- شنبه ۲۹ شهریور ۹۳
این آرامگاه در انتهاى روستاى شنستق علیا تاکستان و در میان قبرستان عمومى آن واقع شده و بنایى نستبا قدیمى است .
بنا از خارج به صورت هشت ضلعى است و هر یک از اضلاع آن حدود 2 متر است و در سالیان اخیر با آجرکشى به دایره تبدیل شده است.
بر فراز بقعه، گنبدى به سبک عرقچینى بلند به قطر 4 و ارتفاع 3 متر است و با رنگ سبز نقاشى شده است. در میان بقعه، ضریح آهنى به ابعاد 20/2×2 متر نصب است. شالوده بنا از سنگ لاشه و ملاط گل و گچ ساخته شده و قطر دیوار بقعه بیش از یک متر است و بنا را متعلّق به دوره صفویّه مى دانند.
در جانب جنوب بقعه، پس از زلزله سال 41 حسینیهاى به ابعاد 9×8 متر ساخته اند که بام آن چوبى است. در چپ مدخل بقعه یک انبار کوچک اخیرا به بنا ملحق شده است. زمین زیارتگاه بیش از 5000 متر مربّع است که به
صورت گورستان از آن استفاده مىشود و چشم انداز بقعه زیباست.
به اعتقاد اهالى، حضرت قدار، از پیامبران بنى اسرائیل و برادر حضرت
قیدار نبى علیهالسلاممدفون در خدابنده زنجان است.
نگاهى به حضرت قیدار علیهالسلام در خدابنده
یکى دیگر از پیامبران خدا حضرت قیدار جد حضرت محمّد بن
عبداللّه صلىاللهعلیهوآله مىباشد که در شهرستان خدابنده مدفون است.
در تورات (سفر تکوین) قیدار را فرزند اول حضرت اسماعیل مىداند.
عبارت تورات این طور است و تناسل اسماعیل پسر ابراهیم از هاجر
مصرى... اول زاده اسماعیل، نینایوت و قیدار و... بود.[1]
علاّمه مجلسى در «بحار الانوار» در ذکر اجداد پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله است، مرقد
مطهر وى در شهرستان خدابنده قرار دارد.[2]
بر صحّت این مطلب مرحوم آیتاللّه العظمى مرعشى نجفى قدسسرهم بر طبق
سوالى که از ایشان شده گواهى دادهاند و چنین مرقوم داشتهاند:
بسمه تعالى
نظر به فرمایش عدهاى از محققین در این امور، مسلّم مىباشد که مدفون
در آن مزار شریف، جناب قیدار رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله مىباشد، شهابالدّین
الحسینى النجفى.
علاوه بر آن جناب علماء و مردم این شهرستان نیز بدان گواهى مىدهند.
در تاریخ یعقوبى آمده است که حضرت اسماعیل علیهالسلام دوازده پسر
داشت، بزرگترین آنان حضرت قیدار بود که پس از وفات حضرت اسماعیل
در سن 130 سالگى و دفن او در حجر اسماعیل، (قیدار) جانشین پدر شده و
مردم را به توحید دعوت مىکند.
فرزندان اسماعیل به جستجوى آب پراکنده شدند، برخى هم اسکان در
جوار حرم را برخود لازم شمردند و گفتند ما از حرم خدا روى نمىگردانیم.
برخى از محققین، قیدار را پسر دوم اسماعیل دانستهاند و وى را پدر
مشهورترین قبایل عرب مىدانند و قیدار را «سیاه پوست» معنى کردهاند.
بناى مرقد مطهر، از میراثهاى فرهنگى است که بقعه آن در سال 719
هجرى به دست بلغارخاتون زن غازان خان ایلخانى تجدید شده[3]، سپس
گنبد آن در سال 751 ه . ق. به دست استاد تیمور خان سلطانیهاى احیا و در
قرن یازده ه . ق، گچبرى گردیده است.
این بنا در زمینى به مساحت 5/1 هکتار در منطقهاى کوهستانى واقع
است و تمام فصول را در بردارد.
گنبد این بنا در نوع خود بى نظیر است، گنبد و بناى بیرونى فاقد تزئینات
و کاشى کاریست، تزئینات عمده بنا با دو رنگ آبى و طلایى قلمگیرى
شده است.[4]
قیدار یکى از پیامبران الهى و جدّ بیست و هفتم حضرت محمّد بن
عبداللّه صلىاللهعلیهوآله و از نسل یکى از پسران حضرت اسماعیل بن ابراهیم علیهماالسلام است.
که در شهرستان خدا بنده مدفون است، و 62 نفر از علماى تراز اوّل آنرا تایید
کردهاند، از جمله علاّمه سید شهابالدّین مرعشى نجفى که از علماى بزرگ
علم انساب است در پاسخ استعلامى در خصوص انتساب این بقعه مبارکه به
حضرت قیدار چنین مرقوم فرمودهاند:
بسمه تعالى
نظر به فرمایش عدهاى از محققین در این امور، مسلّم مىباشد که مدفون
در آن مزار شریف، جناب قیدار جدّ رسول مکرّم صلىاللهعلیهوآلهمىباشد. شهابالدّین
الحسینى المرعشى النجفى.
[1]. سفر تکوین، فصل 25، آیه 12.
[2]. بحارالانوار، ج 15، ص 106.
[3]. در تاریخ آمده است که شبى بلغار خاتون در خواب مىشنود که باید مرقدى براى حضرت قیدار بنا کند، تا سه شب این خواب، تکرار مىشود، در صبح روز چهارم بلغار خاتون دستور مىدهد تا به سوى قبر مطهر پیامبر خدا حرکت کنند از همان روز کار احداث مرقد فعلى شروع مىشود، مدتى بعد مدرسه علمیه در کنارش ساخته و دیرى نمىگذرد که مسجد جامع هم به این مجموعه پیوند مىخورد.
[4]. عباس صالح مدرسهاى (به نقل از: کتابهاى بحار الانوار، سیره ابن هشام، تاریخ یعقوبى و
قاموس مقدس.)
- ۲۸۱۸
- ادامه مطلب