- چهارشنبه ۱ مرداد ۹۳
بقعة این امامزاده در منطقة فین کاشان واقع شده است. شامل سردرِ ورودى، صحن وسیع مستطیل شکل و آبنماى میان آن، حجره هایى در دو جانب صحن، ایوان، مناره، حرم و مسجد میباشد. هستة اوّلیة بقعه، حرمى به نام «تربه» هشت ضلعى با چهار شاهنشین بوده که واحدهاى دیگر توسّط خادم آن، «خاله بیگم» ـ از اهالى فین ـ بدان اضافه شده است و سپس دیگران در تکمیل و تزیین آن کوشیدهاند. بنا اکنون داراى گنبد کاشى فیروزهاى با گلدستة مرتفع کاشىکارى است.
ایوان و رواقهاى خوش منظر آن گچبرى و آیینهکارى و آراسته به مجالس و صوَر مذهبى مىباشد. ازارة دیوارها با خشت کاشى الوان تزیین یافته است. درِ ورودى حرم به تاریخ 1303 هـ . ق وقف حرم گردیده و متن زیر در آن کندهکارى شده است: «انا مدینة العلم و علیا بابها وقف آقا شاهزاده ابراهیم بن سلیمان بن موسى بن جعفر ( ) نمود، آقا سیّد مهدى بن حاجى سیّد حسین بروجردى فى سنة 1303».
در سال 1308 هـ . ق نیز محمّدحسنخان، معروف به انیس الدّوله ـ حاکم کاشان ـ ایوان و رواقهاى حرم را با آیینهکارى زیبایى مزیّن ساخته است و میرزا حسن ناصرى ـ از گویندگان معروف کاشان ـ مادة تاریخ این تعمیر و تزیین را در لوحة بالاى درگاه ورودى حرم به همراه نُه بیت شعر چنین انشا کرده است:
«زهـى زیـن بناى فلک سـاى ارکان شهــى زین اساس فرح زاى بنیان
کدامین شهنشه در او گشـته مدفون کـــزو نـور تابیده تا عرش یزدان
بــود کعبــهاش بقعـة اهــل ملّت بود روضــهاش قبلــة خیل ایمان
صفایش بود بهتر از قـلـب عــاشق فضایش بود خوشتر از باغ رضوان
در این ســال فــــرّخ امیر معظّم فلک جاه و فرمانده مُلــک کاشان
محـمّد حســنخـان سـرتیب اوّل که قبـرش فزون باد در نزد سلطان
ز اخــلاص کامــل ز آل پیمبــر به آیینــه آراســتن کـاخ و ایوان
چو از ناصرى خواست تاریخ او را چنین داد پاسخ ورا کـى سـخندان
به تاریخ بر کوشد این طــرز نیکو مشیّد به نام محمّدحسنخان 1308»
برابر حرم، ایوان بزرگ آیینهکارى شدهای قرار دارد که سقف آن در جلو بر روى دو ستون استوانهاى با پایه ستونهاى مستطیل شکل سنگى استوار شده است. به یارى ستونهاى مزبور در نماى جلو، سه طاقنما ایجاد شده که طاقنماى میانى با عرض زیاد و دو طاقنماى جانبى، با عرض کم و قوس هلالى زده شدهاند. گنبد کاشىکارى حرم عبارت از یک هرم شانزده ضلعى که بر روى گردنة شانزده ضلعى بنا استوار گردیده است، میباشد. تمام سطح گنبد با کاشى فیروزهاى رنگ، پوشیده شده است. شخصیّت مدفون در این بقعه ابراهیم بن سلیمان بن موسى کاظم(ع) معرّفى شده است که ظاهراً صحیح نمىباشد زیرا علماى انساب تصریح دارند سلیمان بن موسى(ع) داراى نسل نبوده است. بنابراین طبق معمول واسطههاى بین سلیمان و امام موسى(ع) از سلسلة نسب ساقط شده است که باید تحقیق بیشترى صورت گیرد.
- ۲۵۸۷
- ادامه مطلب