مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

آرامگاه کمال الملک ـ نیشابور

محمّد غفارى، فرزند میرزا بزرگ کاشانى، معروف به کمال الملک، از مفاخر هنر نقّاشى ایران است که از خود آثار و میراث ارزشمندى برجاى نهاده است. آرامگاه کمال الملک، توسّط انجمن آثار ملّى ایران در فضاى شمالى مقبرة شیخ عطّار در دو کیلومتری شهر نیشابور با سبکى زیبا توسّط بتون مسلّح طرّاحى و اجرا گردیده است (1341 هـ . ش). مساحت زیربناى آن، 28 متر مربّع و داراى شش ایوانچة مقعر است. داخل فرو رفتگى ایوانچه‏ها را با کاشى‏هاى معرّق نفیسى به رنگ‏هاى لاجوردى، سفید و غیره زینت داده‏اند و سنگى به تاریخ 1340 بر روى قبر نصب کرده ‏اند.

کمال الملک یا محمد غفارى در تهران زاده شد ولى سال‏هاى کودکى خود را در کاشان گذراند. در نوجوانى به تهران رفت و در مدرسه دار الفنون زیر نظر على اکبر خان مزین الدوله آغاز به هنر آموزى کرد. ناصر الدین شاه به هنگام بازدید از این مدرسه کار او را پسندید و وى را به دربار فراخواند. دیرى نگذشت که شاه به او لقب «نقاش باشى و پیش خدمت حضور همایونى» داد. (1261 ش) فعالیت مستمر او در مقام نقاش دربار و معلم شاه بسیار مقبول افتاد و از این رو لقب «کمال الملک» گرفت. پرده معروف به تالار آینه از جمله مهم‏ترین آثارى بود که در این سال‏ها به وجود آورد. پس از کشته شدن ناصر الدین شاه، کمال الملک براى مطالعه به اروپا رفت. (1276 ش) مدتى بیش از سه سال را در فلورانس، رم و پاریس گذرانید؛ و در موزه‏ها به رو نگارى از آثار استادانى چون رامبراند و تیسین پرداخت. در پاریس با فانتن لاتور آشنا شد. سفر اروپا تأثیرى مثبت در اسلوب کار و حتى طرز دید او گذاشت. او به دستور مظفّر الدّین شاه به ایران باز گشت (1279 ش) و کار در دربار را ادامه داد، ولى عملا نتوانست با خواست‏هاى شاه جدید کنار بیاید. به عراق رفت و چند سالى را در آنجا گذرانید. (1280 تا 1283 ش) پرده‏هاى زرگر بغدادى (1280 ش) و میدان کربلا (1281 ش) را به هنگام اقامتش در عراق نقاشى کرد. او اگر چه به مشروطه خواهان متمایل بود (پرده على قلى خان بختیارى «سردار اسعد» گواه آن است) در جنبش مشروطه مشارکت مستقیم نداشت. در سال‏هاى بعد مدیریت مدرسه صنایع مستظرفه را بر عهده گرفت. در این مدرسه با کوشش فراوان به پرورش شاگردان همت گماشت که زبده‏ترین شان خود استادانى در مکتب او شدند. سرانجام به دلیل اختلافاتى که با وزیران معارف بر سر استقلال مدرسه پیدا کرد، از کار تدریس و شغل دولتى دست کشید (1306 ش) و به ملک شخصى خود در حسین آباد نیشابور کوچید. (1307 ش) در آنجا بر اثر حادثه‏اى از یک چشم نابینا شد؛ اما تا سال‏هاى آخر زندگانى به نقاشى ادامه داد.

کمال الملک از همان آغاز فعالیت هنرى اش تمایلى قوى و آشکار به روش و اسلوب طبیعت گرایى اروپایى داشت. با ظهور کمال الملک وظیفه‏اى جدید براى نقاش دربار معین شد. او مى‏بایست رویدادها، اشخاص، ساختمان‏ها، باغ‏ها و غیره را همچون عکسى دقیق ثبت کند تا به عادى‏ترین مظاهر زندگى و محیط دربارى سندیت تاریخى بخشد. بى سبب نیست که کمال الملک در این دوره اغلب پرده هایش را با افزودن شرحى درباره موضوع رقم مى‏زد (مثلا: طبیعت بیجان با گلدان و پرنده شکار شده، 1273 خ) با این زمینه فکرى و هنرى کمال الملک به اروپا رفت. هدف او شاید فقط ارتقاى سطح دانش فنى اش بود. ولى در موزه‏ها آثار استادان رنسانس و باروک را دید و شیفته آنها شد. منطقا او به لحاظ فرهنگى، ذهنى و سابقه هنرى آمادگى رویارویى و احتمالا بهره‏گیرى از جنبش‏هاى دریافت گرى (امپرسیونیسم) و پسا ـ دریافت گرى را نداشت. اما زیبایى‏شناسى کلاسیسم رنسانس و سبک و اسلوب بغرنج هنرمندانى چون رامبراند را نیز به درستى درک نکرد (چنان که مثلا در هیچ یک از نقاشى‏هاى کمال الملک و شاگردانش نشانى از آشنایى با اسلوب لعاب رنگ کارى به چشم نمى‏خورد.) با این حال آکادمى گرایى در او قوت گرفت؛ و هنگامى که به ایران باز گشت بیش از پیش به هنر دانشگاهى سده نوزدهم وابسته شده بود. حتى بعدا در باز نمایى موفقیت‏آمیز برخى موضوع‏هاى اجتماعى نیز از این وابستگى رهایى نیافت. او اساسا چهره نگار و منظره نگار بود؛ و در تک چهره هایى چون «سید نصر اللَّه تقوى» قابلیت و مهارت خود را به حد کمال نمایان ساخت. کمال الملک با کوشش‏هاى خود در مقام نقاش و معلم پاسخى متناسب با شرایط اجتماعى و فرهنگى زمانه‏اش به ضرورت تحول هنرى جامعه داد. بازتاب این کوشش‏ها در ذهن مردم خصوصیات اخلاقى، نحوه زندگى و واقعه کور شدنش از او یک مرد افسانه‏اى ساخت. از جمله دیگر آثارش: دورنماى صفى آباد (1253 ش)؛ عمله طرب؛ حوضخانه صاحبقرانیه (1261 ش)؛ منظره آبشار دوقلو
(1263 ش)؛ مرد مصرى (1275 ش)؛ فالگیر یهودى؛ دهکده مغانک (1293 ش)؛ تک چهره خود هنرمند (1296 ش)؛ تک چهره صنیع الدوله؛ نیم رخ هنرمند (1300 ش)؛ منظره کوه شمیران (1301 ش). سرانجام محمد غفارى (کمال الملک)
در 27 مرداد سال 1319 در گذشت. نسخه اصل تعدادى از تابلوهاى مشهور کمال الملک در کاخ گلستان در معرض نمایش قرار دارد.

 فهرست آثار: آثار کمال الملک از سال 1290 خ تا زمانى که چشمش آسیب دید:

 1- مرد برهنه 2- دور نماى دماوند 3- دورنماى دیگرى از دماوند 4- آخوند رمال 5- تصویر نیم تنه ناصر الدین شاه
6- تصویر مشهدى ناصر 7- زن پاى چراغ 8- خانه سنگى
9- خانه دهاتى 10- دورنماى دیگرى از باغ مهران 11- کپیه از تابلوى مزین الدوله (تابلو میوه) 12- سن ماتیو 13- کپیه تیسین 14- رمال بغدادى 15- تصویر عضد الملک
16- دورنماى مغانک 17- پیرمرد (ناتمام) 18- مصرى
19- تصویر دیگى از مصرى 20- فانتن لاتور 21- کبک بى‌جان 22- تصویر نیم تنه اتابک 23- صورت جوانى کمال الملک 24- رمال 25- تصویر کمال الملک در حال تبسم 26- زرگر 27- صورت کمال الملک با کلاه 28- بن زور 29- پرتیه
30- صورت دیگرى از کمال الملک با شنل 31- تصویر زن (مداد) 32- زرى یراقى‏هاى جهود 33- صورت دیگرى از جوانى کمال الملک 34- زنجیرى 35- تصویر زن (که با همکارى گوردیجانى کشیده شده) 36- تصویر مرحوم ذکاء الملک 37- تصویر رامبراند 38- تصویر دیگرى از کمال الملک 39- دورنماى چراغ برها 40- بازار مرغ فروش‏ها 41- صورت سردار اسعد 42- قالیچه صورت رامبراند 43- قالیچه صورت کمال الملک 44- قالیچه دورنماى منظره‏اى از شمیران
45- تصویر مرحوم حاج نصر اللَّه تقوى 46- قالیچه دورنماى یاخچى آباد 47- کپیه رافائل 48- کپیه تابلوئى دیگرى از تیسین 49- کپیه ونوس 50- تصویر مظفر الدین شاه
51- تصویر احمد شاه 52- تصویر کمال الملک (آبرنگ)
53- تصویر مولانا (آبرنگ) 54- عرب خوابیده (آبرنگ)
55- حوض صاحبقرانیه 56- تکیه دولت 57- دورنماى پس قلعه 58- دورنماى زانوس 59- تالار آیینه 60- دورنماى لار 61- صورن ناصر الملک 62- تصویر پسر ناصر الملک
63- تصویر مشیر الدوله 64- تصویر وثوق الدوله 65- تصویر ضیع الدوله 66- پرنده الوان (آبرنگ) 67- دورنماى شهر از پشت بام صاحبقرانیه 68- دورنماى کوه شمیران از پشت بام مدرسه (ناتمام) 69- قالیچه منظره خیابان شمیران 70- زن 71- کپیه باسمه فرنگى (به دستور احمد شاه) 72- کپیه باسمه‏اى دیگر (به دستور احمد شاه) 73- نوازنده‏ها
74- تصویر ایستاده یکى از پیش خدمت‏هاى دربار 75- نیم تنه یکى از درباریان (آبرنگ) 76- بازار کربلا 77- منظره آبشار دوقلو 78- منظره حوض و فواره قصر گلستان 79- تصویر میرزا على اصغر خان اتابک (نیم تنه) 80- تصویر میرزا على اصغر خان (تمام قد) 81- تصویر آقا على معین الحضور (آبرنگ)

 روز شمار زندگى کمال الملک‏

 1226: تولد کمال الملک در تهران‏

 1226: سفر به کاشان در شش ماهگى‏

 1234: سفر به تهران براى تحصیل‏

 1235: ورود به مدرسه دار الفنون‏

 1242: ورود به دربار به دستور ناصر الدین شاه‏

 1255: گرفتن لقب نقاش باشى‏

 1258: گرفتن لقب نقاش باشى خاصه‏

 1262: ازدواج با زهرا خانم‏

 1263: به دنیا آمدن دخترش نصرت‏

 1267: متهم شدن به دزدى، هنگام کشیدن تالار تابلوى آیینه‏

 1269: گرفتن لقب کمال الملک از ناصر الدین شاه‏

 1272: آغاز به آموختن زبان فرانسه‏

 1273: سفر به اروپا و اقامت در ایتالیا

 1274: ورود به پاریس‏

 1276: دیدار با مظفر الدین شاه در فرانسه‏

 1277: چاپ زندگى نامه کمال الملک در روزنامه شرافت، شماره شصت‏

 1277: بازگشت به ایران و گرفتن نشان درجه اول و حمایل سبز مخصوص دربار

 1278: سفر به عراق، هم زمان با سفر مظفر الدین شاه به خارج‏

 1280: بازگشت به ایران و تمارض مصلحتى به سکته‏

 1285: مرگ مظفر الدین شاه و خوب شدن سکته استاد!

 1287: پیشنهاد تأسیس مدرسه صنایع مستظرفه به دولت‏

 1296: در گذشت پسرش حسینعلى خان‏

 1297: در گذشت همسرش‏

 1298: در گذشت مادرش حدود

 1300: نابینا شدن یک چشم‏

 1302 تا 1306: درگیرى کمال الملک با وزراى معارف دولت وقت‏

 1306: استعفا و آغاز بازنشستگى و اقامت در حسین آباد نیشابور

 1319: در گذشت کمال الملک‏

این بنا، به شمارة 8744 و در تاریخ 10/3/1382 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده