- سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۹۳
بومیان به آن «روشنوا» یا «مصاده» (معصوم زاده) مىگویند که در 14 کیلومترى غرب شهر گرگان و 13 کیلومترى شرق شهر کردکوى بین روستاهاى شموشک، اسبومحلّه، دنگلان، نوچمن، خطیرآباد، کفشگیرى و یساقى واقع شده است. این مکان با استناد به نوشتههاى ابن اسفندیار، حداقل 900 سال قدمت دارد. وى در تاریخ خود در زمان ذکر وقایع سال 525 هـ . مىنویسد: «...اسپهبد علاءالدوله (حاکم وقت طبرستان مازندران) که به همراه حاجب بزرگ سلطان سنجر که محمود کاشانى بود، از روشن آباد به استراباد آمدند تا ارغش سردار قشون سنجر را که عصیان نموده و استراباد گریخته و در قلعه بالمن و جهینه پناه گرفته بود سخت بمالند. اما ارغش پناه بر اسپهبد آورد و...».
این بارگاه در وسط قبرستان قدیمى و پر درخت در حاشیة جادّة عبّاس قدیمى قرار گرفته و بر اساس نوشتههاى وقفنامهاى مربوط به سال 900 هـ ، محل آرامگاه دو امامزاده فضلاللَّه کاظم و عبداللَّه کاظم مىباشد. در گذشته مقبره و بارگاه سیّد شهابالدّین فضل اللَّه هم در حاشیة بارگاه روشن آباد قرار داشت که اینک هیچ اثر از آن نیست.
بناى امامزاده، بسیار قدیمى و از نظر فنون معمارى زیبا و قابل توجّه است. کارشیو یا پلان آن هشت ضلعى با فضاى داخلى مربّع شامل رواق و حرم چهار گوش مىباشد که مصالح اصلى آنها آجر، گچ، خاک و آهک است.
در فضاى داخلى، در ناحیة انتقال زیر گنبد و جدارههاى داخلى و نیز ناحیة عرقچین، تزئینات گچى شامل نقوش اسلیمى و کاربندى بر روى زمینة آبى لاجوردى و چند رنگ دیگر را داشت. در فضاى بیرونى، ایوان ورودى به چشم مىخورد که بدون اسپر (پایه) قابل توجّه هستند. در هر ترک (8 گوش) بیرونى بنا طاق نماهائى با طاق جناغى ایجاد شدهاند که در میان یکى از این طاقنماها، ورودى بقعه را تعبیه کردهاند. گرداگرد بناى اصلى، پاگرد یا تراسى وجود دارد که سقف آن سفالى است و حدود 30 ستون چوبى چهار ترک باریک سقف پاگرد را بر فراز آن نگه داشتهاند.
در اینجا براى گنبد، چبیره (مراحل تدریجى تبدیل مربّع فضاى داخلى براى دایرة گنبد) بکار نرفته، بلکه چهار گوشواره (پتگین) در چهار کنج زمینه را به هشت ضلعى تبدیل و سپس گنبد آجرى (عرقچین) دو پوسته دقیقاً بر فراز جرز، گوشوارهها و مرقد قرار گرفته که از خارج داراى کمربند بلندى با 12 طاق با طاقهاى جناغى مىباشد. پس از این قسمت و بالاى طاقنماها، گیلوئى دندانه ارهاى در دو ردیف قرار گرفته که پس از آنها با آجر نر بخش گیلوئى کمربند را گرد کرده و گنبد خارجى و اصلى را بر روى استوانة شکم دار و دو ردیف گیلوئى دانه ارهاى به بیرون قرار داده و پس از آن گنبد کوتاه انتهائى را تعبیه نمودهاند. این گنبد در گذشته، کاشى کارى معرّق (رنگارنگ با نقش گل) فیروزهاى زیبا و پرکارى داشت که هم اکنون کاملاً از بین رفته است. به هر صورت گنبد روشن آباد را همچون گنبد قدمگاه نزدیک نیشابور، امامزاده حمزه در عبدالعظیم رى، گنبد عطار در نیشابور، گنبد روى مرقد تیمور و چند مکان دیگر باید در زمرة گنبدهاى ساقه دار محسوب نمود.
سردر ورودى متصل به محیط مقبره یا بقعه، داراى ایوان گچبرى با نقوش اسلیمى و هندسى زیبائى است که در وسط بعضى از نقوش به صورت کتیبه با متنهاى «نصر مناللَّه و فتح قریب»، «یا محمّد» و «یا على» چشم را خیره مىکند. طاق و بدنة داخلى مقبره، داراى گچبرىهاى ظریف و پرکار با نقوش گل و بوته (ختائى و اسلیمى) هستند. بناى چهار گوش داخلى مقبره با ابعاد 465 سانتىمتر، داراى اندود و پوشش گچ است. متأسّفانه در این مکان هیچ کتیبهاى باقی نمانده که بانى و تاریخ ساخت دقیق آنها را مشخص کند.
مسجدى بزرگ هم در شرق و جلوى بناى بقعه است که در دو ردیف، شش ستون چوبین دارد. محیط دایرة ستونها 80 سانتىمتر است و پایین آن کنده کارى ظریف دارد. سقف مسجد پلورکشى و بام آن سفال سر است. طول مسجد 11 متر و عرض آن 760 سانتىمتر مىباشد. متأسّفانه در سالهاى 1352 و 1353 خورشیدى، سیلى وارد بنا و اطراف آن شد و بخش قابل توجّهى را تخریب یا فرسوده کرد. قسمتى دیگر از بنا مخصوصاً شبستان طویل واقع در ضلع شمال شرقى بنا را باز هم سیلى دیگر در سال 1364 تخریب نمود. این امر سبب گردید شبستان جدید را با پلان بزرگتر در سالهاى اخیر بنا کنند. تصاویر قدیمى بناهاى تخریب شده را در صفحات بعد ارائه کردهایم.
بطور کلّى، مرمّت کل بناى امامزادة روشن آباد، توسّط ادارة میراث فرهنگى شهر گرگان از سال 1378 مورد توجّه بوده است و مرمّت قسمتهاى مختلف از جمله جرزهاى آجرى، طاق، طاقنماهاى بقعه، تعویض چوب بام و سفال، مرمّت جدارة آجرى گنبد، کاشى فرش، تزئینات گچى، حذف الحاقات جدید، مرمّت اندود گچى بقعه و بندکشى جرزها، صورت گرفته است.
لازم به ذکر است که وجود چند چشمه و قنات پر آب هم در حواشى محوّطة امامزاده، تا چند دهه پیش، خود باعث افزایش رطوبت بخش زیرین اراضى شده و بىتاثیر بر فرسودگى قسمتهائى از جرزهاى بنا نبوده است. البته این چشمه و قناتها و نیز محیط مشجر، مزیتى را هم به همراه داشتند، از جمله در روزهاى پنجشنبه و جمعه بسیارى از اهالى شهر و روستاها را به این سو جلب کرده و مردم براى زیارت و سیاحت به اینجا مىآمدند. در این دو روز بازار مکارة بزرگ و پر سر و صدایى هم تشکیل مىشد که قدرت داد و ستد بالائى هم داشت. نگارنده خود در دوران کودکى به همراه خانواده چند بار این فضاى پر ازدحام و پر هیاهو را به چشم دیده بود.
همچنین آسیاب شخصى به نام جمال الدّین هم در اواخر قرن نُه هجری در حاشیة این محیط وجود داشت که آب چشمة روشن آباد را به گردش در مىآورد. در وقفنامهاى که در صفحات بعد آوردهایم و مربوط به سال 900 هجرى است، به شرح کاملى از چشمهها، بقعهها، قناتها و همین آسیاب در آن آمده است. البته سیاحان و سفرنامه نویسان خارجى هم که در عصر قاجار دیدارى از این محیط داشتهاند، شرح جالبى را از خود به یادگار باقى نهادهاند که به دو مورد از آنها در زیر اشاره مىگردد.
رابینو مىنویسد: «پس از کردمحلّه، باز به جادّة شاه عبّاسى افتادیم. میان کردمحلّه و دهکده کفشگیرى، درة عمیقى به نام سیاه دره (میان دره فعلى) واقع است. جادّه از میان گندمزارهاى چهار ده به طرف دهکدة الوار ادامه پیدا مىکند. سپس از نهر دنگلان و دهکدهاى به همین نام عبور کردیم و دهکدة شاه ده را از دور مىدیدیم. پس از عبور از مسیرى خشک، به امامزاده روشن آباد که گورستان بزرگى اطراف آن است رسیدیم. این مقبره، گنبدى دارد که سابقاً از کاشى آبى پوشیده بوده است. اما امروزه محل استراحت گروهى از کبوتران است. در آنجا، مقبرة ابراهیم و محمّد، برادران امام رضا واقع هستند. درهاى امامزاده از چوب کاج است و آیات قرآنى به صورت زیبایى بر آنها کنده شدهاند. صندوق چوبى امامزاده عمل استاد حاجى عبداللَّه به تاریخ 897 قمرى مىباشد. خطاط آن نظام نامى است. یکى از درهاى صحن عمل استاد کاظم بن على نیشابورى و تاریخ آن 877 قمرى مىباشد... مرقد این امامزادگان مشهور به مزار روشن آباد و نزدیک شارع که به جانب ولایت سارى مىرود و حد غربى آن بعضى متصل به چشمة آب روشن آباد است، میباشد. درختان چنار و بعضى دیگر با حدود ثلاثه باقیه از موقوفات مظفرالدّین بتکچى است که مورخ 900 هجرى قمرى مىباشد».
ملکونف نیز دربارة امامزاده روشن آباد مىنویسد: «امامزاده روشن آباد یا امامزاده عبداللَّه، در سه فرسخى خرابة شهر آستانه روشن یا رستم آباد و از اولاد امام موسى کاظم است».
این بناى باشکوه به شمارة 358 و در تاریخ 20/3/1321 به ثبت آثار تاریخى رسیده است.
- ۲۳۶۸
- ادامه مطلب