مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده نجى ‏الدّین ـ طزرکش

مشهور به «نجیب‏الدّین»[1]، بقعه این امامزاده در بالاى کوهى در انتهاى روستاى طرزکش، در دو کیلومترى جنوب گردنه کوهین و 37 کیلومترى شمال باختر قزوین با چشم انداز فوق العاده زیبا واقع شده است.

بقعه به صورت مربّع و به ابعاد 12×12 متر است و در آن از جانب مشرق رو به آبادى باز مى‏شود. درى نیز در جنوب بقعه تعبیه شده است.

در انتهاى بقعه، اتاقکى به ابعاد 4×4 متر ساخته شده و در وسط آن ضریح آهنى قرار دارد. بر فراز همین اتاق، گنبد شلجمى به قطر یک و ارتفاع 3 متر نصب شده که نماى آن آجرى و با رنگ سبز نقاشى شده است. زمین زیارتگاه بیش از پنج هزار متر مربّع است و به صورت قبرستان عمومى از آن استفاده مى‏ شود.

دکتر پرویز ورجاوند درباره این زیارتگاه مى‏نویسد: «در مسیر جاده قزوین
به رشت، بعد از کیلومتر 42، سمت راست از کنار یکى از چایخانه‏هاى واقع
در مسیر جاده، راه خاکى جدا مى‏شود که با فاصله دو کیلومتر به ده بکندى از
روستاهاى بخش قاقزان مى‏رسد. در بین محوطه تاکستانهاى ده مزبور، بناى
مرتفعى از دور جلب توجّه مى‏کند که در محل آن را امامزاده
نجم‏الدّین مى‏نامند.

نماى خارجى بنا: نقشه بناى مزبور عبارتست از یک چهار ضلعى که طول
هر ضلع آن 10/6 متر است. اضلاع چهارگانه بنا تا ارتفاع چهار مترى با قطعه
سنگهاى سیاهرنگ لاشه و سنگهاى سبز لایه‏اى شکل و ملاط بسیار محکم
و چسبیده‏اى ساخته شده است. در ارتفاع مزبور اضلاع چهارگانه به یک
هشت ضلعى منظم تبدیل گردیده که ارتفاع هر یک از اضلاع آن حدود دو
متر است، و تمامى آن با آجر ساخته شده است. سپس با کمى فاصله از لبه
هشت ضلعى، پوشش گنبدى شکل خوش ترکیب زیرین بنا، برپا شده است.

متأسّفانه قسمت بالاى پوشش مزبور فرو ریخته و به کمک تیرریزى
خرابى سقف را به شکلى تعمیر نموده‏اند.

وضع بنا به خوبى نشان مى‏دهد که در اصل بناى مزبور داراى پوشش
خارجى دیگرى بوده که بعدها فرو ریخته است. با توجّه به قسمت هشت
ضلعى بنا و شباهتى که بین آن و بناى آرامگاه حمداللّه‏ مستوفى در قزوین
وجود دارد مى‏توان چنین پنداشت که پوشش دوّم مخروطى و یا هرمى
شکل بوده است.

در وسط ضلع جنوبى بنا آثارى از خارج وجود دارد که نشان مى‏دهد، در
گذشته در این محل در بزرگى متناسب با ابعاد بنا وجود داشته است که
بعدها آنرا مسدود ساخته‏اند. در حال حاضر ورودى بنا را درِ کم عرض و
محقرى تشکیل مى‏دهد که در وسط ضلع شرقى بنا ایجاد شده است.

داخل بنا: داخل امامزاده نظیر بسیارى دیگر از بقعه‏ها، همانند نماى
خارجى آن عبارت است از یک چهار ضلعى 50/4 × 50/4 متر، در بالاى
چهار ضلعى در گوشه‏هاى آن چهار ترنبه ایجاد شده که میان هر یک نیز یک
«سینه باز» به وجود آمده است. بر روى این قسمت یک دوره کاربندى
شانزده تائى دور تا دور صورت گرفته و میان آنها با یک قطعه مثلثى شکل «پا
ـ باریک» پر گردیده و در نتیجه هم سطح نوک کاربندیهاى شانزده گانه پایه
مدور گنبد ایجاد گردیده و اوّل رج آجر کارى گنبد بر روى آن استوار شده
است. نحوه تبدیل طرح چهار ضلعى به مقطع مدور و شیوه‏اى که در امر
کاربندى زیر گنبد بکار برده شده، اثر مزبور را در ردیف کارهاى بسیار خوب
و ارزنده از این نوع قرار داده است. بناى امامزاده نجم‏الدّین با وجود آنکه در
قسمت بالاى آن لطماتى وارد گشته است، با اینحال چه از نظر تناسب و
شکل خارجى و چه از نظر مهارتى که در طاق بندى آن بکار برده شده جزء
یکى از آثار جالب منطقه به شمار مى‏آید و جا دارد که در تعمیر و حفاظت آن
اقدام لازم صورت پذیرد.»[2]

به اعتقاد اهالى امامزاده نجى‏الدّین از فرزندان امام هفتم علیه‏السلام است.

اما این ادّعا منشا صحیحى ندارد و در میان فرزندان امام هفتم علیه‏السلام
نجى‏الدّین یا نجم‏الدّین نامى یافت نشده که با بقعه مورد بحث تطبیق داده
شود.

عبیدلى نسّابه از نسل على مامطرى نواده امام سجّاد علیه‏السلام ساداتى را در
قزوین ذکر نموده است.[3] سیّد احمد بن محمّد کیاء گیلانى از همین
خانواده سید نجم‏الدّین بن احمد بن تاج‏الدّین حسین بن محمّد بن على بن
محمّد بن ابى طالب بن ابراهیم بن یحیى بن حسین بن حمزة بن على
المامطیرى بن حمزة بن على المرعش بن عبداللّه‏ بن محمّد الاکبر بن حسن بن
حسین الاصغر بن امام سجّاد
علیه‏السلام نام مى‏برد که در قزوین سکونت داشته و
نواده‏اى بنام سید مبارزالدّین براى وى ذکر مى‏کند. سیّد نجم‏الدّین مکنّى به
ابو على و نامش سیّد محمّد است. او از بزرگان سادات حسینى قزوین در
قرن هفتم و ابتداى قرن هشتم هجرى است. نواده وى یعنى سیّد مبارزالدّین
که امروزه به میرزاالدّین شناخته مى‏شود و در روستاى اواتر مدفون است،
هم عصر سیّد احمد کیا گیلانى بوده است. [4]

 

[1]. فرهنگ جغرافیایى آبادیهاى کشور 26: 402.

 

[2]. سرزمین قزوین: 301-299.

 

[3]. تهذیب الانساب: 250.

 

[4]. سراج الانساب: 145.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده