- شنبه ۲۹ شهریور ۹۳
مشهور به «امامزاده، جعفر»، بقعه این امامزاده درمیان روستاى ویرانه ابراهیم آباد، در 25 کیلو مترى شمال خاورى تاکستان واقع شده است.
بناى قبلى که از خشت و گل بود، بر اثر زلزله بوئینزهرا در سال 1357 ه . ش تخریب شد و به جاى آن بناى کنونى با طرح مربّع، به ابعاد 4×4 متر ساخته شد که بر روى آن گنبدى مخروطى به قطر 3 و ارتفاع 3 متر قرار دارد.
تمام نماى خارجى بقعه با آجر و سیمان تزیین گردیده و گنبد بنا نیز پس از گچ اندود، رنگ سبز شده است.
در جنوب بقعه، ایوان با شبستان کوچکى به ابعاد 3×3 متر به بقعه ملحق شده و در بالاى در ورودى آن، امامزاده جعفر نوشته شده است. در شرق بقعه شبستانى به ابعاد 3×7 متر اضافه شده که درى از جانب مغرب و دوپنجره در مشرق دارد. در وسط اتاقِ مرقد، ضریح مشبّکى نصب مى باشد که روى آن پارچه سبز نهادهاند. با وجود آنکه تمام روستا بر اثر زلزله تخریب شده، و الان خالى از سکنه است، امّا با همّت فراوان اهالى، بقعه امامزاده تجدید بنا شده است. متأسّفانه از هویّت واقعى شخصیـّت مدفون اطّلاعى حاصل نشد! و نام آن نیز بین اسحاق و جعفر در بین اهالى به اختلاف ذکر مى شود.
اسحاق بن موسى علیهالسلام
اسحاق، یکى دیگر از فرزندان امام موسى کاظم علیهالسلام است، او از مادرى امّ
ولد «کنیز» بدنیا آمد.[1] مؤلف «مطلب الائمه» مادر اسحاق را «ام احمد»
مىداند.[2] اسحاق بن موسى علیهالسلام ملقب به «امیر»[3] و «امین»[4] بوده و شیخ
طوسى رحمهاللّه وى را از اصحاب امام رضا علیهالسلام ذکر کرده ولى از حالات و
خصوصیات او مطلبى نیاورده است.[5] او از برادر خود امام رضا علیهالسلام[6] و از
عمویش به نقل از جدش امام جعفر صادق علیهالسلام روایاتى نقل نموده[7] و در
سال 240 هجرى در مدینه وفات یافته و در همانجا به خاک سپرده
شده است.[8]
سید عبدالرزاق کمونه مىنویسد: او با دختر عموى خود یعنى اسحاق بن
امام جعفر صادق (ع) ازدواج کرد و در زمان ولایت عهدى امام رضا (ع)
مأمون عباسى آن زن را به ازدواج اسحاق درآورد. به او فرمان داد که آن سال
با مردم مناسک حج بگذارد و از برادرش حضرت رضا (ع) و عمویش على
بن جعفر (ع) روایت مىکرد.[9]
اسحاق صاحب المجدى مىگوید: وى دخترى به نام رقیه داشته که
عمرى طولانى نموده و در سال 310 یا 316 ه.ق در بغداد وفات یافته
است.[10] ابونصر نجارى نسابه مشهور و متوفاى بعد از 341 ه.ق در عصر
خود او را زیارت کرده بود.[11] او داراى پنج پسر به اسامى على، حسن،
عباس، محمد و جعفر مىباشد، برخى از علماى انساب یحیى و موسى و
قاسم را بر تعداد فرزندان او افزودهاند.[12]
«ابن مهنا» قایل است که عباس بن اسحاق در «ارمنیه» در زمان منصور به
شهادت رسیده است.[13] ابوجعفر محمد صورانى که در شیراز کشته شده و
قبر او در اصطخر مىباشد، از نوادگان اسحاق است.[14] چنانکه ابوالفرج
اصفهانى نوشته: جعفر بن اسحاق بن موسى علیهالسلام را هم «سعید حاجب» در
زمان حکومت «مهتدى» در بصره به قتل رسانیده است.[15]
سید محمد کاظم ایمانى نیز مىنویسد: محسن ثانى و برادرش حسن
فرزندان محسن بن قاسم بن اسحاق بن موسى علیهالسلام در کرک به شهادت
رسیدند.[16] همچنانکه از گفته علماى انساب برمىآید، فرزندان و نوادگان
اسحاق در شهرهاى اردبیل، آذربایجان، شیراز، بلخ، مرو، نیشابور، بصره، مدینه،
اهواز، ارجان و حلب و رمله سکنى داشتهاند که برخى از آنها صاحب قدر و
عظمت و جلالت بودند که نقابت سادات مرو نیشابور را عهدهدار بودند.[17]
علامه سید جعفر بحرالعلوم مىنویسد: از نسل اسحاق، ابوعبدالله
الشریف معروف به نعمت محمد بن الحسن بن اسحاق بن الحسین بن
اسحاق بن موسى علیهالسلام است که شیخ صدوق رحمهالله کتاب «من لایحفره
الفقیه» را جهت او تألیف نموده و این مطلب را در مقدمه کتابش اشاره
داشته است.[18]
مزار منسوب به اسحاق بن موسى کاظم علیهالسلام در ساوه
مشهورترین بقعهاى که به امامزاده اسحاق در ایران وجود دارد. در
شهرستان ساوه و در منطقه تاریخى آوه مىباشد که اینک جزو شهر شده
واقع است. این بنا که از میراث فرهنگى و تاریخى استان مرکزى است و
قدمتى بالغ بر هفتصد سال دارد از زیارتگاههاى مهم و مشهور شهرستان
ساوه و مرکزى است.
مرقد امامزاده اسحاق بن موسى کاظم علیهالسلام در ساوه
این بنا در چند صد مترى مسجد جامع ساوه قرار دارد و شامل صحن و
ایوان و بقعه است. بناى بقعه، برج گونهاى از آثار قرن هفتم است که در
سدههاى بعد، واحدهایى بدان افزوده شده است. دهانه بقعه، 6 متر، ارتفاع
آن، 12 متر و داراى دو درگاه در جانب شماى و شرقى است که در برابر
هریک ایوانى قرار دارد. ازاره بقعه با دو گونه کاشى پوشش شده است: در
پایین، با کاشىهاى هشت گوش فیروزهاى و بالاى آن، کاشىهاى خشتى
سى سانتىمترى فیروزهفام با حاشیه برجسته گل و بوته، متن کتیبه کاشیها به
خط برجسته ثلث شامل سوره مبارک جمعه است و بر روى آن تاریخ 676
ه.ق خوانده مىشود. در ارتفاع 50/4 مترى بقعه، کتیبهاى گچبرى به صورت
کمربندى به خط نستعلیق بر روى زمینه گل و بوته شامل دوازده بیت شعر و
با تاریخ 1023 ه.ق قرار ارد. در ابتداى پاطاق گنبد، کتیبه دیگرى به صورت
ترنجهایى زیبا - مشتمل بر صلوات کبیره - نقش اندازى شده است. در مرکز
گنبد، عبارت «اللّه» و در اطراف آن، طرحهاى گیاهى چون سبد گلافشان
نقش شده است. محراب بقعه با تزیینات کاشى و گچبرى اجرا شده است.
مرقد امامزاده به طول 50/2، پهناى 25/1 و ارتفاع 60/0 متر در بدنههاى
جنوبى و شمالى با کاشى فیروزه فام با کتیبه برجسته کوفى قرآنى پوشیده
شده که این کاشىها به همراه قطعات کاشى محرابى شکسته، از آثار نفیس
کاشیکارى محسوب مىگردد. لوح روى قبر، دوازده کاشى با زمینه لاجوردى
است که به خط ثلث چنین بر روى آن قالبریزى شده است: «هذه تربة
الشریف لاسحق بن الامام موسى الکاظم اخ الرضا على بن موى بن جعفر بن
الامام محمد الباقر ابن الامام المظلوم على زین العابدین ابن الامام الشهید
حسین بن الامام الشهید على ابن ابىطالب علیهم السلام».
گنبد فراز بقعه به صورت شلجمى هشت ترک و از آثار دوران صفویه
است. در نماى جانب شمال امامزاده، ایوان بلندى قرار دارد.[19]
حمدالله مستوفى در نزههالقلوب با خواندن لوح کاشى روى قبر او را
فرزند بلافصل امام کاظم علیهالسلام دانسته است.[20]
شخصیت مدفون در این بقعه «اسحاق بن موسى کاظم علیهالسلام» نمىباشد
کسانى که این نظریه را تأیید مىکنند بر این باورند که اسحاق بن موسى علیهالسلام
همراه برادرش امام رضا علیهالسلام از مدینه به سمت مرو آمد و در ساوه بیمار و پس
از سه روز رحلت کرد و امام علیهالسلام به کفن و دفن وى پرداخت.
این موضوع متکى به دلیل نیست و سند معتبرى که آن را تأیید کند وجود
ندارد. زیرا هیچکدام از برادران امام رضا علیهالسلام در هجرت تاریخىاش به ایران
او را همراهى نکردند و گذشته از آن مسیر حرکت امام رضا علیهالسلام از طریق
بصره، سوق الاهواز، فارس و کویر میان ایالت فارس و خراسان آن روز بود.
شهر «ساوه» در این خط سیر قرار نداشت. متأسفانه قیاس میان مسیر حرکت
کاروان فاطمه بنت موسى علیهالسلام از مسیر متداول دیگر یعنى کوفه، مدینه السلام
(بغداد) رى، قم و خراسان که از آنجا به مرو منتهى مىگردید.
موجب اشتباه فاحش و آشکارى در میان عدهاى از مورخین گردد.[21]
علاوه بر آنچه که گفته شد، حقیقت دیگرى نیز وجود دارد که اساس این
نظریه را مخدوش مىکند و آن اینکه «اسحاق بن موسى کاظم علیهالسلام» در بغداد
وفات کرد و در همانجا دفن شد که مستغلات آن به تفصیل در شرح اسحاق
بن موسى کاظم علیهالسلام بیان شد.
بهر روى شخصیت مدفون در این بقعه فرزند بلافصل امام علیهالسلام نمىباشد.
مولف گنجینه آثار قم معتقد است که صاحب این بقعه «اسحاق بن
ابراهیم العسکر بن موسى بن السبحة بن ابراهیم المرتضى بن امام
کاظم علیهالسلام مىباشد.[22]
قدیمىترین مدرکى که شخصیت مدفون در بقعه ساوه را معرفى و از
هجرت اسحاق نامى به شهر آوه خبر مىدهد، حسن بن محمد بن حسن
قمى متوفاى بعد از سال 378 ه.ق است او مىنویسد: «چنین روایت کند
ابوعبدالله حسین بن احمد الموسوى که جد او «ابوعبدالله اسحاق بن
ابراهیم بن موسى بن ابراهیم بن موسى بن جعفر علیهالسلام» با جمعى از عرب به
ایران مهاجرت کردند و به او گفتند که به قم مقام باید کرد و ساکن مىباید شد
و او را در این شهر بسیار اعزاز و اکرام کردند و به او عطا و
بخشش نمودند.»[23]
عباس فیض مىنویسد: «اسحاق بن ابراهیم از قم به آوه ساوه منتقل شد و
دختر شاهین دهخداى قریهى طریز ناهید ساوه را به حباله نکاح خود
درآورد و از آن خانم فرزندى به نام احمد به وجود آمد. که احمد بن اسحاق
مزبور جدّ شاهزاده حمزه مدفون در قم است.[24]
علامه نسابه ابن طباطبا، از اعلام قرن پنجم هجرى همین قول را پذیرفته
و مىنویسد:
«بآبه ابوعبدالله إسحاق بن ابراهیم الثانى بن موسى الثانى بن ابراهیم
الاول المرتضى بن موسى الکاظم علیهالسلام، عقبه أبو أحمد موسى، أبوعلى
أحمد و الحسن».[25]
عبیدلى نسابه، متوفاى 435 ه.ق نیز پس از اشاره به نام و کنیه و نسب
امامزاده اسحاق، مىنویسد: که او و فرزندانش همه در شهرآبه بوده و تعداد
فرزندان او را سه تن به اسامى موسى، احمد و حسن ذکر مىنماید.[26]
امام فخر رازى متوفاى سال 606 ه.ق صراحتا مىنویسد که: اسحاق
ابوعبدالله (الموسوى) فى بلدهقریبة من ساوه یقال لها آوه.[27]
بنابراین با توجه به وفات اسحاق بن موسى کاظم علیهالسلام در مدینه و عدم
گزارش معتبر از ورود وى به ایران انتساب مدفن وى در ساوه صحیح
نمىباشد و بنابر آنچه که گفته شد مرقد کنونى در شهر ساوه از آن امامزاده
جلیلالقدر سید اسحاق بن ابراهیم بن موسى بن ابراهیم بن موسى بن
جعفر علیهالسلاممىباشد که همین قول را صاحب کتاب بدایع الانساب
پذیرفته است.[28]
عباس فیض که در سال 1325 از بقعه اسحاق بن ابراهیم دیدن کرده
است شرح مبسوطى از مشاهدات خود نقل مىکند.
بقعه سلطان سیداسحق بصورت برجى و به شهادت سبک ساختمان از
آثار سلجوقیان و قدر متیقن از بناهاى نیمه دوم قرن هفتم است که در عصر
صفویه نقشه گنبد بصورت کنونى درآمده است.
قاعده گنبد از داخل و خارج برجى و درگاههاى آن به سبک آن قرن تنگ
و کوتاه است و در تعمیرات بعدى قسمت بالاى آن از خارج بصورت «مضلع
هشت ترکى» درآمده است. این گنبد به سبک عصر در آغاز ساختمان برهنه
از عمارتهاى کنونى بود و به مرور در عصر صفویه ایوانها و صحنى بر آن
افزوده شدند.
دهانه بقعه 6 و ارتفاعش 12 متر و داراى سه درگاه کوتاه بوده است که
درگاه جنوبى آن را مسدود ساخته به صفّه محراب تبدیل کردهاند و اینک
داراى دو درگاه در شرقى و شمالى است که جلو هریک هم ایوانى افزوده
شده است.
ازاره بقعه به ارتفاع یک متر آراسته به دو نوع کاشى خشتى باستانى است
بدین گونه که سه ردیف پایین آن از کاشیهاى هشت ترکى غیرمدرج فیروزه
فام ساده تزیین یافته است و در میانه هر چهار خشت مثمنى هم گلى مربع
براى پر کردن خلئهاى حاصله به رنگ لاجوردى ساده به کار رفته است و بر
فراز سه ردیف یک ردیف کاشیهاى خشتى چهار ضلعى سى سانتیمترى
فیروزه فام نصب شده است که داراى حاشیهاى پنج سانتیمترى و متنى 25%
سانتیمترى است و در حاشیه آن نقوشى برجسته از گل و بوته به رنگ زمینه و
در متن آن کتیبهاى به خط برجسته ثلثى نیز همرنگ زمینه دیده مىشود که
روى آن سوره مبارکه جمعه قالبریزى شده است و در میانه آیات خشتى از
همان نوع بکار رفته است که روى آن عبارت (فى شهور سنة 676 ه.ق) به
خط برجسته خوانده مىشود که هنگام تعمیر جابجا گردیده آن را از آخر
کتیبه برداشته به این محل انتقال دادهاند.
و بالاى «ازاره»[29] مزبور تمام بدنه بقعه تا زیر کتیبه آینده سفیدکارى
تعمیرى و اکنون فاقد تزیینات است.
ولى در کمرگاه بقعه در ارتفاع 5/4 متر کتیبهایست از گچبرى بصورت
کمربندى که در زمینه مزین به گل و بوتههاى زیبا به خط نستعلیق زرشکى
همسطح با زمینه لاجوردى و سفید دوازده بیت در دو وزن و دو قافیه هر
مصرعى در وسط یک ترنج کشیده و مدرج گچبرى شده است که در فواصل
آنها اسامى جلاله و پس از دو بیت نخست عبارت «لااله الااللّه» و بعد از دو
بیت دوم جمله «محمد رسولاللّه» و در جوار دو بیت سوم جمله «على ولى
اللّه» و همچنین بار دوم بطور مکرر این عبارات به خط ثلثى مرغوبى
گچبرى شدهاند.
این ابیات دوازده عددند که پنج بیت از دو قافیه بطورى سائیده شدهاند
که قابل خواندن نیستند و هفت بیت بقیه که قابل قرائت هستند چنین است.
از این دولت که او را گشت روزى
ربود از همکنان گوى سعادت
چو خضرى فرک تاریخش نمودم
ملک گفتا «محمد» یافت دولت
گنبد حضرت سید اسحق
کرد تعمیر به توفیق خدا
ساخت توفیق به خود یار و رفیق
یاورش صدق شد از روى صفا
نصرت از شاه ولایت طلبید
شد مدد کار به او شاه صفا
دستها ساخت علم این فتوح
کرد بر عمر وى از صدق دعا
سال تاریخ چو آقا پرسید
گفتمش صاحب خیرى آقا
که این دو ماده تاریخ با سال 1023 برابر مىشوند.
و در بین کلمات یک مصرع حک شده نام «شاه عباس» به چشم مىخورد
که قابل تشخیص است و هرگاه در ریشه حروف که در سطح گچکارى فرو
رفتهاند دقت گردد بقیه ابیات هم خوانده مىشود.
و در ابتداى «پاطاق»[30] و گلوگاه بقعه کتیبه دیگرى است در زمینه آراسته
به گل و بوته که روى آن به خط کوفى سوره مبارکه یس گچبرى شده است.
ورودى کتیبه مزبور در بدنه قوسى پوشش نقوش متنوعى با کتیبههاى
مختلفى است بدین تفصیل که در مرکز پوشش نام «اللّه» و اطراف آن چون
سبدى پر از گل آراسته به نقاشیهاى رنگ به رنگ و برگرد آن در میانه دو خط
فلکهاى کتیبهایست که دور از دید چشم و نامرئى است.
و در اطراف آن از بالا به پایین تعداد 48، «ترنج» و «جقه» در سه ردیف
ترسیم و در داخل شانزده ترنج اولیه نام جلاله (اللّه) بطور مکرر و درون
شانزده ترنج ردیف دوم صلوات کبیره و در فواصل میانه آنها نام محمد بطور
مکرر و در داخل ردیف سوم گل و بوته و در فواصل آنها بطور مکرر نام على
به خط ممتاز ثلثى گچبرى شده است.[31]
وى در شرح محراب بقعه امامزاده اسحاق مىنویسد:
و در ضلع جنوبى بقعه محرابى صفّهدار ساخته شده است که سابقا درگاه
بوده است.
در این محراب تزییناتى از کاشى و گچبرى بعمل آمده است چه که ازاره
آن آراسته به کاشیهاى اطراف بقعه و همان کتیبه سابقهالذکر است و بالاى آن
تمام بدنه «صفّه» مزین به نقوش رنگین ولى فاقد کتیبه است.
و در سه جانب صفّه و اطراف درگاه سه کتیبه عمودى و افقى به خط ثلثى
و کوفى همسطح با زمینه گچبرى شده است که روى آن سوره مبارکه جمعه
«یسبح للّه» خوانده مىشود.
و در پیشانى آن یک پارچه کاشى مربع به اندازه 70 در 70 سانتیمتر با
زمینه لاجوردى نصب شده است که در متن آن گل و بوتههاى برجسته
قالبریزى شده است و در میانه گلهاى آن نام یکى از پنج تن
خوانده مىشود.
و نیز در جبهه محراب یکطرف کاشى مزبور جمله «یا غفار» و در طرف
دیگر آن «یا منان» بطور تکرارى و متعاکس در داخل دو ترنج گچبرى شدهاند.
و در میانه بقعه ضریحى است چوبى و مشبک و درون آن مرقدى است به
ارتفاع 60 سانتیمتر و طول 50/2 و عرض 25/1 متر که از پنج جهت آراسته
به کاشیهاى متنوع خشتى مربع مستطیل بدین گونه که دو بدنه مرقد از
جنوب و شمال (پیش روى و پشت سر) مزین به سه ردیف کاشیهاى نفیس
50/0 در 20 سانتیمتر فیروزه فام است که روى آنها به خط برجسته کوفى
همرنگ زمینه آیهالکرسى قالبریزى شده است.
و در دو بدنه بالاى سر و پایین پا چند محراب شکسته برجسته (در جانب
غربى یکى و در جانب شرقى دو تا) دیده مىشود که در حاشیه آنها سوره
مبارکه یس به خط برجسته ثلثى قالبریزى شده است که از بدایع فنى و
شاهکارهاى هنرى است.
ورودى مرقد آراسته به دو نوع کاشى خشتى است در حاشیه قسمتى
است مشابه کاشیهاى فیروزه فام دو بدنه جنوبى و شمالى که روى آنها به
خط کوفى برجسته تتمة آیهالکرسى خوانده مىشود.
و در متن آن که لوح قبر است روى 12 پارچه کاشى 50 در 25 سانتىمتر
زمینه لاجوردى به خط ثلثى برجسته همرنگ زمینه عبارات ذیل قالب ریزى
شده است.
«هذه تربة الشریف لاسحق بن الامام موسى الکاظم اخ الرضا على بن
موسى بن جعفر بن الامام محمد الباقر ابن الامام المظلوم على زینالعابدین
ابن الامام الشهید حسین بن الامام الشهید على بن ابیطالب علیهم
السلام».[32] که در این الواح چون کتاب کمربندى بقاع معمولاً نام مستوفى و
جد اعلاى او قید مىگردد و وسائط اسقاط مىشوند مانند على بن بابویه و
حمداللّه مستوفى بدون توجه به این امر به استناد همین لوحه اسحق را
فرزند بلافصل خوانده است... و بر فراز بقعه گنبدى است بصورت شلجمى
هشت ترکى با عنقى مثمن که بر فراز قبه عرقچینى قدیمى ساخته شده از آثار
عهد صفویه است.
جدار اطراف گنبد از آجر تراش است که در قسمت بالاى هر ضلعى گلى
با کاشیهاى کلوکى بکار بردهاند. و در مدخل شمالى بقعه ایواى است با
جرزهاى باستانى و پوشش جدید که از ناحیه سید پیشوا مرحوم حاج میرزا
عبداللّه رضوانى در سال 1350 قمرى تعمیر و سقف آن زده شده است.
و در مدخل شرقى بقعه ایوانى مجلل و باستانى از آثار صفوى با جدار
سفید کارى است به دهانه 6 متر و طول 50/6 و ارتفاع 12 متر که در جهت
جنوبى آن حجرهاى براى کشیک ساخته شده است. و در دو گوشه ابتداى
طاقبند آن مقرنسى زیبا ساخته شده است.
و حجره کشیک اکنون بعنوان موزه محتوى الواح مرمر قبور باستانى و
اشیاء متفرقه از ظروف متنوع و چراغهاى مختلف است ولى اشیاء موزه ساز
همان کاشیهاى «ازاره» و مرقد مىباشند.[33]
بقعه امامزاده اسحاق در گرگان
در گرگان آرامگاهى معروف به «امامزاده نور» واقع شده است که قدمت
آن دست کم به قرن نهم هجرى قمرى باز مىگردد. براساس زیارتنامه این
امامزاده نسب وى به امام موسى کاظم علیهالسلام مىرسد. بىگمان وى فرزند
بلافصل امام موسى کاظم علیهالسلام نمىباشد. بناى این امامزاده آجرى برج گونه
دوازده ضلعى است که از نظر تزیینات آجرى، از نمونههاى کمنظیر بناهاى
شمالى به شمار مىرود در هر ضلع بنا، یک قاب بزرگ مستطیل به طور
عمودى و یک قاب مستطیل به طور افقى در بالاى آن وجود دارد. شیوه
آجرکارى قابهاى بالا، یادآور آثار دوران سلجوقى است که دو طرح زیباى
ستارهاى شکل و لوزى نیز در آنها به کار رفته است. قابسازىهاى عمودى
داراى طرحهایى شبیه قابسازىهاى «برج شبلى» است. در سر در ورودى،
کاشىهاى آبىرنگى مشاهده مىگردد. «مقرنس کارى»[34] بنا، به شیوه آثار
عهد سلجوقى نزدیک است و «ترکبندى»[35] میان ضلعهاى دوازده گانه نیز
شبیه ترکهاى گنبد قابوس است. محراب گچبرى این بنا با تزیینات گیاهى
گل و بوته و «بته جقهاىها»، از زیبایى خاصى برخوردار است. مرقد که در
داخل صندوق چوبى مشبکى قرار دارد، از گچ است و روى چهار بدنه آن،
آیاتى از کلام اللّه مجید به خط کوفى ممتاز دیده مىشود. کار این گچبرى و
کتیبه آن، از ظرافت بسیار برخوردار است. صندوق نفیس منبت آن، از
کارهاى قرن نهم است. بر روى دو لنگه در قدیمى بقعه، تاریخ 867 ه.ق
نقش بسته است. نسب امامزاده طبق زیارتنامه، به حضرت امام موسى
کاظم علیهالسلام مىرسد.[36]
بقعه اسحاق بن موسى در محلات
این آرامگاه در بخش «جاسب» شهرستان محلات واقع شده است ابعاد
بقعه مربعى شکل 50/5 متر است. بناى گنبد داخلى به صورت
«عرقچینى»[37] و به روى «کاربندى»[38] هشت ضلعى و «پاطاق»[39] به روى
آن بنا شده است. گنبد بیرونى نیز هرمى شکل و به ارتفاع 7 متر است که بر
روى گردنى به بلندى 2 متر قرار دارد. صندوق مزار مرقد، اثر منبت کارى
شده نفیسى است که با کندکارىهاى گل و بوتهگونه، تزیین شده و کتیبههاى
روى آن چنین است: بالاى سر در، «این عالى عمارت در آستانه متبرکه
شاهزاده عالى تبار سلطان اسحق بن الامام موسى جهت آفتاب اقبال دولت
و بقاى سلطنت شاه عالم پناه فرخ بارگاه سعید دستگاه ضلاللّه السلطان بن
السلطان ابوالمظفر شاه سلطان محمد خدابنده [...] عالیجاه معلادرگاه بر سر
شیعیان مستدام بماناد. و نرجواللّه قل آمینا در تاریخ شهر محرم الحرام سنة
تسعة ثمانین و تسعمانة من هجرة النبى» (989 ق). در پشت سر، با
ریختگىهاى چندى از حروف و کلمات چنین خوانده مىشود: «نذر نمود
این صندوق بجهة ائمة معصومین و عیسى بن مریم نوراللّه بن هبت اللّه و
آقاجان بن محمد بن عبداللّه تیمورى و فرید بن ابراهیم طیب اللّه رمسه به
تاریخ شهر محرم سنة تسع و ثمانین و تسعمائة من هجرة النبى». در پیش
روى صندوق: «عمل فخرالصناعان استاد اسداللّه بن استاد میرعلى و استاد
قاسم بن سلطان على زرى و استاد محمود نجار کروگانى سعى بسیار نموده با
شتاب». چنانکه ملاحظه مىگردد، این صندوق، نیمى براى عیسى بن مریم
و نیمى براى اسحاق بن امام کاظم علیهالسلام ساخته شده است. برخى بر این نظرند
که مدفونین این گنبد، «ابوالحسین عیسى بن على بن حسن بن علیسى
الرومى بن على بن حسن العلوى»، مدفون در «دربهشت» قم - از احفاد
«على بن جعفر العریضى» - به همراه مادرش مریم هستند.[40]
شخصیّت مدفون در این بقعه
پس از اثبات این که اسحاق بن موسى علیهالسلام در این بقعه مدفون نیست و
اهالى نیز بین اسحاق و جعفر در نامگذارى این بقعه تردید دارند و از آنجایى
که قول مشهور خفته در این مزار را اسحاق بن على مىداند از اینرو به اعتقاد
ما اسحاق بن ابى على احمد بن حسن القاضى بن زید بن عبداللّه بن قاسم
الادیب بن اسحاق الاطرف بن عبداللّه الجواد بن جعفر الطیّار علیهالسلام در این بقعه
مدفون مىباشد.
وى نه برادر به اسامى سیّار، جعفر القاضى، حسین، محمّد ابوعلى، زید،
محمّد ابوطیب، قاسم، حمزه و حسن ابو عبداللّه داشت که همه اینها در
قزوین و نواحى آن سکونت داشته و داراى اعقاب بسیارى بودهاند. [41]
[1]- نجمالدین ابى الحسن العلوى لعمرى، المجدى فى انساب الطالبیین، ص 118. محمد کاظم الیمانى، النفحة العنبریة، ص 92. ابن عنبه، عمدهالطالب، ص262.
[2]. منتهى الآمال 2: 367.
[3]- ابن عنبه، عمدهالطالب: 261، النفحهالعنبریة: 91، تحلیلى از زندگانى امام کاظم 2: 457.
[4]- نجم الدین ابى الحسن العلوى لعمرى، المجدى فى انساب، ص 88. عبدالرزاق کمونه، آرامگاههاى خاندان پاک پیامبر ص، ص 277.
[5]- شیخ طوسى، رجال طوسى: 369. سیدمحسن امین، اعیان الشیعه 3: 280. علامه سید ابوالقاسم خونى، معجم رجال الحدیث 3: 70. مامقانى، تنقیحالمقال فى علم الرجال 1: 122. محمدبن على الاردبیلى، جامع الرواة 1: 88.
[6]- الجامع الرواة و اصحاب الامام الرضا ع 1: 117. راویان امام رضا (ع): 85.
[7]- تحلیلى از زندگانى امام موسى کاظم علیهالسلام 2: 457.
[8]- اعیان الشیعه 3: 28، آرامگاههاى خاندان پاک پیامبر ص: 277. بحارالانوار 48: 285،
288، 289، 303 و ج 49، ص 146.
[9]- آرامگاههاى خاندان پاک پیامبر ص: 7-278.
[10]- نجمالدین ابىالحسنالعلوىالعمرى، المجدى فى انساب، ص 118. محمد کاظم الیمانى، النفحة العنبریه، ص 92.
[11]- باقر شریف قریشى، تحلیلى از زندگانى امام موسى کاظم علیهالسلام 2: 457.
[12]- علامه نسابه شیخ ابونصر سهل بن عبدالله بن داود بن سلیمان بن ابان بن عبدالله بخارى،
سرالسلسلهالعلویه، ص 38. ابوالحسن محمد شرف عبیدلى، تهذیب الانساب، ص 17. نجم الدین ابى الحسن العلوى، المجدى فى انساب، ص 118. صفى الدین محمد ابن طقطقى، الاصیلى فى انساب الطالبیین، ص 191. ابن عنبه، عمدهالطالب، ص 267-282.
[13]- جمال الدین ابوالفضل عبیدلى، التذکرة فى انساب المطهرة، ص 133.
[14]- ابى الحسن محمد الشرف العبیدلى، تهذیب الانساب و نهایهالاعقاب، ص 170. ابن عنبه، عمدهالطالب فى انساب آل ابى طالب، ص 141. نجم الدین ابى الحسن العلوى، المجدى فى انساب، ص 118.
[15]. مقاتل الطالبیین: 541، منتهى الآمال 2: 367.
[16]- محمد کاظم الیمانى، النفحهالعنبریه، ص 93.
[17]- امام فخر رازى، الشجرهالمبارکة، ص 107. سیدعزیزالدین ابى طالب المروزى، الفخرى
فى انساب الطالبیین، ص 18-19. نجم الدین ابى الحسن العلوى، المجدى فى انساب، ص 118-119. ابى الحسن محمد الشرف العبیدلى، تهذیب الانساب، ص 170-171.
[18].تحفهالعالم فى شرح خطبه المعالم 2: 34، الاصیلى فى انساب الطالبیین: 191-192.
[19]- ن.ک: صفر رجبى، ساوه، دو مسجد و یک مزار تاریخى، مجله مشکوة، شماره 46، بهار
1374، ص 162.
[20]- حمدالله مستوفى، نزههالقلوب، ص 306.
[21]- جهت اطلاع بیشتر، ن.ک. جلیل عرفانمنش، جغرافیاى تاریخى هجرت امام رضا علیهالسلاماز
مدینه به مرو، ص 68-39 و 121-97.
[22].ن.ک. عباس فیض گنجینه آثار قم 2: 137.
[23]- حسن بن محمد بن حسن، تاریخ قم، ص 221.
[24].گنجینه آثار قم2: 137.
[25]- ابواسماعیل ابن طباطبا، منتقلة الطالبیة، ص 34-33.
[26]- ابوالحسن محمد شرف عبیدلى، تهذیب الانساب، ص 151.
[27]- امام فخر رازى، الشجرهالمبارکة، ص 99.
[28]- تفرشى، بدایع الانساب: 12، محمدمهدى فقیه جلالى، مشاهیر امامزادگان ایران 1: 236.
[29]- ازاره: قسمتى از پایین دیوار در داخل و خارج بنا که به وسیله سنگ و کاشى زینت مىشود ارتفاع این قسمت معمولاً حدود یک متر است.
[30]- محلى که پایه قوس سقف و یا گنبد از آنجا آغاز مىشود.
[31].همان 2: 140-138.
[32]- همان 2: 142-140.
[33].همان 2: 144-141.
[34]- مقرنس: تزیینات آویزهاى شکل مىباشد که با آجر، گچ، سنگ، کاشى و یا چوب ساخته مىشود. مقرنس کارى معمولاً در زیر ایوانها به کار مىرود.
[35]- قططعهبندى.
[36]- ن.ک. نصرت الله مشکوتى، فهرست بناهاى تاریخى و اماکن باستانى ایران: 191، بناهاى
آرامگاهى: 152، دایرهالمعارف تشیع 2: 412.
[37]- عرقچینى: پوششهاى کمخیز گنبدى شکلى است که پوشش زیرین بقعهها را تشکیل مىدهند.
[38]- کاربندى: قسمت حد فاصل بین طرح چهار ضلعى تا جایى که ساقه گنبد از آنجا شروع مىشود مىگویند که از تقاطع قوسهاى فرعى به وجود مىآید.
[39]- پاطاق: محلى که پایه قوس سقف و گنبد از روى آن آغاز مىشود.
[40]- عباس فیض 2: 7-44، همچنین ن.ک. دایرهالمعارف شیعه 3: 357.
[41].تهذیب الانساب: 35-352، الفخرى فى انساب الطالبیین: 190-191، الشجرة المبارکه فى
انساب الطالبیه: 224-225، منتقله الطالبیه: 251، مشجرالکشاف لتحقیق أصول السادة الاشراف 2: 350 و 352-354، عمدة الطالب فى انساب آل ابى طالب: 57-58، مناهل الضرب فى انساب العرب: 58-59.
- ۱۴۲۳
- ادامه مطلب