مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده جعفر ـ چسکین

بقعه این امامزاده در میان قبرستان عمومى روستاى چسکین، در 18 کیلومترى شرق شهر بوئین زهرا واقع شده است.

بنایى ساده و برج گونه به قطر چهار و ارتفاع شش متر است که در وسط آن صندوق چوبى به ابعاد 1×2 متر قرار دارد. شالوده بنا از خشت و گل ساخته شده و درِ آن از جانب مشرق باز مى‏شود و یک پنجره در جانب جنوب دارد.

در شرقِ بقعه شبستانى به ابعاد 8×10 متر در سالیان اخیر ساخته شده و قبر سه تن از سادات روستاى  چسکین در آن است که اسامى آنان عبارتند از؛ سیّد آقا بالا موسوى فرزند سیّد ابوالقاسم متوفّاى 1298 ه . ق، سیّد ابوالقاسم موسوى فرزند سیّد حسن متوفّاى 1311 ه . ق، و سیّد جلال‏ الدّین حاجى سیّد رضایى متوفّاى 1381 ه . ق. به اعتقاد اهالى، امامزاده جعفر از فرزندان امام هفتم علیه‏السلام است. به جهت روشن شدن ازن دیدگاه هنگامى که به شرح حال و زندگانى جعفر بن موسى علیه‏السلام خواهیم پرداخت.

فرزند دیگر امام موسى کاظم علیه‏السلام جعفر است. کنیه‏اش ابوالحسن[1]، و از

ام ولد[2] به دنیا آمده است. او با هارون و حسن برادر اعیانى (ابوینى)
مى‏باشد.[3] به دلیل سکونت او در یکى از روستاهاى مکّه به نام «خوار»
معروف به خوارى است. و فرزندانش با عنوان «خواریون» شناخته
مى‏شدند. همچنین به فرزندان او «شجریون» نیز مى‏گفتند و این به خاطر
سکونت آنها در یکى از روستاهاى اطراف مدینه است که در آن درخت زیاد
بوده و شغل آنها هم درختکارى و چوپانى بوده است.[4]

درباره خصوصیّات دیگر جعفر نوشته‏اند: وى مردى شجاع و دلاورى
بود، به «سیّد موسوى خالص» شناخته مى‏شد و کسى در حسب و نسب او
تردیدى نداشت.[5] و از خود هم چهارده فرزند، شش پسر و هشت دختر به
جاى گذاشت که عبارتند از: حسناء یا حسنه، عائشه، عباسه، فاطمه‏الکبرى،
فاطمة، اسماء، زینب، اُمّ جعفر، حسین، محمّد، جعفر، محمّد الاصغر،
عباس و هارون.[6]

محمد کاظم یمانى، متوفّاى قرن نهم هجرى، تعداد فرزندان ذکور وى را
نُه تن برشمرده و سه تاى آنها را بر قول دیگران اضافه مى‏نماید که عبارتند از:

حسین الاکبر، موسى و حسن[7] و بنا به نقل تمامى علماى انساب تداوم
نسل وى تنها از سه فرزند او به اسامى، ابوعلى الحسن الثائر، و ابوالحسن
موسى اللحق و حسین اکبر مى‏باشد.[8] اعقاب او در مکه و مدینه و فرع و
یمامه و وادى القرى و اندک شمارى نیز در خراسان و اهواز
سکونت داشته‏اند.[9] به گفته مؤلّف حسین بن على بن جعفر بن موسى علیه‏السلام
که از روات احادیث به شمار مى‏رفته و مردى فقیه و محدث بوده است از
فرزندان او به شمار مى‏رود.[10]

علماى انساب از تاریخ و محل وفات او سکوت نموده‏اند، اما سکونت او
در اطراف مکه و لقب او به «خوارى»، همه حاکى از عدم مهاجرت او به
ایران دارد، تنها دو تن از فرزندان او که تحت تعقیب عمّال عبّاسى بودند در
ابتداى قرن چهارم به خراسان مهاجرت داشته‏اند.[11] از اینرو مدفون بودن
جعفر بن موسى علیه‏السلام  در مکه یا مدینه به دور از حقیقت نیست و از طرفى
مدرک معتبرى نیز از هجرت او به ایران و وفات وى در ورامین سخن به میان
نیامده است. کتاب بحرالانساب که با ضعف توأم است، مى‏نویسد: على و
حسن و عبدالله و اسماعیل و جعفر پسران موسى الکاظم علیه‏السلام با همه اولاد
روى به سوى ولایت خراسان نهادند و چون به ساوجبلاغ رسیدند و

معاندین بر ایشان تاختند و پس از محاربه آخر الامر حسین بن موسى
الکاظم علیه‏السلام شهید شد و به بعضى از امامزادگان جراحت رسید و چون شب
شد ناگزیر از یکدیگر متفرق شدند و هریک روى به طرفى نهادند. عبدالله به
«کرد رود» رسید. اهالى آنجا با وى درآویختند و پس از زد و خورد زیاد
عبدالله آنقدر از ظالمان کشت که خون بر زمین جارى شد تا آخر الامر هجوم
آوردند و آن مظلوم را شهید کردند. جعفر بن موسى الکاظم علیه‏السلام را نیز در تابع
ورامین شهید کردند و گویند از فرزندان و فرزندزادگان وى در ساوجبلاغ و
اطراف آن صد نفر شهید شدند و....[12] این گزارش ضعیف در برخى از
کتابهاى متأخر نیز آمده است.[13]

مزارات منسوب به جعفر بن موسى کاظم  علیه‏السلام

مشهورترین مزار شهرستان ورامین، همین بقعه امامزاده جعفر پیشوا
است که به فرزند امام موسى کاظم علیه‏السلام خوانده مى‏شود و در قریه «سناردک»
واقع شده و داراى گنبد مرتفع و صحن و سراى وسیع مى‏باشد.[14]

ابوالفرج اصفهانى در مقاتل الطالبیین مى‏نویسد: جعفر بن محمد بن جعفر
الدیباجة بن الحسن بن على بن عمرالاشرف بن امام زین العابدین
علیه‏السلام در
جنگى که میان احمد بن عیسى بن على بن الحسین الاصغر بن امام زین
العابدین علیه‏السلام و عبداللّه‏ بن عزیز، فرماندار محمد بن طاهر در رى واقع شده به
قتل رسید.[15]

 

بیهقى نیز تصریح مى‏کند که جعفر بن محمد بن جعفر از اولاد عمر بن
على بن الحسین السجاد علیه‏السلام را عبدالله بن عمر عامل محمد بن طاهر در
منطقه سر بالاى سناردک به شهادت رساند و قبر او در آنجا است و قاضى
شهر رى برجنازه او نماز گزارد. وى هنگام شهادت 47 سال داشت.[16]

سید مصطفى تفرشى معروف به بدایع نگار نیز همین قول را پذیرفته و
چنین مى‏نویسد: جعفر بن محمد... در رى مقتول و در سنادل [سناردک]
مدفون شد.[17]

امام فخر رازى و سیّد عبدالرزاق کمونه و عمیدى نسّابه نیز جملگى بر
این عقیده‏اند و لذا طور قطع مزار کنونى در سناردک، پیشواى ورامین از آن
جعفربن محمد حسینى است.[18]

همچنین در روستاى چاهک سبزوار[19]، و در اراضى بدى خیل حومه
کجور نوشهر[20] و در آخر هشتگرد، در بین راه کرج و قزوین[21] مزاراتى وجود
دارند که اهالى آنجا معتقدند وى جعفر بن موسى علیه‏السلام است که هیچ کدام آنان
اصلى ندارند.[22]

 

بقعه‏اى در حوالى قریه راهجرد در کنار راه قم به اراک وجود دارد که نزد
اهالى به «شاهزاده جعفر بن امام کاظم» مشهور است بناى این بقعه از آثار
قرن ششم و یا هفتم هجرى مى‏باشد. شخصیّت مدفون در این بقعه به
احتمال زیاد از احفاد امام موسى کاظم علیه‏السلام است و انتساب آن به جعفر بن
موسى علیه‏السلام فاقد اعتبار است.[23]

 

[1]- تحفه‏الازهار و زلال الانهار 3: 200، مناهل الضرب: 567، حیاه‏الامام موسى کاظم علیه‏السلام 2: 372.

 

[2].ارشاد 2: 244، التذکره: 132، الکواکب‏المشرفه 1: 388، لباب الانساب 1: 394، الاصیلى: 192.

 

[3].تحفه‏العالم 2: 33.

 

[4].بحارالانوار 48: 283، حیاة الامام موسى بن جعفر 2: 417، سراج الانساب: 83، مناهل
الضرب فى انساب عرب: 488.

 

[5].سرسلسلة العلویه: 37، معالم الانساب الطالبیین فى شرح سر الانساب العلویه: 142.

 

[6].نجم‏الدین ابى‏الحسن‏العلوى‏العمرى، المجدى: 110، جمال الدین ابوالفضل عبیدلى،
التذکره: 132، مشجرالکشاف 1: 150.

 

[7].النفحه‏العنبریه: 96-97.

 

[8].تهذیب الانساب: 161، المجدى: 110-111، الشجرة المبارکة: 93، الفخرى: 18، التذکرة: 132، محمد بن احمد عمیدالدین 1: 150-151، تحفه‏الازهار 3: 200،  الاصیلى: 192-193، جامع الانساب: 98-107، الفصول الفخریه: 140، عمده‏الطالب:225،

 

[9]- همان.

 

[10].مستدرکات علم رجال الحدیث 2: 227، بحارالانوار 46: 317.

 

[11].المجدى: 111، النفحه‏العنبریة: 97.

 

[12].بحرالانساب یا ریاض الانساب: 158.

 

[13].ورامین در قلمرو هنر و اندیشه، ص 41.

 

[14].آشنایى با سلاله پاکان جعفر بن موسى علیه‏السلام: 10-92، جغرافیاى تاریخى ورامین: 68-57،
دایره‏المعارف تشیع 2: 419، تاریخ اجتماعى ورامین: 140-151، بناهاى آرامگاهى: 111.

 

[15]-  مقاتل الطالبیین: 382.

 

[16].لباب الانساب 1: 417.

 

[17].بدایع الانساب: 18.

 

[18].الشجره‏المبارکة: 125، آرامگاههاى خاندان پاک پیامبر ص: 131، مشجرالکشاف 2:
186، منتقله الطالبیه: 162.

 

[19]- آثار باستانى و معمارى بقاع متبرکه اطراف شهرستان سبزوار و اسفراین: 19-18، بناهاى آرامگاهى: 110.

 

[20].دایره‏المعارف تشیع 2: 418، از استارا تا استرآباد 3: 178، بناهاى آرامگاهى: 110.

 

[21]. مزارات خراسان 2: 386.

 

[22].جهت اطلاع بیشتر ر.ک. به همان2: 386 به بعد.

 

[23].ن.ک: شیخ عباس فیض، گنجینه آثار قم 2: 211.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده