مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده اسماعیل ـ فلار

بقعه با شکوه این امامزاده در میان آبادى سرسبز و مفرّح فلار[1]، در 40 کیلومترى شمال خاور قزوین واقع شده است.

این زیارتگاه که در سالیان اخیر بازسازى شده شامل؛ ایوان، سردر، صحن، گنبد، حرم و زایر سرا است. سردرِ اصلى بقعه در جانب مشرق قرار دارد و سپس به صحن بزرگ امامزاده راه مى‏یابد. در کنار در ورودى، چنار قطورى به چشم مى‏خورد که ارتفاع آن بیش از ارتفاع گنبد و بقعه است.
مقابل آن، در جانب شمال غرب صحن، درخت گردوى بزرگى به چشم مى‏خورد که بیش از صد سال عمر دارد. بقعه به شکل مربّع و به ابعاد 10×10 متر است و ایوان آن در شمال واقع شده که ابعاد آن 10×5 و به ارتفاع 6 متر است که توسّط 4 ستون نگهدارى مى‏ شود.

در پیشانى ایوان بر روى چند ردیف کاشى لاجوردى کتیبه ذیل به صورت سه بیت شعر نقش بسته است:

 

بیا بیا که گل گلستان ولا اینجاست

 حریم زاده زهرا و هل اتى اینجاست

امامزاده فرزند موسى الکاظم علیه‏السلام

  برادر شه دین حضرت رضا اینجاست

شهید راه خدا شاهزاده اسماعیل

  کسى که حاجت سائل کند روا اینجاست

 

در طرفین ایوان، دو درِ چوبى جهت ورود به حرم تعبیه شده است. بالاى
درها داراى کاشى کارى آبى در زمینه گل و بوته است که بیاد مرحوم صفر
على احمدى فرزند فخراللّه‏ احمد اهداء شده است.

داخل اتاقِ مرقد فضایى به ابعاد 6×7 متر به عنوان حرم تشکیل شده که
چهار زاویه آن با ایجاد گوشواره به دایره تبدیل شده و در نتیجه گنبد دو پوش
بنا که از داخل به صورت عرقچینى و از خارج به شکل شلجمى به قطر
70/1 و ارتفاع 5 متر است بر آن استوار گشته است. این گنبد از خارج با ورق
آهنى پوشش یافته و از داخل گچ اندود و داراى نقاشى به رنگ آبى است.

درست در زیر گنبد ضریح بسیار عالى از جنس آب طلا و نقره نصب
است که بر روى درِ ورودى آن کتیبه ذیل قلمزنى شده است: «این ضریح
مطهر در زمان رهبر کبیر و بنیان گذار جمهورى اسلامى ایران و مرجع عالیقدر
جهات تشیع حضرت امام خمینى مد ظله العالى نوسازى شد. این ضریح مطهر
به سعى و کوشش هیئت امنا و علاقه‏مندان بخاندان عصمت و طهارت
علیهم‏السلام در
سنه 1367 هجرى شمسى تهیه شد.»

در داخل ضریح، صورت قبر امامزاده را به اندازه 50 سانتى متر بالا آورده
و با سنگ مرمر تزیین نموده‏اند. دور تا دور بالاى شبکه‏هاى ضریح بر روى
میناکارى، اشعار ذیل در مدح امامزاده منیاکارى شده است:

 

برادر دین شه حضرت امام ضا

  ده فلار گرفته ز مرقدش چه صفا

چنانچه باب حوائج پورحق اندرش

  بیا تو حاجت خود را طلب کن از سرش

از جور کینه الیاسیان بخون غلطید

  بمثل جد گرامى خود حسین شهید

ز روى صدق و صفا هر که کرد دعا

  گرفت حاجت خود را ز دست این مولا

بسى مریض و علیل و فتاده بسى ز پا

  در این مکان مقدس گرفته است شفا

سلیل احمد مرسل عزیز رب خلیل

  گل ریاض جنان شاهزاده اسماعیل

على جمال و محمّد کمال و زهرا خوى

  حسن فضائل و روشنگر روى حسینى

گرفته زهد ز سجّاد و علم از باقر

  حضال حضرت صادق بود از او ظاهر

امامزاده عالى مقام نیکوفر

  عزیز نور دو چشمان موسى جعفر

امام هفتم والا مقام را پسر است

  ولى خالق اکبر بر این پسر پدر است

 

در چهار طرف دیوار بقعه به سقف را با رنگ سفید در زمینه آبى
سوره‏هاى قل هواللّه‏، و ان یکاد، کوثر و عصر را خطاطى نموده‏اند. دور تا دور
انتهاى دیوار شبستان نیز توسّط آقاى حسن حسینى در سال 1381 ه . ش
سوره یس خطاطى شده است. کف و دیوار موزائیک شده و چندین پنجره در جانب
جنوب و مغرب و شرق تعبیه شده و در برخى از دیوارها نیز کمد ساخته شده است.

در ابتداى مدخل ورودى به صحن، مسجد بزرگ و قدیمى روستا قرار
دارد که مساحت آن بیش از 100 متر مربّع است و بام و ایوان آن چوبى و رو
به جانب مشرق است.

در شمال غرب صحن امامزاده، زایر سرایى در 11 اتاق در سال 1387
ه . ش ساخته شده و مساحت زیر بناى آن حدود 600 متر مربّع است. در
مقابل این فضا، درست آن طرف صحن، 5 اتاق دیگر به عنوان زایر سرا قرار
دارد و همین امر باعث شده که اهالى از دور و نزدیک به این مکان روى مى‏آورند.

در تابلویى که در دیوار بقعه نصب است درباره امامزاده اسماعیل نوشته
شده که: «امامزاده اسماعیل سى و پنجمین فرزند امام موسى کاظم علیه‏السلام است. او
صاحب 8 فرزند به اسامى؛ مجیب، حامد، ثابت، نعمت، اسد، حبیب، احمد و
ماجد بود. وى در موضع بادکیجان به دهنه رودبار توسّط طایفه الیاسیان شهید
گردید و طایفه بهادئینان در شب تاریک مخفیانه آن حضرت را برداشته در
پایان ده بزیر درخت چنار دفن کردند. بحرالانساب / 81.»

اسماعیل بن موسى علیه‏السلام

دیگر از فرزندان امام موسى کاظم علیه‏السلاماسماعیل نام دارد که مادرش اُمّ ولد
«کنیز» بود. او سیّدى جلیل، شریف و عالى مقام و از دانشمندان به نام شیعه
به حساب مى‏آید.

علاّمه ضامن بن شدقم درباره وى مى‏گوید: «کان عالما عاملاً فاضلاً
کاملاً، روى عن أبیه و أجداده وله مصنّفات عدیدة.»
[یعنى: ]«او دانشمندى
عامل و فاضلى کامل بود که از پدر و از اجدادش روایت نقل مى‏کرد و
صاحب تألیفات زیادى است.»

علاّمه نسّابه ابن طقطقى نیز نقل مى‏کند: «کان من الاجلاّء الفقهاء و
المحدّثین، له کتب کثیرة، ذکره النجاشى فى رجاله.»
[یعنى: ]«وى از بزرگان
فقها و محدّثین است که صاحب تألیفات زیادى بود و نجاشى آن را در کتاب
رجالش ذکر نموده است.»

او از اصحاب امام جواد علیه‏السلاماست و از برادر بزرگوارش امام رضا علیه‏السلام نیز
روایت نقل نموده است. برخى او را متولّى وقف اموال پدرش، امام موسى
کاظم علیه‏السلام از سوى امام جواد علیه‏السلام و عدّه‏اى دیگر از سوى امام موسى
کاظم علیه‏السلام مى‏دانند.

اسماعیل به هنگام قیام ابو السرایا (سرى بن منصور شیبانى) از جانب او
فرماندار و حاکم فارس شد، همین امر باعث گشت که اینک مزارى به او در
شهر شیراز منسوب باشد. برخى نیز معقتدند که او استاندار مصر بود و این با
سکونت و وفات اسماعیل در مصر سازگار است. اسماعیل پس از شکست
و ناکامى قیام ابوالسرایا، به مصر مهاجرت کرد و تا آخر عمر در آن جا
مى‏زیست و داراى فرزندان عالم و دانشمندى گردید و سرانجام در مصر
وفات یافت و در همان جا به خاک سپرده شد.

اکثر علماى رجال از او به شایستگى نام برده‏اند، مرحوم کلینى رحمه‏الله
مى‏گوید: «هنگامى که عالم جلیل القدر، صفوان بن یحیى در سال 210 ه . ق در
مدینه از دنیا رحلت کرد، حضرت امام جواد
علیه‏السلام کفن و حنوط براى او فرستاد و
به عموى خود اسماعیل بن موسى علیه‏السلام امر کرد که بر جنازه او نماز بگذارد.»

نجاشى و دیگران پس از ذکر این مطلب نقل مى‏کند: «او ساکن مصر بود و
فرزندان او نیز در آن جا مى‏زیسته‏اند.»
اسماعیل کتاب‏هایى تألیف نمود که در
آنها از پدر بزرگوار و اجداد معظّم خود روایاتى نقل کرده است. شیخ
طوسى رحمه‏اللهنیز پس از ذکر جمله بالا اضافه مى‏کند، کتب او را ابو على محمّد
بن محمّد بن اشعث کوفى از وى روایت مى‏کند؛ از این رو کتاب مذکور به
اشعثیّات هم شهرت یافته است، چنان که به دلیل نقل مطالب و روایات آن از
موسى بن اسماعیل بن موسى علیه‏السلام از امام جعفر صادق علیه‏السلامبه جعفریّات
نامیده شده است. بعضى از کتاب‏هایى که وى تألیف نمود، به این شرح مى‏باشد:

کتاب «الطهاره»، «صلاة»، «صوم»، «زکات»، «حج»، «جنائز»، «نکاح»،
«طلاق»، «حدود»، «دیات»، «دعا»، «سنن و آداب» و «رؤیا.»

مرحوم شیخ عبّاس قمّى رحمه‏الله نیز درباره تألیفات إسماعیل مى‏گوید: «از
مهم‏ترین تألیفات وى کتاب جعفریّات است که به اشعثیّات نیز معروف
مى‏باشد. این کتاب اخیر مورد توجّه علما و دانشمندان بزرگ شیعه قرار
گرفته است. بهبهانى در تعلیقه از کثرت تصانیف و کتاب‏هاى اسماعیل سخن
گفته است و جعفریّات وى را مشتمل بر کتب فقه و احادیث مى‏داند که تمام
آن را از پدران بزرگوار خود علیهم‏السلام از رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل کرده است، و محدّث
نورى در خاتمه مستدرک آن کتاب را در نهایت اعتبار قلمداد کرده است.»

از فرزندان او ابوالحسن موسى است که از علما و محدّثین و مؤلّفین عصر
خود بود. مادرش کلثوم، دختر على العریضى بن جعفر الصادق علیه‏السلامو مادر او
نیز فاطمه دختر محمّد الارقط بن عبداللّه‏ الباهر بن امام زین‏العابدین علیه‏السلامبود.

او فرزندى به نام على بن موسى بن اسماعیل داشت که در ایّام مهتدى
عبداللّه‏ بن عزیز، عاملِ طاهر در رى، او را با محمّد بن حسین بن محمّد بن
عبداللّه‏ بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن علیه‏السلامدستگیر و به سامرا برد و
در آن جا او را حبس کردند و در همان جا وفات یافت. او در آذربایجان از دو
فرزند خود به نام حمزه و عبّاس نسل دارد.

ابن عنبه مى‏گوید: «احفاد اسماعیل بن موسى علیه‏السلامکه اندک هستند، از تنها
فرزندش موسى بن اسماعیل مى‏باشند؛ یکى از اولاد او جعفر بن موسى بن
اسماعیل است که به ابن کلثوم معروف مى‏باشد و به اولاد او کلثمیّون
مى‏گویند؛ زیرا امّ کلثوم دختر امام کاظم علیه‏السلامربیبه او بود، از این رو، او و
فرزندش به ابن کلثوم مشهور شدند و آنان در مصر زندگى مى‏کردند. بنو
ابوالعساف و بنو نسیب الدولة و بنو الوارق در مصر و شام از ایشان هستند.»

امام فخر رازى، فرزند دیگرى به نام احمد بصرى که در مکّه مى‏زیسته را
براى اسماعیل بن موسى علیه‏السلامبر شمرده، که ظاهرا نسل او منقرص شده
است. از دیگر فرزندان اسماعیل، محمّد بن اسماعیل است، که شیخ عبّاس
قمّى رحمه‏الله درباره ایشان مى‏گوید: «در غیبت شیخ طوسى؛ در وصف او آمده
است: به حدّى عمر داشت که امام زمان
علیه‏السلام را ملاقات نموده است.»

با وجود آنکه وفات او در مصر، اجماع مورّخان و علماى انساب را در بر
دارد، امّا برخى بر این عقیده‏اند که مزار او در تویسرکان، همدان، فیروز کوه و
شهریار مى‏باشد؛ امّا این ادّعا اصلى ندارد و بدون شک، یکى از سادات
جلیل القدر هم‏نام در آن مزارات مدفون مى‏باشند، که شرح حال هر کدام از
آنان در دایره‏المعارف بقاع متبرّکه بررسى خواهد شد.

 


[1]. نام قبلى آبادى، بهدار بشم بود. فرهنگ جغرافیایى قزوین 26: 423.

 

سلام.ممنون از مطلب خوبتون.بنده اهل قزوینم و چند باری باین امامزاده رفتم و تحقیقی در اینترنت در مورد کتاب بحر الانساب کردم. انچه خواندم مطالب نقد کتاب و رد آن بود.البته به یک مورد تناقض در متن شجره امامزاده رسیدم. اینکه همین متن از کتاب در مورد یک امامزاده دیگر در اطراف تهران بنام برگ جهان در شجره آن آورده شده و فقط بجای کلمه "موضع بادکیجان"  از  عبارت " موضع برگ جهان "  استفاده شده (لینک معرفی امامزاده تهران http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2608863 )

و جالبتر اینکه در کتاب  بحر النساب متن مذکور در شجره را که صفحه 81  و در باب پسران امام موسی کاظم ع ذکر شده پیدا نکردم.
(لینک کتاب بحر النساب درسازمان اسناد و کتاب خانه ملی ایران
http://dl.nlai.ir/UI/cbde3f3b-cae9-4bec-9b2c-0d1e6f4276ad/Catalogue.aspx

لازم بذکر است که به دو دلیل احتمال اینکه امامزاده اسماعیل بن موسی کاظم ع،  امامزاده روستای فلار رودبار الموت باشد بیشتر  است:
1.درخت چناری بسیار تنومند و چند شاخه در حیاط امامزاده وجود دارد.
2.عبارت  " بدهنه رودبار " را میتوان برای منطقه الموت و مسیر جاده امامزاده به دره الموت تطبیق داد و بعید میدانم در تهران نیز منطقه ای بنام رودبار وجود داشته باشد.

امیدوارم اطلاعاتم بهتون کمک کرده باشه.اگر شماهم اطلاعاتی در مورد کتاب مذکور و امامزاده ها دارید ممنون میشم بگید.یا علی مدد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده