مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

آرامگاه ملاحسین کاشفى ـ سبزوار

مولانا کمال الدّین حسین کاشفى ـ واعظ، نویسنده و فقیه دورة تیمورى ـ اهل سبزوار بوده و مدّت‏ها در هرات به سر مى‏برده است. وی هم دورة سلطان حسین بایقرا و امیر على شیر نوایى بوده است. وى در سال 910 هـ . ق در سبزوار وفات یافت و آرامگاهش در ناحیة جنوب شرقى سبزوار در کنار خیابان نظام الملک (شهدا) قرار دارد.

محوّطة آرامگاه، مشجّر است، از سه طرف دیوارکشى و از طرف خیابان نرده گذارى شده است. وسعت زمین آرامگاه، هزار متر مربّع و بناى آن، آمیزه‏اى از معمارى کهن و نو می‌باشد. این بناى نوساز، در سه طبقه ساخته شده است. زیربناى طبقة همکف آرامگاه، حدود 120 متر مربّع است. کف ساختمان نسبت به محوّطه، حدود هفتاد سانتى‏متر بلندتر است و در سطحى مستطیلى، سه پلة سنگى، بنا را دور مى‏زند. این بنا، از طرف شمال و جنوب داراى سه طاق در زاویه‏هاى ستون‏هاى آجرى است که به منزلة درهاى ورودى بنا و محراب ساخته شده است.

نماى ساختمان، آجرکارى است و نوار کاشى‏کارى ظریف و زیبایى، در زیر خرند و قرنیز دیوارها بنا را دور مى‏زند و در سه طبقه عیناً تکرار شده است. طبقة اوّل، داراى دو طاق و طبقة دوّم، داراى یک طاق است که همانند طبقة همکف، در گوشه‏ها قرار دارد.

به رغم سادگى، سایه روشن دیوارها، دورنماى زیبایى به وجود آورده است. سنگ قبر در وسط آرامگاه نصب شده و مقطع آن، ذوزنقه‏اى شکل است.

این بنا، در سال 1356 هـ . ش به سفارش انجمن آثار ملّى بنا گردیده و به شمارة 3516 و در تاریخ 25/12/1379 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده