مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عبّاس ـ صدرآباد (ولى‏ آباد)

بقعه این امامزاده در میان قبرستان و گلزار شهداى روستاى صدرآباد، در 19 کیلومترى شرق شهر بوئین زهرا واقع شده است.

بقعه، بنایى ساده به ابعاد 14×10 متر است که شامل دو اتاق تو در توست و ایوانى در شمال شرق دارد. گنبد بنا به صورت غنچه‏اى به قطر 2 و ارتفاع 5/2 متر است. بام بقعه ایزوگام و در وسط بقعه ضریح آهنى کوچکى نصب شده است. در جنوب بقعه گلزار شهداى جنگ تحمیلى قرار دارد که ابهّت خاصّى به زیارتگاه داده است.

به اعتقاد اهالى، امامزاده عبّاس از فرزندان بلافصل امام هفتم علیه‏السلام است که
متأسّفانه این ادّعا منشأ صحیحى ندارد و جهت روشن شدن آن به شرح حال
عباس بن موسى علیه‏السلام خواهیم پرداخت.

عبّاس بن موسى علیه‏السلام کیست؟

عبّاس، فرزند دیگر امام موسى کاظم علیه‏السلام است که مادرش اُمّ ولد «کنیز»
بود.[1] شیخ طوسى رحمه‏الله در رجالش او را از اصحاب پدر بزرگوارش امام
موسى کاظم علیه‏السلامبرشمرده و قائل به وثاقتش شده است.[2]

اما مرحوم مامقانى مى‏نویسد: این مطلب را در دو نسخه‏ى معتمد در
رجال شیخ که دیدم، نیافتم.[3]

عبّاس از راویان حدیث است که از پدر گرانقدرش روایت لباس نمازگزار
را نقل مى‏کند و در کتب روایى به آن اشاره شده است.[4] با این وصف
علماى رجال به‏خاطر روایت ذیل او را ذم و قدح نموده‏اند.

شیخ کلینى رحمه‏الله و صدوق رحمه‏الله نقل مى‏کنند: بخاطر بدهکارى و مسائل مالى

در ماجراى گشایش وصیتنامه پدرش نسبت به برادرش حضرت امام رضا علیه‏السلام
نزد قاضى مدینه شکایت نمود و دچار لغزش و تعرّض نسبت به امام شد که
نمایانگر کمى معرفت وى به امام رضا علیه‏السلام است.

با این وجود حضرت رضا علیه‏السلامبرادرش را نصیحت کرد و ابراز علاقه و
احسان نمود.[5]

مرحوم تسترى رحمه‏الله پس از نقل روایت فوق مى‏نویسد:

«و بعد هذا الخبر المشتمل على غایة القدح فیه، لابد أن یحمل قول المفید
فى ارشاد، و لکلّ واحد من ولد أبى الحسن موسى، فضل و منقبة مشهورة، على
الفضائل الدنیویّه، و أمّا الدّینیّه فالرجل کان عاریا منها و متلبّسا بکلّ الرذائل و
المثالب منها»
[6]

بعد از این خبرى که در بردارنده نهایت خورده‏گیرى از اوست، بناچار
باید گفتار شیخ مفید رحمه‏الله در کتاب ارشاد را بپذیریم که مى‏نویسد:

براى هر یک از فرزندان ابوالحسن موسى علیه‏السلامفضل و منقبتى است، به
فضائل دنیوى حمل نمائیم زیرا عبّاس بن موسى علیه‏السلامدر امور دینى و معنوى
از آن تهى بوده و در بردارنده بدیها و پستیها است.

مرحوم مامقانى رحمه‏الله نیز مى‏گوید:

«اگر چه شیخ طوسى رحمه‏الله او را توثیق نموده است اما با وجود روایت فوق
وثاقت او محل نظر است. زیرا منازعه او با برادرش امام رضا علیه‏السلام و گفتار تند او

با آن حضرت وى را از وثاقت و عدالت خارج مى‏نماید، مگر اینکه ثابت شود
او توبه کرده و امام نیز توبه او را پذیرفته باشند.»
[7]

آیت‏ا... العظمى خویى رحمه‏الله نیز پس از اشاره به عدم ذکر نام عبّاس بن
موسى علیه‏السلامدر بقیه‏ى نسخه‏هاى رجال شیخ طوسى رحمه‏الله وثاقت او را تردید
نموده است و مى‏گوید:

«اگر چه وثاقتش ثابت نشده اما، به جهت ضعیف بودن روایت کافى و
عیون، نمى‏توان حکم قطع به انحرافش داد...»
[8]

براقى در تاریخ کوفه خبرى را نقل مى‏کند که حاکى از وثاقت و عدالت
اوست. او به نقل از ابن خلدون مورّخ مى‏نویسد:

«حمید بن عبدالحمید که فرماندار قصر بن هبیره از طرف حسن بن سهل
سرخسى وزیر مأمون عبّاسى بود، عبّاس بن موسى
علیه‏السلام را عامل خود در کوفه
قرار داد و به او دستور داد تا براى برادرش امام رضا علیه‏السلام از مردم بیعت به عمل
آورد و این در سال 202 ه . ق بوده است.»[9] بنابراین معلوم مى‏گردد بر
خلاف نظر مرحوم مامقانى رحمه‏الله و تُسترى رحمه‏اللههیچ ذمّى متوجّه عبّاس بن
موسى علیه‏السلامنبوده و خبر مروى درباره نزاع وى با امام رضا علیه‏السلامنیز در غایت
ضعف مى‏باشد. از اینرو باید گفت: عبّاس بن موسى علیه‏السلامثقه بوده و از
اصحاب پدر و برادر گرانقدرش امام رضا علیه‏السلامبه حساب مى‏آید و حمله تند
مرحوم مامقامى و خصوصا تسترى به او تنها از روایت ضعیف منقول از

کلینى رحمه‏اللهو صدوق رحمه‏اللهنشأت گرفته و عبّاس، همچنان از ثِقات و از اصحاب
پدر و برادرش بشمار مى‏آید.

مرحوم علّامه سیّد مهدى قزوینى رحمه‏الله در کتاب فلک النجاة مزار او را در
کاظمین[10] دانسته و همین قول را برخى از مورّخان پذیرفته‏اند.[11] مرحوم
نمازى شاهرودى رحمه‏اللهمعتقد است که مزار وى در بجنورد است که هم اکنون
نیز بارگاهى عظیم به وى منسوب مى‏باشد.[12] از آنجائیکه هیچ خبرى از
مهاجرت عبّاس بن موسى علیه‏السلامدر ایران در دست نیست و خلاف آن نیز ثابت
است؛ از اینرو آرامگاه منسوب به او در بجنورد نمى‏تواند صحیح باشد، بلکه
شخصیّت مدفون در آن بقعه؛ عبّاس الاحول الخراسانى بن طاهر بن محمّد بن
على الخوارى بن الحسن بن جعفر الخوارى بن امام موسى کاظم
علیه‏السلاماست که از
سادات موسوى و نسب شریفش با شش واسطه به امام موسى کاظم علیه‏السلام
منتهى مى‏شود و به احتمال قوى در دهه آخر قرن چهارم و یا ابتداى قرن
پنجم هجرى در بجنورد وفات یافته و برادر او نیز محمّد عیار خراسانى در
آشخانه بجنورد مدفون و به سیّد محمّد دلاور مشهور است.[13]

مزار باشکوه دیگرى در نه فرسنگى شهرستان رفسنجان و ده فرسنگى
شهرستان بردسیر، در کنار رودخانه «گیودرى» و در آبادى «مزرعه چشمه
زیارت» از اراضى «عبّاس آباد مزار» واقع شده است که بدون شک خفته در

آن مزار سیّد عبّاس بن عیسى اوقص بن عبداللّه‏ بن مسلم بن عبداللّه‏ بن محمّد
بن عقیل بن ابى طالب
علیه‏السلام است که در حکومت حسن بن زید داعى ـ مؤسّس
دولت علویان طبرستان ـ قرب و منزلتى داشته و به عنوان قاضى القضاة
جرجان فعّالیّت مى‏کرده است. امام فخر رازى نسل و فرزندان عیسى او قص
را در گرگان و کرمان دانسته‏است.[14]

ابوالحسن عمرى نسّابه مى‏نویسد: فرزندان عبّاس در کرمان بودند.[15]
ظاهرا عبّاس به جهت امر معروف و نهى از منکر و بدستور داعى به کرمان
مهاجرت مى‏کند و در این هجرت چند تن از فرزندان و نزدیکان وى با او
بودند که به جهت تسلط خوارج بر بخشهایى از کرمان، عاقبت بدست آنها در
منطقه فعلى به شهادت رسیده و به خاک سپرده شدند و به اشتباه فرزند امام
موسى کاظم علیه‏السلام شهرت یافتند.[16]

مزارات دیگرى در قم و شیراز و گیلان به وى مشهور است که هیچ کدام
آنان اصلى نداشته و سادات دیگرى در آن مزارات مدفون مى‏باشند.

به هر حال از تاریخ وفات عبّاس بن موسى علیه‏السلام اطّلاع دقیقى در دست
نیست، تنها همین قدر مى‏دانیم که وى تا قبل از سال 203 ه . ق در قید
حیات بود[17] و ظاهرا چنانکه از وصیتنامه امام موسى کاظم علیه‏السلامفهمیده
مى‏شود عبّاس کوچکتر از امام رضا علیه‏السلام و ابراهیم، و بزرگتر از اسماعیل
و احمد است.[18]

 

علماى انساب جملگى قائل به تداوم نسل عبّاس بن موسى علیه‏السلام
هستند.[19] اما برخى او را معقّب مکثّر و داراى فرزندان زیاد، و پاره‏اى دیگر
وى را معقّب قلیل (فرزندان کم) دانسته‏اند.[20] به هر حال او با فاطمه دختر
محمّد الدیباج بن امام جعفر صادق علیه‏السلامازدواج نمود و از او صاحب یک
فرزند بنام موسى شد. همچنین از کنیزى بنام «علم» فرزند دیگر او قاسم به
دنیا آمد.[21] محمّد کاظم یمانى، متوفّاى قرن نهم هجرى، تعداد فرزندان
عبّاس را هشت تن مى‏داند. از اینرو وى فضل اکبر، فضل اصغر، محمّد،
على[22]، جعفر و احمد را بر تعداد فرزندان او افزوده است و مى‏نویسد: آنها
بدون فرزند بوده‏اند.[23] ابوالحسن عمرى از اعلام قرن پنجم هجرى نیز در
کتاب خود مى‏نویسد: عبّاس صاحب چند پسر و دختر شده است که مؤیّد
قول یمانى است. اما به جهت فقر منابع هیچ اطلاعى از وضعیّت و نام
دختران او فرا رو نمى‏نهد.[24]

علماى انساب تداوم نسل عبّاس بن موسى علیه‏السلام را تنها از فرزند او قاسم
مى‏دانند او به خاطر سکونت در یمن به قاسم یمانى شهرت داشت.[25]

مادرش اُمّ ولد بنام «علم» بود[26] و از او چهار فرزند پسر و یک دختر به
اسامى ذیل باقى مانده است.

1ـ احمد أبوالعبّاس، معروف‏به صاحب السلعه یا صاحب‏اللغه که در
کوفه مى‏زیست.

2ـ الحسن أبوعبداللّه‏ صاحب اللغه.

3ـ محمّد الأکبر ابوعبداللّه‏.

4ـ موسى.

5 ـ اسماء المسنّه؛ وى بالغ بر 120 سال عمر کرد و به اسماء المسنّه
مشهور شد.[27] از اولاد قاسم بن عبّاس بن موسى علیه‏السلام، محمّد الضعیف بن
جعفر بن احمد بن القاسم بن عبّاس
است که به قول ابن طَقْطَقى به شهادت
رسیده است.[28] یکى دیگر از اولاد وى بنام حسین بن حمزه بن احمد بن
الحسین بن القاسم
است که وارد شهر مرند شد.[29]

ابن عنبه و دیگران قبر قاسم بن عبّاس را در شوشى یکى از قراى کوفه
مى‏دانند که به فضل مشهور و معروف است.[30] اما صاحب مراصد الاطلاع
تحت ماده شوشه و تاج العروس ذیل ماده شاش قبر مذکور را از آن قاسم بن
موسى بن جعفر علیه‏السلام مى‏دانند.[31] که به طور قطع قبر قاسم بن موسى علیه‏السلام در

شهر حلّه مطاف اهالى آنجا است[32] و میان وى و فرزند عبّاس بن موسى علیه‏السلام
خلط و اشتباه صورت گرفته که صاحب مراقد المعارف به این اشتباه اشاره
نموده است.[33]

سیّد جعفر یمانى پس از ذکر نام قاسم بن عبّاس بن موسى علیه‏السلاممى‏نویسد:
وى مخفیانه مى‏زیسته است و در حالیکه نسب شریف خود را مخفى
مى‏کرده وارد ناحیه‏اى در سورى شد. او با زراعت و سبزى کارى زندگانى
مى‏کرد و نسب او را کس ندانست.[34] برخى از مورّخان داستان مخفیانه
زیستن وى را به قاسم بن موسى علیه‏السلاممنتسب مى‏دانند که شرح مفصّل آن در
کتاب مهاجران موسوى در شرح احوال فرزندان امام موسى کاظم علیه‏السلام
نوشته شد.[35]

بنابراین معلوم شد که قبر عبّاس بن موسى علیه‏السلام در کاظمین بوده و اصولاً
آن جناب به ایران مهاجرت نکرده و مزار منسوب به وى در شهر بجنورد و
سارى و رفسنجان از آن سه تن دیگر از سادات جلیل القدر مى‏باشد.

شخصیّت مدفون در این بقعه

چنانچه اشاره شد عباس بن موسى علیه‏السلام نمى‏تواند در این بقعه مدفون
باشد از این رو به اعتقاد ما یکى از ساداتى که از تبار امام حسن مجتبى علیه‏السلام

است و با کنیه معروف بوده در این بقعه مدفون است که نسب شریفش با
هشت واسطه به آن منتهى مى‏شود که از قرار ذیل است:

ابوالعباس امیرکا بن حسن الطبرى بن على بن زید بن على السید بن
عبدالرحمن الشجرى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن
علیه‏السلام.

وى سه برادر به اسامى یحیى ابوطاهر، زید، احمد داشت که جملگى در
قزوین و نواحى آن سکونت داشته‏اند.[36]

 

[1].بحارالانوار 303، 283، 48، ارشاد 2: 244، المجدى: 107، تذکرة الخواص: 351.

 

[2].رجال الشیخ الطوسى: 353.

 

[3].تنقیح المقال 2: 130، قاموس الرجال 6: 42، مجمع الرجال 3: 252، 2: 33.

 

[4].وسائل الشیعه 3:  علیه‏السلام، مستدرکات الوسائل 1:  علیه‏السلام، المحاسن 2: 42.

 

[5].اصول کافى 1: 317ـ319، حدیث 15، عیون الاخبار الرضا 1: 32، حدیث 1، قاموس
الرجال 6: 40ـ41، بحارالانوار 48: 278 و 49: 224، سفینه البحار 2: 156، الجامع الرواة و اصحاب الامام الرضا 1: 358ـ363.

 

[6].قاموس الرجال 6: 42.

 

[7].تنقیح المقال 2: 130.

 

[8].معجم رجال الحدیث 9: 246، الجامع لرواة و اصحاب الامام الرضا 1: 358ـ359.

 

[9].تاریخ ابن خلدون 2: 257. تاریخ کوفه: 234، مراقد المعارف 2: 189.

 

[10]. تحفة العالم 2: 33، بحارالانوار 48: 303، منتهى‏الامال 2: 261.

 

[11].احسن التراجم 1: 245، جامع الانساب 1: 70ـ71.

 

[12].مستدرکات علم رجال الحدیث 4: 360، الاصیلى: 179، الکواکب المشرقه 2: 233.

 

[13].النفحه العنبریه: 98، المجدى: 110، الدرّة الذهبیّه فى اکمال منتقلة الطالبیّه 1: 299،
مزارات امامزادگان ایران 4: 207 ـ 210.

 

[14].الشجرة المبارکة: 194، الفخرى: 193.

 

[15].المجدى: 312.

 

[16].الدرّة الذهبیه فى الکمال الطالبیة 2. 208 ـ 209، مزارات امامزادگان ایران 5: 32 ـ 38.

 

[17].احسن التراجم 1: 345، تاریخ کوفه: 234.

 

[18].جامع الانساب 1: 70.

 

[19].المعقّبین: 84، الشجرة المبارکه: 77، الاصیلى: 179، سراج الانساب 37، منتهى‏الامال 2: 248.

 

[20].عمده الطالب: 197، الفصول الفخریّه: 143، لباب الانساب 1: 394، تهذیب الانساب: 467.

 

[21].الفخرى: 15، الشجرة المبارکه: 88، سرّالسلسله العلویّه: 42.

 

[22].مشهور چنین است که على بن عبّاس بن موسى علیه‏السلام در بادرود نطنز به شهادت رسید و اینک آرامگاه او به آقا على عبّاس مشهور است.

 

[23].النفحه العنبریه: 88.

 

[24].المجدى: 107.

 

[25].تهذیب الانساب: 168، الشجرة المبارکه: 88، الفخرى: 15.

 

[26].سرّالسلسله العلویّه: 42.

 

[27].عمدة الطالب: 259ـ260، الاصیلى: 179، تهذیب الانساب: 168، الفخرى: 15، الشجرة المبارکه: 88.

 

[28].الاصیلى: 18، التذکره فى انساب المطهره: 133.

 

[29].المجدى: 107.

 

[30].مشاهده العتره الطاهره 5: 120، اختران تابناک 1: 571، تحفه الازهار 3: 322، الاصیلى: 180، عمده الطالب: 260.

 

[31].مراصدالاطلاع: 246، معجم البلدان 5: 7ـ3، تاج العروس 107: 18، بحارالانوار 22: 298، جامع الانساب 1: 72.

 

[32].بحارالانوار 213: 48، منتهى الامال 2: 258، حیاه الامام موسى بن جعفر علیه‏السلام 2: 420، اختران تابناک 571: 1، بدایع الانساب: 46.

 

[33].مراقدالمعارف 2: 190ـ194، الاصیلى: 179.

 

[34].النفحه العنبریه: 88.

 

[35].حیاه الامام موسى بن جعفر علیه‏السلام 2: 427، منتهى الامال 2: 257، مهاجران موسوى 2: 305 ـ 315.

 

[36].المجدى فى انساب الطالبیین: 32، الفخرى فى انساب الطالبیین: 147-148، التذکره فى
انساب المطهره: 94-95، مناهل الضرب فى انساب العرب: 150-152، الشجرة المبارکه فى انساب الطالبیه: 74.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده