مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعه شاه رضا یزد

بقعه‌ای است با گنبدی بلند، به اسلوب گنبدهای دیگر یزد (مانند شاه کمال، گنبد هشت و ...) که در اساس، جزئی از مجموعه بنای مفصّل­تری بوده است و هنوز آثار صفّه و ایوان قسمت غربی متصّل به آن باقی است. وسعت گنبد و ضخامت دیوارهای آن (بعد از بقعة سیّد رکن الدّین ) از دیگر گنبدهای یزد بیشتر است. هر ضلع آن 25/9 متر و ضخامت دیوارهایش 35/2 متر است و در نتیجه بنا به شکل مربّع و حدود 12 × 12 متر می­باشد.

گنبد بنا آجری و ساده با خیزی کم و گردنی کشیده بر هشتی استوار شده که به قطر نه متر است و از حجم چشمگیری برخوردار است. بقعه دارای سه درب ورودی است که درب اصلی آن از جانب مشرق باز می­شود. در غرب بقعه اتاقی به ابعاد 7 × 18 متر که به عنوان شبستان از آن استفاده می­کنند قرار دارد. در جنوب بقعه حیاط کوچکی به مساحت شصت متر است که اخیراً بازسازی شده است. در وسط بقعه صورت قبری است که به اندازه هفتاد سانتی متر بالا آورده و روی آن شیشه گذارده‌اند. مؤلّف یادگارهای یزد احتمال می­دهد که این بنا، بقایایی از مدرسة غیاثیّه چهارمنار باشد که امیر غیاث­الدّین علی حسینی وزیر شاه شیخ ابواسحاق در سال 740 ﻫ .ق بنا کرده و به نوشتة تاریخ یزد خود در زیر گنبد آن به خاک سپرده شد.

علت انتساب این بنا به مزار شاه سیّد رضا علی­الظاهر به مناسبت وجود سنگ قبری از آن شاه سیّد رضا نامی است که در سال 955 هـ .ق فوت شده است. مسلم است که این بنا از آثار قرن هشتم هجری است و طبعاً ارتباطی با شاه سیّد رضا ندارد.

یگانه اثر موجود در این بقعه، سنگ قبری خاکی رنگ به اندازة 29 × 51 سانتی متر است که به طور عمودی بر صورت قبر زیر گنبد نصب، و بر آن چنین منقور است:

تصویری از قبر امامزاده شاه رضا

«وفات یافت غنچة‌ خرمن شهادت و نوباوة‌ حدیقة سعادت، زبدة آل طه و یس، ثمرة‌ شجرة السالکین الکاملین، غلام امام زمان علیهالتحیة و الثنا شاه سیّد رضا بتاریخ یوم الاثنین 25 شهر جمادی الاولی سنة ‌955 ﻫ .ق.

با خط نسخ درشت در دور سنگ، اشعار ذیل می‌باشد:

دردا که دل از حادثه غمناک افتاد           در دیدة سیـل بار خاشاک افتاد

نوبـاوة بـاغ عُمــر از شـاخ امیـد           بی آنکه بود رسید بر خاک افتاد

با خط نستعلیق بر سطح سنگ اشعار ذیل است:

چونکه بُد بنـدة امام رضـا                   جای او گشت جنّت­المــأوی

لب او را نشسته دایه زشیر                  داد شهــد شهادتـش تقدیــر

آرزویش شـراب کوثر بود                  میـل او زان به شیر (شهادت) بود

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده