مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

وضعیت بحرانی ساختمان امامزاده سیدمحمد بازار شوشتر+تصاویر

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: وضعیت ساختمانی امامزاده سیدمحمد بازار شهرستان شوشتر بسیار بحرانی است و باید به این ساختمان رسیدگی شود.

مجتبی گهستونی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: وضعیت ساختمان امامزاده سیدمحمد بازار به نحوی است که هیئت امنای این امامزاده با نصب بنرهایی، تردد به محدوده ضریح را مسدود کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: ساختمان این بنای تاریخی مذهبی دارای وضعیتی بحرانی است و گلدسته‌های آن در حال سقوط است که در حال حاضر با تکیه‌گاه‌های احداث شده در کنار این گلدسته‌ها به صورت موقت از سقوط آنها جلوگیری شده است.

وی افزود: باید مرمت این بنای تاریخی در اسرع وقت آغاز شود و این مهم تنها باید با اقدام میراث فرهنگی و کارشناسان خبره باید صورت گیرد.گهستونی با اشاره به اینکه بارها برای این مشکل هشدارهایی داده شده است، تاکید کرد: هشدارهای زیادی در این باره به میراث فرهنگی و اوقاف داده شده ولی هنوز در این باره اقدامی انجام نشده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان خاطر نشان کرد: این بقعه دارای گنبدی بسیار بزرگ است که در بخش‌هایی از آن ترک‌های عمیقی ایجاد شده است و باید در اسرع وقت برای رفع مشکل در گنبد و گلدسته این بقعه اقدام شود.

این دوستدار میراث فرهنگی افزود: در سال‌های گذشته قنات تاریخی زیر این بقعه پیدا شد که آب موجود در این قنات و چاهی که در مجاور آن وجود داشت باعث نشست‌های زیادی در صحن این بنای قدیمی شد.

بقعه سید محمد بازار معروف به سید محمد از نوادگان امام موسی کاظم است که به دلیل مجاورت با بازار مرکزی شهر شوشتر به سید محمدبازار نامگذاری شده است.

ساختمان این بقعه مربوط به دوران صفویه و در زمان شاه احمد قاجار مرمت شده است. در ساختمان این بنا دو کتیبه سنگی از آن دوران وجود دارد که آیاتی از قرآن و احادیث بر روی آن‌ها نوشته شده است؛ با توجه به سنگ نوشته‌های موجود در این بقعه تاریخی زمان ساخت این بقعه به سال ۱۱۱۵ هجری قمری بر می‌گردد.

مجتبی گهستونی: مشکلات میراثی شهرستان شوشتر به تخریب پل بند گرگر، فرسایش تونل بلیتی، تخریب در بافت تاریخی و... ختم نمی شود چرا که یکی دیگر از مشکلات موجود در شهرستان شوشتر فرسودگی بیش از حد بقعه سید محمد بازار در مرکز شهر و بازار اصلی شوشتر است.

بقعه سید محمد بازار درخیابان امام شرقی در مجاورت بازار روز است که به جهت این مجاورت به سید محمد بازار معروف است. سید محمد از نوادگان امام موسی کاظم است. ساختمان اصلی بقعه در دوره صفوی ساخته شده درب بقعه یک در فلزی مشبک تیره رنگ است که به سمت شمال قراردارد یک نقاشی کمر بندی با زمینه سورمه ای رنگ با خط سیاه رنگ تاریخ مرمت بنا را در دوره احمد شاه قاجار ذکر می کند در دو سوی در ۲ کتیبه سنگی با متن ان یکاد است که متعلق به دوران صفوی است. در گذشته جنب این بقعه، قیصریه و چهارسوق وجود داشته که در سال ۱۳۲۹ هنگام ساخت خیابان تخریب شد.

 

این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۱۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ساختمان بقعه را دارای ۲ گلدسته بزرگ است یکی از گلدسته تخریب شده و تنها گلدسته باقی مانده با انواع رینگ و شمع کوبی های فلزی نگهداری شده است.

تزینات گلدسته از کاشی آبی رنگ با نقوش هندسی است و کاشی های بقعه سید محمد بازار نیز به خاطر وجود رسوبات و نفوذ آب در بنا مدام در حال ریزش است. گنبد بقعه سید محمد بازار از لحاظ حجم بزرگترین گنبد در شوشتر است که توسط کاشی های فیروزه ای تزیین شده است.

این مکان که یکی از مکانهای مهم و مقدس این شهرستان می باشد با توجه به قدمت ساختمانیش نیاز به تعمیر و بازسازی دارد. ظاهراً هیأت کارشناسی پس از بررسی موضوع خطر ریزش مکانی که مرقد در آن است را هشدار داده اند . به همین جهت اوقاف شهرستان قصد دارد درب آنرا تا برطرف نمودن خطر مسدود نماید.

اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان پیشنهاد برای مرمت بقاع متبرکه ثبت شده پیشنهاد داده است که هنوز سازمان میراث فرهنگی کشور بودجه ای را تخصیص نداده است که لازم است درباره سید محمدبازار توجه ویژه صورت بگیرد. همچنین از محل اعتبارات استانی بودجه ای برای مطالعه آسیب های وارده به این بقعه که در موقعیت حساسی قرار گرفته اختصاص یافته که لازم است هرچه سریعتر مطالعات اجرایی شود. بنابراین می طلبد که دو نهاد اوقاف و میراث هر چه سریعتر به مشکل این بقعه رسیدگی نمایند.

گزارش فوق مربوط به سالهای 90 و 91

 

 

خبر جدیدتر اما بسیار دیرتر!!!

معاون میراث فرهنگی خوزستان:
مرمت و استحکام بخشی «سیدمحمد بازار» گنبد بقعه سیدمحمد بازار تنها گنبد باقیمانده از دوران صفویه است از خرداد ماه آغاز می شود

شوشترنامه:معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از آغاز مرمت و استحکام بخشی بنای «سیدمحمد بازار» شوشتر خبر داد.

عاطفه رشنویی درباره شبهات موجود درباره اقدامات میراث فرهنگی خوزستان در بقعه سیدمحمد بازار شوشتر اظهار کرد: مرمت و استحکام بخشی بنای سیدمحمد بازار شوشتر بزودی آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه مرمت بنای تاریخی موجود اعتبار ویژه دارد، افزود: در سال جاری این بقعه از محل اعتبارات استانی و ملی اعتبار ویژه ای برای مرمت و استحکام بخشی دارد و به این دلیل تا پایان سال مالی این مرمت و استحکام بخشی آغاز خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اینکه کندی در این زمینه به دلیل تهیه طرح مرمت و استحکام بخشی گنبد است، گفت: گنبد سیدمحمد بازار شوشتر تنها گنبدی است که از دوران صفوی باقی مانده است و مرمت در این گنبد باید با رعایت همه اصول معماری انجام شود و نمی توان بدون بررسی تخصصی و کارشناسی دست به اقدامات زد.

رشنویی با اشاره به اینکه قرار طرح مرمت و استحکام بخشی در اسرع وقت به میراث فرهنگی تحویل داده شود، افزود: قرار شده تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری طرح مرمت از مشاور به کارفرما داده شود و در آن زمان اجرای سریع پروژه در دستور کار است.

وی خاطر نشان کرد: برای اجرای این پروژه مشکل اعتباری وجود ندارد و احتمالا در چند فاز این طرح اجرایی خواهد شد و در فاز نخست مرمت اضطراری در دستور کار است.

سیدمحمد بازار برادر امام رضا(ع) است که در شهرستان شوشتر مدفون است و بقعه ساخته شده بر مزار متبرک این امامزاده به دوران صفوی برمی گردد.

این بقعه در دوران احمد شاه قاجار مرمت شده است و از آن دوران به بعد تا کنون مرمت و بازسازی در آن انجام نشده است و بنا در سال 1115 در شوشتر ساخته شده است و با کد7151 در ردیف آثار ملی قرار گرفته است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده