ایوان غربى و حسینیّه باز مىشود و
دیگرى نیز به ایوان شمالى و حیاط راه دارد. حیاط شمالى از طرف شرق به
کوچه باز مىشود و از سمت غرب به وسیله یک در به حسینیّه راه مىیابد.
نماى شمالى مقبره به ابعاد 50/2×30/6 متر است و تزیینات نماى مقبره در
این قسمت با نماى دیگر مقبره در حیاط اوّل بسیار متفاوت است. ایوان
شمالى نیز مانند ایوان جنوبى متقارن مىباشد؛ امّا ایوان بر روى دو ستون به
ارتفاع 5/5 متر استوار است. در طرفین ایوان شمالى، دو اتاق تو در تو به
ابعاد 3×9 متر قرار دارد که به وسیله ارسىها به دو قسمت تقسیم مىشوند.
در طبقه بالاى این قسمت نیز دو شاهنشین قرار دارد. راه پلّه منتهى به بام، در ایوان
شمالى واقع شده است. گنبد امامزاده دو پوسته است و 3/6 متر ارتفاع دارد.
نماى بیرونى بنا به سه قسمت، اوّل بدنه اصلى مقبره، دوّم میان سرا یا
حیاط و سوّم گنبد تقسیم مىشود. توصیف را از ورودى شرقى حیاط جنوبى
آغاز مىکنیم: این ورودى ساده و به ارتفاع 30/3 متر و عرض 3 متر است.
ورودى شرقى از دو جرز آجرى ساده تشکیل شده که در قسمت سر در بر
روى دو ردیف کاشى فیروزهاى به خطّ سفید، اسم امامزاده مدفون نگاشته
شده است. در ورودى حیاط، فلزى دو لنگه مىباشد.
با عبور از ورودى، وارد حیاط مىشویم. این حیاط به طول 20/28 متر و
عرض 40/17 متر است. در وسط حیاط حوض آبى به طول 40/5 متر و
عرض 60/3 متر و ارتفاع 50 سانتىمتر قرار دارد و در گوشه جنوبى حوض،
دو سنگاب موجود مىباشد که قرینه یکدیگرند. ارتفاع سنگاب 77
سانتىمتر و قطر دهانه آن 106 سانتىمتر است. قسمت پایه سنگاب به
ارتفاع 7 سانتىمتر مىباشد که به صورت پیچى، کنده کارى شده است. بدنه
هر سنگاب داراى 42 قاچ مىباشد که روى سنگ کنده کارى گردیدهاند. این
قاچها از لبه سنگاب شروع و تا پایه سنگ آب به صورت عمودى حجّارى
شدهاند. عرض هر قاچ 7 سانتىمتر و قطر هر قاچ 10 سانتىمتر است.
متأسّفانه، داخل سنگابها، درخت کاشته شده که باعث ترک و شکاف
درون سنگابها گردیده است. در گوشههاى شمالى حوض، دو پایه ستون
مکعبى شکل به ارتفاع 50 سانتىمتر قرار دارد. در قسمت بالاى پایههاى
سنگى، حفرهاى خالى مشاهده مىشود. بر روى بدنه سنگى هر پایه، گل
لوتوس 12 پر کندهکارى شده که زیبایى خاصّى به پایههاى سنگى داده
است. در حاشیه غربى حوض، باغچه مانندى قرار دارد که دور آن نرده
کشیده شده است. در حاشیه دیواره غربى حیاط، سرویسهاى بهداشتى
قرار دارد و دیوارهاى دور تا دور حیاط ساده و داراى نماى آجرى ساده و
بدون تزیین است.
نماى جنوبى: نماى جنوبى مقبره متقارن مىباشد و ایوان ورودى جنوبى
در وسط نما و به موازات گنبد دیده مىشود. جرزهاى غربى و شرقى جلوتر
از ایوان قرار دارند. ازاره این نما، تا ارتفاع 50 سانتىمتر، با سنگ مرمر سفید
پوشیده شده است.
نماى جنوبى به طول 30/6 متر و عرض 5/2 متر مىباشد، از حیاط به
وسیله دو پلّه، که در طرفین ایوان میانى تعبیه شده و به کفشکنهاى زنانه و
مردانه راه مىیابد. کفش کنها به ارتفاع 40/2 متر است که از یک قاب اریب
مانند مسطتیلى شکل ساخته شده و با چفد نیم دایرهاى (مازهاى) به ورودى
اصلى کفشکن، که مستقیم رو به حیاط باز مىشود، متّصل است. قوس ورودى نیز
چفد نیم دایرهاى دارد. نماى کفش کن، آجرى ساده و بدون تزیین است.
کنار ورودى کفش کن، دیواره آن از یک قاب مستطیلى کوچک تشکیل
شده که چفد مازهاى دارد. به همین صورت، طبقه بالاى کفش کنها، یعنى
نماى جنوبى این قسمت، نیز داراى چفد مازهاى است؛ با این تفاوت که
لچکىهاى قاب با کاشىهاى فیروزهاى یک رنگ و بعضا به رنگ سیاه همراه
است. همان طور که گفته شد، این بخش اریب مانند مىباشد که داخل این
کنج، مانند ورودى اصلى، به شاهنشین که رو به حیاط است، یک در چوبى
زیبا با نورگیرهاى مشبّک چوبى قرار دارد. این سه کنجى داراى یک دیواره
ساده با چفد تیزه دار است. قسمت بالاى درگاه چوبى نیز چفد تیزهدار دارد.
زیر قوس قاب اریب مانند، که نیم دایرهاى است، با کاربندىهاى زیبایى که با
آجر و کاشى کار شده، زیبایى خاصّى داده است. قسمت پیشانى درگاهى و
قاب کنارى آن با کاشىهاى معقلى به شکل صلیب تزیین شده است که
انتهاى هر پژه این صلیب به صورت علامت مثبت (+) مىباشد و با
کاشىهایى به رنگ آبى و سیاه مزیّن شده است. ارتفاع ایوانچه بالایى 90/3
سانتىمتر و عرض آن 90 سانتىمتر مىباشد. قسمت نبش دیواره کفشکنها
از بالاى ازاره به عرض 15 سانتىمتر، با کاشىهاى چند رنگ، با طرحهاى
زیباى هندسى مزیّن شده است و کفش کنهاى طرف غربى و شرقى ایوان
میانى قرینه یکدیگرند.
ایوان میانى به طول 60/6 سانتىمتر و عرض 80/4 سانتىمتر با چفد نیم
دایرهاى (بیزکند) پوشش یافته و قسمت ازاره ایوان با نوار باریکى، با حاشیه
چفد به ارتفاع نیم متر با کاشىهایى با طرح بته جقّه مزیّن شده است. قسمت
جلوى ایوان نیز با نرده از حیاط جدا مىشود. از نوار بالایى، ازاره کاشىکارى
با کاشىهاى خشتى ادامه مىیابد. نیمه بالایى ایوان ـ یعنى قسمت جلوى
آن ـ با پنجره آهنى پوشش یافته است. لچکىهاى ایوان با کاشىهاى آبى و
سفید با طرحهاى اسلیمى پوشیده شده است و در دو طرف دیواره ایوان،
دو ناودان فلزى قرار دارد.
طرفین کفشکنها ـ یعنى بخش غربى و شرقى نماى جنوبى ـ که اتاقهاى
اطراف ایوان میانى و بخش شاهنشینها را تشکیل مىدهد، به ابعاد 5/7 در
75/3 سانتىمتر است. طرفین غربى و شرقى کفش کنها قرینه یکدیگرند و
هر ضلع به دو قسمت تقسیم مىشود. ازاره نما ـ همان طور که ذکر شد ـ تا
نیم متر با سنگ مرمر سفید پوشش یافته است. در قسمت بالاى ازاره، پنجره
فلزى به ابعاد 80/1 در 80/1 متر قرار دارد. این قسمت از این بخش داراى
نماى آجرى ساده و بدون تزیین است و قاب بالایى نیز داراى پنجره فلزى به
ابعاد 3 در 3 متر مىباشد. چفد این پنجره از نوع جناغى (پنج و هفت) است
و بخش لچکىهاى چفد نیز با کاشىهاى آبى و سفید با طرحهاى اسلیمى
زینت یافته است. نرده فلزى کوتاهى جلوى پنجره را پوشش داده و اطراف
این پنجره نیز آجرى و ساده است. ضلع غربى این نما قرینه ضلع شرقى
مىباشد و هیچ تفاوتى با آن ندارد. در سالهاى اخیر، در حاشیه غربى بقعه
امامزاده اسماعیل، حسینیهاى ساخت شده که درِ ورودى اصلى آن از حیاط
جنوبى است. حسینیّه داراى ورودىهاى دیگرى مىباشد که یکى از آنها از
ایوان غربى بقعه به داخل حسینیه راه پیدا مىکند. ورودى دیگرى به حیاط
شمالى و دیگرى در سمت شمال حسینیه است که مستقیما به خیابان اصلى
راه پیدا مىکند. از این حسینیه براى اقامه نماز جماعت، مراسم عزادارى و
سوگوارى و جلسات قرآن و حدیث استفاده مىشود.
نماى شرقى: امامزاده از قسمت شرقى به کوچه باریکى راه پیدا مىکند.
نماى شرقى داراى ابعادى به طول 5/25 متر و عرض 5/7 متر مىباشد.
ازاره این نما به ارتفاع 90 سانتىمتر سیمان کارى شده است.
در میانه این نما، ایوان شرقى بنا به طول 6 متر و عرض 80/4 متر قرار
دارد، که از یک قاب مستطیل شکل ـ که دور تا دور آن داراى نماى آجرى
یکپارچه مىباشد ـ تشکیل شده است. طاق این ایوان، جناغى (پنج و هفت)
مىباشد و زیر قوس طاق مقرنس کارى شده است که از نظر معمارى زیبایى
خاصّى دارد. نوار باریک لبه بیرونى ایوان با گچبرىهاى زیبایى تزیین شده
است و درون ایوان با گچ پوشش یافته است. ازاره درونى ایوان به ارتفاع
تقریبا 50 سانتىمتر با کاشىهاى زیباى خشتى تزیین گردیده و نماى بیرونى
آن به ارتفاع تقریبا 40/2 سانتىمتر با نرده آهنى به صورت حفاظ قرار گرفته
است. از دیواره میانى ایوان، در چوبى مشبّکى، مستقیم به داخل حرم راه
مىیابد و از بالاى در چوبى، درون ایوان، کتیبهاى به عرض دو کاشى به رنگ
آبى فیروزهاى، آیات قرآنى با رنگ سفید نوشته شده است.
به موازات در چوبى و قسمت بالاى آن، پنجرهاى مشبّک با کاشى
فیروزهاى (فخر و مدین) وجود دارد و طرفین ایوان شرقى تقریبا قرینه
یکدیگرند. نماى سمت راست ایوان شرقى به سه قسمت تقسیم مىشود:
دو قاب مستطیلى کنارى و یک قاب مستطیلى بزرگ میانى. قاب مستطیلى
اوّلى، خود متشکل از دو قاب کوچک پایینى به ارتفاع 80/1 سانتىمتر و
عرض 5/1 متر است، که متشکل از یک چفد جناغى مىباشد و داراى نماى
آجرى یکپارچه ساده است. قاب بالایى، که بزرگتر مىباشد، به ارتفاع
90/3 متر و عرض 5/1 متر است و داراى همان نوع چفد است. در زمینه
بدنه این قاب، بر خلاف قاب پایینى، تزیین لوزى شکلى با کاشى آبى
فیروزهاى مىباشد که یک ردیف را تشکیل مىدهد. ردیف بعدى
کاشىهایى به رنگ سیاه است که یک لوزى نیز با کاشى سفید رنگ به
صورت لوزى کار شده است و یکنواختى نماى آجرى قاب را به هم زده
است. قاب بزرگ میانى به ابعاد 6 متر در 70/2 متر یکپارچه است. این قاب
نیز داراى چفد جناغى (پنج و هفت) است. سطح این قاب نیز تماما آجرى
ساده مىباشد که در زمینه قاب، دو پنجره کوچک مشبّک فلزى وجود دارد.
پنجره بالایى مربّع و پایینى مستطیل شکل است که به داخل اتاقهاى طبقه
بالا و پایین راه پیدا مىکنند. قاب کنارى، قاب سوّمى، دقیقا شبیه قاب اوّلى
است. تنها تفاوت نماى سمت راست ایوان شرقى با نماى سمت چپ، در
این مىباشد که، قاب اوّلى نماى سمت چپ ـ یعنى قاب کوچک پایینى ـ
داراى یک پنجره مشبّک است که در نمونه هم شکل خود در طرف سمت
راست دیده نمىشود. تفاوت دیگر این است که، قاب بزرگ میانى سمت
چپ فقط داراى یک پنجره مربّع بالایى مىباشد، در صورتى که در قاب هم
شکل نماى سمت راست، همین قاب داراى دو پنجره است. از نظر تزیینات
و سایر موارد، تفاوتى در دو سوى ایوان شرقى دیده نمىشود.
در انتهاى شمالى این نما به در ورودى حیاط شمالى مىرسیم که ارتفاع
این ورودى 5/4 متر و عرض آن 20/2 متر مىباشد. ورودى از دو چفد
جناغى تو در تو تشکیل شده است. لچکىهاى چفد کنارى با کاشىهاى
زیباى هفت رنگ، با نقوش زیبا مزیّن گردیده است و حاشیه دور چفد اولّى
نیز به عرض یک کاشى هفت رنگ با طرحهاى ریزتر کار شده که زیبایى
خاصّى به این ورودى داده است. درِ این ورودى، فلزى و دو لنگه مىباشد.
جرزهاى این ورودى آجرى است که جدیدا مرمّت شده است. حدّ فاصل
ورودى و در امتداد نماى شرقى ـ که به عنوان حیاط شمالى مىباشد،
جدیدا مرمّت شده و آجر کارى آن با آجر کارى بدنه امامزاده متفاوت است.
در زمینه این دیوار، چفد جناغى (پنج او هفت) پیاده شده است.
نماى شمالى
حیاط دیگر مقبره در ضلع شمالى قرار دارد. پس از ورودى به این حیاط
از کوچه شرقى، نماى مقبره در سمت چپ و قسمتى از نماى حسینیه نوساز
در رو به رو به چشم مىخورد. تزیینات نماى مقبره در این قسمت با نماى
دیگر مقبره در حیاط اوّل بسیار متفاوت است و به نظر مىرسد که مربوط به
بعد از دوران قاجار باشد. این نما به طول 90/18 متر و عرض 5/7 متر است
و نماى شمالى به سه قسمت تقسیم مىشود.
ایوان میانى به ابعاد 9 متر در 20/7 متر با کف سنگفرش مىباشد که 20
سانتىمتر از کف حیاط بالاتر است. ایوان میانى (شمالى) به صورت متقارن
مىباشد. ایوان بر روى دو ستون چوبى هشت ترکى استوار است. ستونها به
ارتفاع 5/5 متر و ته ستون به ارتفاع 25 سانتىمتر مىباشد. قسمت بالاى ته
ستون یا پایه ستونها ـ که چوبى است ـ به صورت گلدان تراشیده شدهاند و
به ارتفاع 60 تا 65 سانتىمتر مىرسد. سر ستونها به شکل مقرنس جلوه
مىکنند که ارتفاع آنها60 سانتىمتر است. پیشانى نما به ارتفاع 50 تا 60
سانتىمتر با آجرهاى لعابدار پوشش یافته و قسمت دوره چین بام نیز به
ارتفاع یک آجر کار شده است. تزیینات سقف ایوان به شکل نقّاشى و گره
چینى مىباشد و حاشیه دور تا دور قاب، آیهالکرسى با قلم سیاه نوشته شده
است. تزیین چوبى روى سقف، کار استاد، مرحوم ابراهیم حنیفه مىباشد که
در زمان مرمّت امامزاده ساخته شده است. پیش از این، سقف ایوان با
ظاهرى از تیرهاى چوبى و خالى از تزیین بود، ستونهاى چوبى که در زیر
این ایوان قرار دارد، کار همین استاد نجّار است. ایوان میانى یک قوس
جناغى دارد که بخش لبه دور تا دور قوس به شیوه بسیار زیبایى با طرح
پیچى شکل، گچ برى شده است. این گچبرىها در دو طرف پایه قوس به
شکل دو پایه گلدان توکار در دیواره ایوان جلوه مىکند. سطح داخلى ایوان با
گچ سفید رنگ پوشش یافته است.
پس از قوس میانى ایوان، کمى به طرف داخل، به پوشش قوس مانندى
مىرسیم که در دیوارههاى طرفین آن، در قسمت بالا دو قاب کوچک جناغى
(پنج و هفت) کار شدهاند. زمینه این دو قاب به رنگ آبى فیروزهاى است که
با نقوش ختایى و اسلیمى به رنگهاى سفید، قهوهاى و بعضا قرمز زینت
یافته است. قسمت پایین دیواره این بخش، در دو طرف، به دو درِ چوبى
کوچک منتهى مىشود که هر دو به راه پلّه منتهى به بام ختم مىشوند. دیواره
شمالى رو به حیاط ایوان، به دو بخش تقسیم مىشود: قسمت پایینى آن که
تقریبا 2 متر ارتفاع دارد و داراى درِ چوبى دو لنگهاى است که در میانه دیوار
واقع شده است و مستقیم به فضاى گنبد خانه راه پیدا مىکند. بخش بالایى
این دیواره، داراى قوس جناغى (پنج و هفت) است که زمینه این قسمت نیز
پنجره ارسى مانندى کار گذاشته شده و نور را به داخل حرم هدایت مىکند.
در طرفین قوس ایوان میانى ـ یعنى بخش اریب طرفین داخل ایوان
میانى، دو قاب وجود دارد. قاب بالایى به ابعاد 40/2 متر در 50/1 متر
مىباشد که داراى چفد بیزکند است. قسمت زیر قوس ایوانچه با مقرنس
کارىهاى بسیار زیبا مزیّن گردیده و سطح ایوانچه با گچ اندود شده است.
قاب پایینى به ارتفاع 40/2 متر و عرض 50/1 متر مىباشد که در چوبى
درون این قاب تعبیه شده است و به درون بقعه و اتاق راه مىیابد و طرفین
قوس میانى ایوان قرینه یکدیگرند.
همان طور که قبلاً ذکر شد، نماى شمالى به سه قسمت تقسیم مىشود و
قسمت غربى ایوان میانى به دو طبقه تقسیم مىشود، که طبقه اوّل به ارتفاع
40/2 متر و به عرض تقریبا 3 متر است. سقف این طبقه بر روى یک ستون
چهارگوش استوار مىباشد و کف آن نیز از کف حیاط 20 سانتىمتر بلندتر
است. سقف این اتاق با گچ پوشش یافته است و قسمت گلویى سقف نیز با
گچ به صورت نیم گرد در آمده است. دیوارهاى طرفین این اتاق ایوان مانند،
اخیرا در دست تعمیر مىباشد. در بخش دیواره انتهاى رو به حیاط نیز سه در
چوبى نصب شده است که به اتاق کوچکى راه مىیابد. در دیواره غربى نیز
ورودى کوچکى قرار دارد که به ایوانى میانى راه مىیابد. در پیشانى نماى
اتاق یا ایوانچه رو به حیاط، به ارتفاع 60 سانتىمتر با آجر و کاشى با خطّ
بنایى یا معقلى، اسامى مبارک محمّد، على، فاطمه، حسن و حسین علیهمالسلام
تزیین شده است. طبقه دوّم این اتاق و ایوانچه به ارتفاع 3 متر و عرض 30/3
متر مىباشد. قسمت میانى این فضا بر روى دو ستون کوچک گِرد استوار
است که روى ستونها با گچ به صورت پیچى شکل گچبرى شده است.
نماى اتاق از بیرون به صورت سه قوس دایرهاى جلوه مىکند.
پیشانى اتاق به ایوانچه با گچبرىهاى زیبا برجسته با اَشکال گل و بته و
حیوانات به شکل هنرمندانهاى تزیین گردیده است. در بخش میانى پیشانى
ایوانچه، به ارتفاع 30 سانتىمتر، کتیبهاى به خطّ نستعلیق با رنگ سفید در
زمینه کاشى آبى لاجوردى نوشته شده است. در قسمت داخلى ایوانچه، در
دیواره شرقى آن، دو پنجره کوچک و در دیواره غربى آن نیز دو در کوچک
چوبى قرار دارد که هر دو به بخش میانى ایوان شمالى منتهى مىشوند.
پوشش داخلى این ایوانچه نیز گچ اندود مىباشد. دیواره جنوبى ایوانچه، به
تقلید از نماى آن، به صورت سه دریچه با طاق دایرهاى (نعلى) شکل به
اندرونى کوچکى در انتهاى ایوانچه منتهى مىشود.
در پیشانى نماى شمالى غرب و شرق میانى، اخیرا به عرض 60
سانتىمتر کاشى کارى شده است. نقوش روى این کاشىها، تصویر اماکن
متبرّکهاى چون مکّه، مدینه و نجف است که در کنار آنها آیاتى از قرآن و
نقوش اسلیمى نیز جلوه مىکند.
ایوانهاى دو طرف ایوان میانى تقریبا قرینه یکدیگرند و فقط ایوانچه
طبقه دوّم غربى با ایوانچه طبقه دوّم شرقى متفاوت است. فضاى داخلى
ایوانچه غربى طبقه دوّم به صورت طاق و تویزه مىباشد، امّا فضاى قسمت
شرقى ساده است. همچنین در دیواره غربى آن دو طاقچه با قوس هلالى
دیده مىشود. در دیواره شرقى ایوانچه، نزدیک طاقچه، یک درِ کوچک
چوبى تعبیه شده است. در بخش انتهایى این ایوانچه (ایوانچه غربى) سقف
به صورت طاق و تویزه مىباشد و در دیوارههاى غربى و جنوبى آن، هر یک،
سه طاقچه دیده مىشود. در دیواره شرقى یک طاقچه و یک در چوبى وجود
دارد که به راه پلّه منتهى مىگردد. این راه پلّه در دو طرف ایوان میانى به
صورت مارپیچ به بام راه مىیابد.
شاه سلطان حسین صفوى به این امامزاده توجّه داشته است. او در سفر
خود به قزوین، باغ صفىآباد مشهور به «هزار جریب» و باغ سلیمانآباد را بر
آستانه شاهزاده حسین و امامزاده اسماعیل و پیغمبریه قزوین وقف کرده
است. این بقعه بعدها در دوره قاجار، توسّط حاجى نصراللّه خان، پسر حسن
خان سردار تعمیر شد.
گنبد: گنبد امامزاده در ابتدا یک پوش ساده آجرى بود، تا اینکه در سال
1300 شمسى توسّط مرحوم حاج محمّد ابراهیم شلویرى کاشى مىشود.
این شخص پس از ابتلا به بیمارى در حرم امامزاده متحصّن مىشود و چون
شفا مىیابد، بر پیمانى که با خود بسته بود، باقى مىماند و گنبد امامزاده را
کاشى مىکند. امّا در طىّ زمان کاشىهاى گنبد فرو مىریزد و گنبد تخریب
مىگردد. حاج محمّد ابراهیم بار دیگر گنبد را مرمّت مىکند که شاید زمان آن بیش از
20 سال پیش است و استاد مرمّتکار آن حاج قاسم ماخانى مىباشد.
طبق مدارک موجود در مرکز اسناد میراث فرهنگى کشور، در سال 1363
به دلیل فرسودگى شدید کاشىهاى گنبد و وجود ترکهاى عمیق در سطح
آن، کاشىهاى گنبد از ساقه به بالا کاملاً بازسازى گردیده و به صورت رگ
چین با ملات سیمان و زیر سازى اجرا شده است. گویا قبل از مرمّت، ملات
استفاده شده براى کاشىکارى گنبد، گِل رس، شیره انگور و شکر سنگ بود،
و در سال 1379 نیز کاشى کارى گنبد به کلى مرمّت شده است. گنبد حاضر
به صورت دو پوش گسسته مىباشد که ارتفاع آن از کف بام تا نوک گنبد
30/6 متر است و نماى بیرونى گنبد از دو قسمت ساقه به ارتفاع 20/1 متر و خوود
گنبد به ارتفاع 10/5 متر مىباشد و فاصله دو پوسته آن 30/3 متر است.
دریچه ورودى به داخل گنبد نیز بر روى خوود گنبد در قسمت شمالى آن
قرار دارد. گنبد از نوع شلجمى مىباشد و سطح آن با زمینه کاشىهاى آبى
فیروزهاى کار شده است. اشکال هندسى سطح گنبد با کاشىهاى به رنگ
زرد و سیاه کار شده که به خوود و گنبد زیبایى خاصّى داده است. بخش
انتهایى خوود گنبد با نوارى از کاشىهایى به رنگ زرد و سیاه از ساقه گنبد
منفک مىشود. زمینه ساقه گنبد نیز با کاشىهاى آبى فیروزهاى کار شده
است. روى زمینه آبى فیروزهاى با کاشىهایى به رنگ زرد و سیاه و با اشکال
هندسى لوزى شکلى مزیّن گردیده است. نقوش هندسى این بخش از گنبد
کوچکتر از نقوش بخش خوود گنبد مىباشد و فضاى پُرکارترى را نشان مىدهد.
فضاى داخلى: با عبور از کفش کنهاى غربى و شرقى ایوان جنوبى، وارد
فضاى داخلى مىشویم. بخش لبه ایوان رو به حیاط جنوبى به ارتفاع 50
سانتىمتر به نرده آهنى به صورت حفاظ قرار گرفته است که فضاى حیاط را
از ایوان جنوبى جدا مىکند. بخش قوس ایوان نیز با پنجرهاى شیشهاى از
فضاى بیرونى جدا مىکند. ازاره داخلى ایوان تا ارتفاع 1 متر با کاشىهاى
زیباى هفت رنگ تزیین شده است. از بالاى قسمت ازاره ایوان تا بالاى
درگاهى ایوان با گچ به صورت ساده مزیّن گردیده است. قوس ورودىهاى
غربى و شرقى ایوان، چفد نیم دایرهاى (بیزکند) مىباشد که با گچ به صورت
ساده اندود شده است. از این ورودى، به صورت مستقیم به اتاقهاى جنبى
امامزاده نیز راه دارد. از بخش بالاى درگاهى به عرض 20 سانتىمتر گچبرى
با نقش گل و بوته در زمینه خاکسترى، بدنه ایوان را دور مىزند؛ همچنین این
گچبرى، لبه زیر قوس ایوان را نیز مزیّن مىکند. زیر قوس ایوان با مقرنسهاى
بسیار زیبا با پوشش گچ سفید رنگ به شکل هنرمندانهاى جلوه مىکند. در
دیواره جنوبى ایوان درِ چوبى قرار گرفته است که مستقیما به فضاى گنبد
خانه مىرسد.
درباره درهاى چوبى اطراف گنبد باید گفت که، دو در جنوبى و شمالى
گنبد خانه جدیدتر و بسیار زیباست و گرههاى چوبى دارد و دور تا دور آن،
اشعارى در مدح امامزاده اسماعیل نوشته شده و سال ساخت بر روى آن
حک گردیده است. بر روى در شمالى چنین آمده است: «ادخلوها بسلام
مبین، سلام على المرسلین، سلام على من اتبع الهدى. هزار و چهار صد و یک
به هجرى قمرى، شد این خجسته التفات حق تکمیل. در این حرم شده مدفون
به رفعت و به جلیل، امامزاده والا مقام اسماعیل، سرور سینه زهرا پناه اهل والا
به تاریخ 1401 قمرى، 1359 شمسى.» در آستانه بالاى درِ ورودى جنوبى
نوشته شده است: «با ذکر مصایب و مناقب اهل بیت، علیهم السلام، اسلام
زنده است (امام خمینى). این درب مطهّر سنه 1402 هجرى بر این سال
1360 شمسى در اصفهان به اتمام رسید».
در غرب گنبد خانه درى است که به هال کوچکى، که به حسینیّه جدید
الاحداث متّصل است، گشوده مىشود. فاصله این هال و حسینیّه اُرسى
چوبى زیبایى قرار دارد. قدمت در به دوران صفویّه بر مىگردد و چوبى
مىباشد و داراى شیشههاى رنگى زیبا که حال و هواى حسینیّه جدید
الاحداث را دگرگون کرده است. درِ شرقى که به ایوان شرقى گسترده
مىشود، نیز قدیمى است. قسمت بالاى درگاه پنجرههاى ارسى مانند داراى
شیشههاى رنگى مىباشد که چوبى بوده و مربوط به دوره صفوى است.
بناى اصلى ـ که همان گنبد خانه است، داراى پلانى صلیبى مىباشد.
ازاره گنبد خانه به ارتفاع تقریبا 1 متر با کاشىهاى آبى و سفید با نقوش بته
جقه مزیّن گردیده است. بخش بالاى ازاره گنبد خانه را گچبرىهاى سفیدى
با نقش گل و گیاه در زمینه خاکسترى - آبى در بر گرفته است، که در بعضى
جاها از قطعات آیینه در بین گچبرىها استفاده شده است. در کنجهاى
دیواره دور تا دور گنبد خانه، قابهاى کوچکى به صورت فرورفتگى در
دیوار ایجاد شده که با مقرنس تزیین گردیده؛ این فرورفتگىها در چهار جرز
قطعه گنبد خانه تکرار شده است. دور تا دور زیر قوس گنبد، در زیر پایههاى
کار بندى، کمربندى آبى که بر روى آن سوره جمعه به خطّ ثلث سفید بر
زمینه آبى لاجوردى گچبرى شده است.
بالاى هر فضاى مستطیل شکلِ ورودى ایوانها، قوس جناغى (پنج او
هفت) وجود دارد. سطح این قوسها نیز تماما با گچبرىهاى زیبا مزیّن
گردیده است. نقوش بیشتر گل و گیاه مىباشد که بعضا آیینه نیز در حاشیه
گچبرىها به کار بردهاند. اطراف پنجرههاى دیواره رو به فضاى گنبدخانه
قوسها نیز گچبرى شدهاند که موضوع گچبرى با نقش فرشته بالدار و بتّه
جقّه است.
از قسمت بالاى کتیبه در زیر قوس گنبد، بخش سه کنجىها و فیلپوشها
آغاز مىشود. فضاى دوازده ضلعى گنبد خانه با کمک همین فیلپوشها و
کاربندىهاى در بالا تشکیل دایره مىدهند و گنبد بر روى فضاى دایره سوار
مىشود. سقف گنبد از همان دوره صفویّه مزیّن به گچبرى و آیینه کارى
زیبایى مىباشد که در طول زمان مرمّت شده است. آخرین دوره مرمّت
فضاى داخلى، پس از زلزله سال 1369 زنجان و گیلان مىباشد.
در وسط گنبدخانه، ضریح چوبى به ابعاد 60/3 متر در 70/2 متر قرار
گرفته است. ضریح امامزاده پنجرهاى مسى با قاب چوبى ساخت اصفهان
قرار دارد که از دوران صفویّه باقى است.
داخل ضریح صندوق چوبى قرار دارد که با منبّت کارى و گره چینى
تزیین شده است. زیر سقف ضریح، از داخل، با گره چینى و نقّاشى مزیّن
گردیده و قسمت زیر گره چینى سقف کتیبهاى نوشته شده است. روى کف
گنبدخانه، دو دریچه شیشهاى در سمت شمال و جنوب ضریح وجود دارد
که ارتباط بصرى با سردابه امامزاده را به وجود مىآورد. ورودى اصلى به
سردابه کف حیاط نیز زیر ایوان جنوبى قرار دارد.
با توجّه به این ویژگىهاى معمارى در امامزاده اسماعیل، همچنین با
توجّه به مقایسه بین این بنا با بناهاى متأخّر و متقدّم در سایر نقاط ایران ـ این
بقعه را مىتوان با بقعه سر قبر آقا (قاجاریّه) در تهران و همچنین امامزاده
عبداللّه (صفوى ـ قاجار) شهر رى مقایسه کرد ـ مىتوان بناى کنونى امامزاده
اسماعیل علیهالسلام را به دوران صفوى و قاجار نسبت داد.[1]
33ـ امامزاده اسماعیل - دودهه
بقعه این امامزاده در روستاى دودهه، در سمت راست جاده قزوین -
رشت، در دهستان قاقازان غربى قرار دارد.
این بنا که حدود 130 سال قبل توسّط نظام السلطنه ساخته شده، داراى
نقشه چهار گوش است که در هر یک از نماهاى آن، دو طاقنما کار شده
است. گنبد بنا آجرى عرقچینى مىباشد که بر روى چهار فیلپوش که طرح
چهار گوش را به هشت ضلعى تبدیل کرده، استوار گشته است.
داخل بقعه، ضریح چوبى قرار دارد که در بالا و پایین در آن، دو کتیبه با
خطّ خوش نقش بسته است. چشم انداز بقعه زیباست و بر روى تپّهاى
مشرف بر مزارع سرسبز و زیباى دو دهه قرار دارد.[2]
مؤلّف کتاب سرزمین قزوین درباره این زیارتگاه مىنویسد: «امامزاده
اسماعیل در ده «دودهه» واقع در سمت راست جاده قزوین به رشت قرار دارد.
بناى امامزاده مزبور در حدود صد سال قبل توسّط نظام السلطنه ساخته
شده است. بناى اصلى امامزاده داراى طرح چهار گوشهایست که در هر یک
از نماهاى چهارگانه آن دو طاقنماى تو گود قرار دارد. گنبد امامزاده نظیر سایر
قسمتهاى بنا با آجز زده شده و بر روى چهار فیل پوش استوار شده است.
گوشههاى چهارگانه بنا به صورت یک جرز پهن و پخ در آمده و در واقع طرح
را به صورت یک هشت گوشه در آورده است. در داخل ضریح امامزاده درى
قرار دارد که در بالا و پائین آن دو کتیبه با خطى خوش نوشته شده است.
محل امامزاده بر روى دامنه تپّهاى مشرف بر درختکاریها و مزارع سرسبز
و زیباى دودهه قرار دارد.»[3]
[1]. معمارى اسلامى: 315، آرامگاه در گستره فرهنگ ایرانى: 99، هنر و معمارى اسلامى:
301، سفرنامه میرزا محمّد حسن خان فراهانى: 23، پژوهشى در بناهاى آرامگاهى مذهبى شهر قزوین: 105-111، امامزاده اسماعیل در قزوین وقف میراث جاویدان، شماره 51: 77-90، تهذیب الانساب و نهایة الاعقاب: 182، الفخرى فى انساب الطالبیّین: 28، الدّرة الذهبیّه فى اکمال منتقلة الطالبیة 2؛ 186، بناهاى تاریخى قزوین: 28 ـ 29، دایرهالمعارف تشیّع 2؛414، مینودریا باب الجنّة1: 669 ـ 668، بناهاى آرامگاهى: 102. 103، مجلّه اثر، 1370 ش 20 ص 103.
[2]. سرزمین قزوین: 295-296، بناهاى آرامگاهى: 103، فهرست بناهاى تاریخى ایران: 43.
[3]. سرزمین قزوین: 295-296.
- ۱۰۸۳
- ادامه مطلب