- سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۳
این آرامگاه در مرکز شهر اراک و در شمال غربى مصلّی واقع شده است. معمارى بقعه، شامل سه قسمت است:
1. ساختمان آرامگاه با نقشة چلیپائى؛
2. صحن پیرامون بقعه با طرح مستطیل شکل؛
3. حجرههاى متعدّد پیرامون صحن بقعه.
ساختمان آرامگاه، داراى چهار ورودى در چهار جهت مىباشد. دو حجره در سمت شمال و دو حجره در سمت جنوب، در دو طرف ورودى قرار دارد. گنبد آجرى بقعه، دو پوشة منفصل است. پوشش خارجى گنبد، کاشیکارى و از داخل آجر کارى مىباشد.
در اطراف بقعه، شبستانهاى متعدّد وجود دارد. کتیبة
درِ شبستان شمالى، روى ورقة فلزى نوشته شده و شامل
سورة یس با خط ثلث سیاه رنگ بر زمینة سبز است
و دور محراب در شبستان شمالى نیز کتیبة دیگری با رنگ و روغن بر روى گچ و با خط ثلث سیاه بر زمینة آبى،
آیة الکرسى، نقش بسته است.
آیینهکارى در زیر گنبد و بدنههاى حرم، اثر احمد طلایى است. در قسمتى از فضاى زیر گنبد، احادیثى دربارة
نماز و ولایت حضرت على بر روى دیوار با رنگ و روغن نوشته شده است.
ضریح قدیمى چوبى مرقد، برداشته شده و با نجّارى جدید، به صورت پنجره در شرق فضاى حرم نصب شده است. ضریح جدید، مطلاست و در اوایل انقلاب اسلامى ساخته و نصب شده است. کتیبة اوّل آن، سورة انسان (دهر) با خط ثلث طلایى در زمینة سبز میباشد و کتیبة دوّم اشعارى از ترکیب بند محتشم کاشانى دربارة نهضت کربلا است. در تاجهاى بالاى ضریح، نقّاشىهاى بناهاى تاریخى مثل عمارت عالى قاپوى اصفهان و مناره و مساجد، نقش گردیده است و در قسمت پایین در ورودى ضریح، کتیبهاى به این صورت دارد؛ «طرّاحى و قلمزنى اصفهان ـ سیّد اسداللَّه خسروانى 1358».
متن کتیبة سنگ قبر داخل ضریح، چنین است: «یرفع الذین آمنوا منکم و الذین اوتوالعلم درجات ـ هذا المرقد المنور و المضجع المطهّر للسیّد الشریف العلّامه وحید عصره و سلمان دهره مدرس المعقول و المنقول جامع الفروع و الاصول الحجّة الایة سیّد الفقها و المجتهدین مروج شریعة جده سیّد المرسلین السیّد نورالدّین بن شفیع بن... ولد فى 1278 فى بلده سلطان آباد اراک و تربى فى حجر والده الذى کان من العلماء ثم هاجر الى النجف الاشرف و استفاد فى تلک البلدة المشرفه من الاعلام الفخام و الایات العظام الحاج میرزا حبیباللَّه الرشتى و الحاج میرزا حسین الخلیلى الطهرانى و المولى محمّد کاظم الخراسانى قدساللَّه اسرارهم و سنین عدیده و مدّة مدیدة و اجازوه ببلوغ درجة الاجتهاد و أنّه من الورع و السداد و عاد فى موطنه و کان نور باهراً و علماً ظاهراً و ملاذاً للانام و مرجعاً للخاص و العام و جاهد فى سبیلاللَّه حتى اذا جاء اجله و انتقل الى رحمة ربّه فى لیلة الرغائب الخامس من شهر رجب الاصم فى سنه 1341 من الهجریه القمریّة ـ قم حجّارى خسروى».
بر روى فضاى حرم، گنبد با کاشىهاى فیروزهاى، نقوش گیاهى اسلیمى سفید رنگ دارد و در ساقة گنبد، اسامى معصومین در ترنج با خط سفید ثلث بر زمینة لاجوردى
به چشم مىخورد و کتیبة دور گنبد، شامل آیات قرآن
است که با خط ثلث سفید بر زمینة لاجوردى، سورة جمعه نقش گردیده است.
در صحن بقعه، قبور زیادى قرار دارد و حجرههاى پیرامون بقعه، آرامگاههاى شخصى و خانوادگى مىباشد.
نسب نورانى: مرحوم آیتاللَّه آقا نورالدّین حسینى عراقى
با 26 واسطه، نسب به امام سجّاد مىرساند که بدین
شرح است: سیّد نورالدّین بن سیّد شفیع بن سیّد احمد بن
میر على بن فخرالدّین بن هادى بن تاجالدّین بن حیدر بن
محمّد مکى بن غیاثالدّین بن معصوم بن تاجالدّین بن رضىالدّین بن على بن ضیاءالدّین بن محمّد بن رضىالدّین بن محمّد فخرالدّین بن محمّد بن زید الداعى بن زید بن على بن حسین بن حسن الأفطس بن على اصغر بن على السید الساجدین . هفتمین جدّ آقا نورالدّین یعنى محمّد مکّى، اوّلین کسى است که از حجاز به منطقة اراک وارد و در قریة کرهرود که در جنوب شهر اراک است، ساکن مىشود. آقا نورالدّین در سال 1278 قمرى در اراک متولّد گردید و پس از بهره بردن از محضر اساتید بنامى همچون؛ آخوند خراسانى، به نجف مهاجرت نمود. وى پس از توقّف حدود چهار سال در نجف أشرف و وصول مرتبة شامخ اجتهاد مطلق، به زادگاه اصلى خود یعنى شهرستان اراک مراجعت فرمود و براى مدّت مدیدى یگانه مرجع امور و شئون دینى مردم بود. به علّت واقعة تلخى که در سال 1328 در اراک رخ مىدهد و عدّهاى از اشرار مسلّحانه اقدام به سرقت مىکنند، شب هنگام به دستور آقا، اشرار را تعقیب مىکنند و سرانجام قضیه منجر به قتلهایى مىشود. روز بعد، از طرف حاکم شهر یکى از منسوبین آقا را به دارالحکومه مىبرند و در نتیجه، آقا به عنوان قهر از شهر بیرون مىروند و تمام شهر به صورت تعطیل عمومى در مىآید و همة مردم شهر براى برگرداندن آقا حرکت مىکنند و با درخواست مردم، مرحوم آقا نورالدّین به شهر بر مىگردند.
در زمان جنگ جهانى اوّل که دامنة جنگ به ایران کشیده مىشود، انگلیسىها از ناحیة غرب و جنوب غربى و روسها از ناحیة شمال و شمال غربى به ایران حمله ور مىشوند. آقا نورالدّین در ایّام محرّم سال 1334 قمرى، فتواى اقدامات دفاعى را صادر فرموده و علاوه بر دستور آماده باش و حرکت مردم، خود به عزم جهاد و دفاع حرکت مىفرماید.
زندگى ساده و بىآلایش و مردمدارى ایشان، توأم با اخلاص و اعتقاد در ایمان و ارادتش به ائمة اطهار مخصوصاً به ساحت مقدّس ولى عصر(عج)، از آن شخصیّت سیمایى نورانى ساخته بود که مردم آن مرحوم را نمونهاى کامل از اجداد طاهرینش مىدانستد. مرحوم آقا نورالدّین، در روز جمعه هفتم رجب سال 1341 مطابق با ششم حوت 1301 و 26 مارس 1923 رحلت نمودند.
تألیفات: از ایشان تألیفات بسیارى به جا مانده است از جمله: 1. القرآن و العقل 2. نور الایمان 3. أصول عقاید 4. شرح دعاى صباح امیرالمومنین 5. شرح حدیث حقیقت 6. عقاید النوریّه فى حکمة متعالیّه.
این آرامگاه به شمارة 3477 و در تاریخ 25/12/1379 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.
- ۹۸۶