مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

آرامگاه عبدالرحمان گهواره‏ گر ـ چناران‏

در غرب شهر گلمکان، نزدیک روستاى نوزاد، گنبدى بلند در یک مکان مرتفع از دور دیده مى‏شود و نظر مسافران و عابران را به طرف خود جلب مى‏کند. جاده باریکى از دو سوى تپه به طرف بقعه کشیده شده و راه وصول به آنجا را براى مسافران و علاقمندان آسان ساخته است.

این بقعة تاریخى که در اطراف مشهد مقدس کم نظیر است، از بناهاى عهد تیموریان است که بر روى گور عبدالرحمان گهواره گر از عرفاى قرن هشتم هجری بناء گردیده است. بناء با آجرى بسیار زیبا و هنرمندانه ساخته شده است. مرحوم عبدالحمید مولوى دربارة این گنبد و مزار، مقاله مشروحى دارد که قسمت‏هایى از آن را که به اصل بناء ارتباط دارد ذکر مى‏کنیم:

«مقبرة عبدالرحمان گهواره‏گر، داراى یک گنبد بسیار متناسب و ظریف و رسا است و محیط گنبد نه متر است و ساقه گنبد بلندتر از معمول معمارى‏هاى قرون گذشته است و گنبدى که در بالاى ساقه، بناء شده شبیه یک غنچه گل نشکفته است که ساقه‏اى دراز به غنچه اتصال یافته است. آجرهاى بناء تمام تراش است و در کمال نفاست و ظرافت بکار برده شده است.

در چهار طرف گنبد، رواق یا ایوان‏ها دور مى‏زند و لیکن چون سال‏ها است مورد مراقبت و تعمیر نبوده، سقف ایوان‏ها جابجا ریخته و ناودان‏هاى سنگى بام آن‏جا افتاده و مقدارى از آجرهاى سقف را بارندگى، برف و باران فروریخته است. مقبره عبدالرحمان گهواره‏گر در زیر گنبد در حجره کوچکى است که قبر در وسط آن واقع شده است.

سابقاً بر روى قبر، سنگ نبشته‏اى بوده و سهامى از قریه نوزاد و آب رودخانه گلمکان وقف بر پختن بلغور در اطراف مقبره بوده که افراد متعدى براى از بین بردن اوقاف مقبره، سنگ قبر را برده‏اند. عرصه زمینِ زیر بناى مقبره شانزده متر در شانزده متر و جمعاً دویست و پنجاه و شش متر مربع، شامل تمام ساختمان مقبره مى‏باشد.

عرض رواق‏هاى اطراف پنج متر و ارتفاع بناء تا لب بام نیز پنج متر و نیم است و از پایه‏هاى ایوان‏ها چوب‌هائى براى استحکام و پشت بند گنبد نصب شده و سقف تمام رواق‏ها یا ایوان‏ها رو بخرابى است. بلندى ساقه گنبد پنج متر و ارتفاع تیزة گنبد از روى زمین چهارده متر و نیم مى‏باشد.

بلندى گنبد از پشت بام ایوان‏ها نه متر است، درِ ورودى مقبره در طرف شمال واقع شده و در مقابل در تا قریب ده متر به طرف شمال راهى براى مقبره سنگ فرش کرده بوده‏اند که سنگ فرش مذکور به دو پایة آجرى نیمه خراب منتهى مى‏شده و آن دو پایه به منزله دروازه ورودى به فضاى اطراف مقبره بوده است.

در انتهاى پله‏هاى واقع در شیب تپّه، رباط آجرى کوچکى شامل سه حجره براى زائرین و یک حجره براى مطبخ، به حال نیمه خراب باقى است که زائرین مقبره در آن‏جا گوسفند کشته و اطعام کرده و در حجرات رباط متوقف مى‏شده‏اند. در اطراف مقبره گهواره‏گر اشجار سرو کهن سالى به طور طبیعى روئیده که فقط از آب برف و باران بهره‏مند است.

چون این درختان در نزدیکى مقبره واقع گردیده، مردم به احترام مقبرة عبدالرحمان از دست‏اندازى و شکستن و بریدن شاخه‏هاى اشجار خوددارى کرده و این سروها هر یک چند بغل کلفتى و قطر دارند. به این توضیح اگر سه نفر در دور درخت دست‏ها را به هم اتصال دهند، هنوز محیط درخت بزرگتر از سه بغل افراد دور درخت است».

عبدالرحمان گهواره‏گر یکى از عرفاى قرن هشتم هجری بوده و در تعدادى از تذکره‏هاى شرح حال رجال علم و ادب و عرفان، نام او آمده است. در بالاى در ورودى بقعة گهواره‏گر این دو بیت نوشته شده است:

مقتداى اهــل عالم هـادى راه یقـین‏

کرد اندر هفتصدوهفتادویک عزم سفر

رفت از این غم خانه ویـرانه بى‏اعتبار

جانب فردوس علیین روان گهـواره‏گر

این بنا به شمارة 1812 و در تاریخ 25/9/1375 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

 سلام ممنون از معرفی تان.اگر وبلاگ حقیر و منبع برداشت مقاله را قید بفرمایید برای بزرگوارانی که قصد زیارت دارند مفید تر خواهد بود تا اطلاعات بیشتری از نوزاد و گلمکان داشته باشند..چون گلمکان هم زیارتی است و هم گردشگری .
با سلام و عرض ادب و احترام
از اینکه این وبلاگ مورد توجه شما بود سپاسگزارم . و اگر مطلبی از شما اقتباس شد و به مبلاگ شما ارجاع نگردید در اسرع وقت اصلاح خواهد شد .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده