مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده قاضى میر سیّد ـ طالقان

در ضلع غربى روستاهاى حسنجون و سیّدآباد و در شمال روستاى میرآش امامزاده‏اى قرار دارد که به امامزاده قاضى میر سیّد (سعید) بن سیّد علاءالدّین الحسینى معروف مى‏باشد.

بناى امامزاده شامل یک برج مقبره‏اى دایره شکل کوتاه و ایوان و اتاقى در ضلع شرقى و یک اتاق نیز در ضلع غربى آن و در جهت شرقى ـ غربى احداث شده است.

بقعة اصلى داراى پلان دایره و گنبدى عرقچین مى‏باشد و در داخل آن معجر چوبى قرار دارد که قدمت آن به حدود یکصد و پنجاه سال مى‏رسد اما فاقد هرگونه برجستگى هنرى مى‏باشد. درِ بقعه در ضلع شرقى آن و به ایوانى که بطرف جنوب ساخته شده باز مى‏شود و داراى کنده کاریهایى مى‏باشد که منجر به ایجاد نقوش هندسى در آن شده است. مصالح بنا از سنگ لاشه و ملات گچ سنّتى و کلیّه سطوح داخلى بنا با گچ و بخشهایى از نماى بیرونى با کاه‏گل و بخشهایى نیز گچ اندود شده است.

در داخل دو قاب خاتم کارى که در داخل امامزاده مى‏باشد عباراتى به خط خوش در مورد نسب امامزاده آورده شده که در یکی از آن‌ها آمده است:

«هذه البقعة الشریفة السیّد العالم الفاضل المتورع هادى الخلایق الى صراط المستقیم الغریق فى بحار رحمة الرحیم قاضى میر سیّد علاءالدّین الحسینى غفرلهما و لوالدیهما و اللهم الرحم و احشره مع من یتق الله من الائمة المعصومین فی شهر شعبان سنة ست و عشرین و تسعمائه هجریّه» و در تابلو دیگر آمده است: زیارتنامه حضرت قاضى میر سیّد بن سیّد علاءالدّین که متن آن چنین است:

«السلام على رسول اللَّه محمّد بن عبداللَّه خاتم النبیین،
السلام على امیرالمؤمنین سیّد الوصیین، السلام على فاطمة
الزهرا بنت رسول اللَّه، السلام على الائمة المعصومین Š،
السلام علیک ایّها السیّد العالم الفاضل المتّورع الهادى
الخلایق الى صراط المستقیم قاضى میر سیّد بن قاضى
السیّد علاءالدّین بن على‏ بن السیّد محمّد تقى بن نظام الدّین بن السیّد حسین بن السیّد علّى بن السیّد محمّد بن
السیّد احمد بن السیّد جعفر بن فضل الحق بن علاءالدّین بن السیّد زین‏الدّین بن السیّد بهاءالدّین بن السیّد شمس‏الدّین بن السیّد حسین بن السیّد قاسم بن السیّد یوسف بن
السیّد عزالدّین السیّد ناصرالدّین (المدفون بطهران فى
محلّه پاچنار صاحب البقعة و البنایة الضخمة بن عبد الشاعر بن محمّد الفقیه ابن احمد بن السیّد على بن الامام محمّدباقر علیه و على ابنائه السلاّم».

در بدنة داخلى شمالى ایوان دو سنگ مرمرین با خط ثلث بسیار زیبا وجود دارد که بترتیب روى یکى از آن‌ها داراى سه سطر مى‏باشد نوشته شده است:

اَمَرَ بعمارة هذا البقعة الشریف السیّد العالم الفاضل... هادى الخلایق الى صراط المستقیم الغریق بحار رحمة الرحیم قاضى میرسیّد ابن قاضى سیّد علاءالدّین الحسینى غَفَرَلهما و لوالدیهما فى شهر شعبان سنة عشرین و تسعمائه اللهم و ارحمه و احشر مع اسلافه.

سنگ دیگر داراى چهار سطر بوده و عبارت زیر روى آن با همان سبک و سیاق سنگ قبلى حک شده است.

بنا به گفته یکى از متولیان این امامزاده، امامزاده سیّد نصرالدّین مدفون در محلّه پاچنار تهران و امامزاده سیّد علاءالدّین مدفون در روستاى اورازان طالقان و امامزاده قاضى میرسیّد ابن علاءالدّین مدفون در این مکان (سیّد آباد طالقان) با یکدیگر نسبت پدربزرگ، فرزند و نوه دارند که هر سه بزرگوار از یک خانواده‌اند.

در فاصله 150 مترى ضلع شمال غرب امامزاده قاضى سیّد محوّطه تاریخى وجود دارد که گفته مى‏شود محل اوّلیّة روستاى سیّدآباد بوده که به علّت کاهش آب به مرور تخلیه و به محل جدید یعنى کنار روستاى حسنجون منتقل شده است. در این محل سفال‌هایى از قرون میانى اسلام یافت شد و بقایایى از معمارى در نقاط مختلف آن دیده مى‏شود.

بناى امامزاده قاضى میرسیّد در قرن 9 یا 10 هجری احداث شده و به شمارة 7244 و در تاریخ 12/11/1381 در فهرست آثار ملّى و تاریخی به ثبت رسیده است.

سلام دوست عزیز

وبلاگت عالیه

ولی بازدید زیاد اعتبار خاصی به وبلاگ میده

میخوای بازدید ویلاگت بالا بره ؟؟؟

بیا تو وبلاگم

مطمئن باش دست پر بر میگردی
سلام خیلی وبلاگ زیبایی دارید. اگه حوصلت سر رفته یه سر به سایت منم بزن مطالب جالبی داره واقعا سرگرم میشی. اگه اومدی روی یکی از تبلیغای بنری کلیک میکنید؟ خواهـــــــــــــــــــش میخوام یه وقت شرمنده تبلیغ دهنده هام نشم. بی صبرانه منتظر حضور گرمتون هستمممممممم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده