- شنبه ۲۹ شهریور ۹۳
بقعه این امامزاده در میان روستاى توان، در 18 کیلومترى خاور معلم کلایه واقع شده است.
بناى قبلى که شامل یک اتاق خشت و گلى بود در چند سال قبل تخریب شد و بجاى آن یک بناى مستطیل شکل به ابعاد 14×20 متر در دو طبقه احداث گشت که درِ آن از جانب شمال باز مىشود و چندین پنجره در جانب دیگر دارد. در شرق این فضا که به صورت مسجد ساخته شده، صندوق چوبى به ابعاد 20/1×2 متر قرار دارد که روى آن را با پارچه سبز پوشانده اند.
دیوار و خارج بقعه با سنگ مرمر آراسته شده و فاقد گنبد است.
نامهاى از کتابخانه آیهاللّه مرعشى بر دیوار بقعه نصب است که امامزاده را
به نام ابوهاشم علوى از نوادگانِ امام حسن مجتبى علیهالسلام معرّفى مىنماید.
در تابلوى دیگر نسب نامه امامزاده به شرح ذیل آمده است: ابوهاشم
محمّد بن ابى الحسن على الباغر بن عبیداللّه بن عبداللّه بن حسن الاخشیش
بن جعفر الخطیب بن حسن المثنى بن امام حسن علیهالسلام. که ظاهرا با سیّد ابو
هاشم محمّد قزوینى بن حسن بن زید بن حمزة بن ابى الحسن على بن زید بن
على السید بن عبدالرحن الشجرى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن علیهالسلام
اشتباه گرفته شده است.
این شخص که از سادات جلیل القدر حسنى و ملقّب به عفیفالدّین و از
دوستان صمیمى علاّمه نسّابه عمرى است. در قزوین سکونت داشته و با
دختر عمویش ازدواج مىکند که ثمره آن یک فرزند بنام حسن ابوطاهر
است. وفات وى به احتمال قوى در اواخر قرن پنجم هجرى است.[1]
علماى انساب اکثر اجداد و خاندان و پسر عموهاى وى را ساکن در
قزوین و نواحى آن مىدانند. به عنوان مثال؛ ابن طباطبا از اعلام قرن پنجم
هجرى مىنویسد: ابوالحسن على بن زید بن على بن عبدالرحمن الشجرى در
قزوین سکونت داشته و مادرش اُمّ الحسن الصغرى دختر عیسى بن محمّد
البطحانى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن علیهالسلام بوده است. او اضافه
مىکند که وى پنج فرزند در قزوین داشته که ابوالقاسم حمزه معروف به
سراهنگ (جدّ امامزاده هاشم) زید، حسن و احمد معروف به امیرکا و عیسى
از جمله آناناند.[2]
امام فخر رازى از سکونت زید بن على بن عبدالرحمن شجرى در قزوین
گزارشى نقل مىکند و سپس نوادگانِ او را که در قزوین، جبل و رى
مىزیستهاند مىشمارد.[3]
ابوطالب مروزى نیز گفتار ابن طباطبا را تکرار مىکند و از خاندان ابو
هاشم محمّد قزوینى حسنى به نیکى یاد مىکند.[4] بنابراین از آنجایى که
جمیع افراد این خاندان در قزوین سکونت داشتهاند، لذا قول دوّم صحیحتر
به نظر مىرسد
- ۱۰۷۷
- ادامه مطلب