- جمعه ۲۸ شهریور ۹۳
بقعه این امامزاده در خارج از آبادى ابدالان،[1]در 37 کیلومترى جنوب خاورى اسدآباد و حدود 20 کیلومترى شهر تویسرکان بر روى تپّهاى مشرف بر آبادى قرار دارد.
شالوده بنا از خشت و گل بود و بیش از دو قرن قدمت داشت که متأسّفانه، بر اثر عدم توجّه از بین رفت و تنها یک چهار دیوارى از آن باقى مانده است. ظاهرا به جهت تجمّع برخى از متصوّفه و اهل حق در این بقعه، برخى از مراجع ذىصلاح مجوّز ساخت بناى جدید را ندادند و حتّى اهالى معتقدند که، شبانه باعث تخریب این بقعه شدهاند.
به هر حال، برخى خفته در مزار را «شیخ ابوالبرکات» یکى از صوفیان قرن ششم و عدّهاى دیگر با عنوان «امامزاده شیخ ابوالبرکات» از آن یاد مىکنند.
در منزل یکى از اهالى، دو سنگ نوشته قرار دارد که ظاهرا در سالیان اخیر حجّارى شده و قصد نهادن بر روى قبر صاحب مرقد را داشتند که با ممانعت مسئولین مواجهه و فعلاً نگهدارى مىکنند. بر روى این دو سنگ چنین نوشته
شده است: «هو الذى لایموت، کل شیىء هالک الاوجهه الکریم، هذا مرقد شریف و مضجع منیف، نجد مولانا العالم الفاضل الصمدانى المبین الاحکام شیعة الاثنى عشریّة العارف الفاضل الودادى الکاشف المبادى شیخ ابوالفضل البغدادى المتوفّى فى سنه خمسین و خمس مائة ه . ق [550].»
نوشته سنگ دوّم: «هو الحى الذى لا یموت کل شیىء هالک الا وجهه
الکریم، هذا مرقد شریف و مضجع منیف نجد مولانا العالم الفاضل الصمدانى
المبین الاحکام الشیعة الاثنى عشریّة العارف الفاضل الودادى الکشاف الایات
و صاحب الکرامات خوارق العادات شیخ ابوالبرکات المتوفّى فى سنه خمس و
خمسین و سبعمائه [755 ه . ق].»
درباره دو شخصیّت مطرح شده در سنگ نوشته مذکور، مطالب ذیل به
دست آمده است که تقدیم شما خوانندگان مىشود.
الف: شیخ ابوالبرکات
نام وى هبة اللّه بن مبارک بغدادى، مرید ابوالفضل بغدادى بود. او از
عرفاى بزرگ و اقطاب سلسله معروفیّه در قرن ششم هجرى است که سلسله
نسب طریقتىاش با ده واسطه به حضرت ثامن الائمّه علیهالسلام مىرسد.
از او در تذکرهها فقط به کنیه نام برده شده و از نامش ذکرى نرفته است. از
اینرو، برخى او را با شیخ ابوالبرکات بغدادى که اتفاقا نام وى هبة اللّه بن
على بن ملکان بود و از فلاسفه و طبیبان قرن ششم هجرى به شمار مىرفت،
اشتباه گرفتهاند.[2]وى تربیت شده شیخ ابوالفضل بغدادى و جانشین وى
است و پس از او مدّتى متعهّد تربیت سالکان بود. از جمله مریدان و تربیت
شدگان او، شیخ ابو مسعود اندلسى است که در ظلّ عنایت شیخ به کمال
رسیده و جانشین وى شد. شاه نعمت اللّه ولى در منظومه کرسىنامه بعد از
ابوسعد اندلسى مىگوید:
«پیر او بود هم ابوالبرکات
به جمال و کمال و ذات و صفات»
در حقّ وى گفته شده است:
«صد هزاران شیخ ظاهر مات شد
تا یکى چون شیخ ابوالبرکات شد»
از معاصران وى خواجه مودود چشتى، سیّد احمد رفاعى، شیخ محیى
الدّین عبدالقادر گیلانى و شیخ ضیاءالدّین ابو نجیب عبدالقاهر سهروردى را
باید نام برد.
ملاّ عبد الصمد همدانى در بحر المعارف، در شرط دوازدهم از شروط
مشایخ، حکایت مىکند که، ابوالبرکات گفته است: «خُلق نیکو فاضلتر است
از هر مرتبتى و جوهر مردان به خُلق نیکو ظاهر شود و معیار در تصوّف خُلق
است و هر که او را خُلق نیکوتر او صوفىتر.»
تاریخ وفات و محلّ دفن وى محلّ اختلاف است. گروهى وفات او را در
سال 562 ه . ق نوشتهاند، امّا صاحب شمس التواریخ، اصحّ آن را سال 570
ه . ق مىداند.[3]
ب: شیخ ابوالفضل بغدادى
از اقطاب سلسله معروفیّه و عرفاى بزرگ قرن ششم هجرى است که
سلسله نامه طریقتىاش با نه واسطه به حضرت امام رضا علیهالسلام مىرسد. مرید و
تربیت شده شیخ احمد غزالى بود و سپس جانشین او گردید. فقط به کنیه
ابوالفضل مشهور است و به این کنیه جمعى از مشایخ معروف بودهاند؛ لذا
عده بسیارى به شبهه افتاده و وى را به جاى دیگران گرفتهاند. در طرایق
الحقایق نام سیزده تن از مشایخى که هم کنیه وى هستند را نام برده است. در
گلبن دوّم از کتاب ریاض العاشقین نوشته شده است: «شیخ ابوالفضل بعد از
شیخ غزالى، به هدایت سالکان مشغول گردید و در تصوّف، نهایت ترک و
تجرّد داشته و رشته تعلّقات جهان را از کف گذاشته و در عبادات و
مجاهدات و تربیت مریدان در آداب شریعت و طریقت دقیقهاى فرو
گذاشت نداشت.»
مدّت تمکین او بر مسند ارشاد 32 سال بود و جانشین وى را شیخ
ابوالبرکات دانستهاند. با او ابونجیب سهروردى و عین القضات همدانى
برادر طریقت بود. شاه نعمت اللّه ولى درباره او گوید:
«باز ابوالفضل بود بغدادى
افضل فاضلان به استادى
شیخ او احمد غزالى بود
مظهر کامل جلالى بود»
وى در سال 550 ه . ق در عهد المقتفى لامراللّه عبّاسى و سلطان سنجر
بن ملکشاه سلجوقى وفات یافت. مؤلّف حبیب السیر، تاریخ وفات او را سال
554 ه . ق نگاشته است. برخى به خاطر نزدیکى او با عین القضات
همدانى، وفات وى را در همدان نوشتهاند. از این رو، این مکان را در
تویسرکان متعلّق به او و جانشین او شیخ ابوالبرکات مىدانند که تاکنون به
اثبات نرسیده است.[4]
ج: سیّد ابوالبرکات حسنى
به اعتقاد ما، شخصیّت مدفون در این بقعه، سیّد ابوالبرکات حسنى،
برادر امامزاده حیدر مدفون در روستاى سیستانه است که با یازده واسطه به
امام حسن مجتبى علیهالسلام نسب مىرساند، از آنجاییکه او در قرن ششم هجرى
قمرى مىزیسته و از مشاهیر سادات حسنى همدان به شمار مىرفت و
متصف به زهد و تقوا بود؛ لذا با شیخ ابوالبرکات بغدادى اشتباه گرفته شد و
مکان فعلى در روستاى ابدالان به او انتساب داده شد. نسب شریفش از قرار
ذیل است: سیّد ابوالبرکات حسن بن ابى عبداللّه حسین بن ابى الحسن على
الاطروش بن ابى عبداللّه حسین بن ابى الحسن على بن ابى عبداللّه حسین بن
حسن البصرى بن قاسم بن محمّد البطحانى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام
حسن علیهالسلام. او برادرى به نام ابوالقاسم داعى داشت که برخى با کنیه ابوالفضل
داعى نوشتهاند؛ شاید کنار سیّد ابوالبرکات حسن مدفون باشد.[5]
[1]- این روستا در ارتفاع 1730 مترى از سطح دریا واقع شده و درّهاى سرد و نیمه خشک است. خرم رود از یک کیلومترى باختر آبادى مىگذرد. کوه درّه کهریز در 5 کیلومترى شمال باختر و کوه خان گرمز در 8 کیلومترى جنوب باختر آبادى قرار دارد. جمعیّت آن صد خانوار و کار و پیشه اهالى؛ کشاورزى، باغدارى، دامدارى، پرورش زنبور عسل، داد و ستد، کارگرى، قالى بافى و گلیمبافى است. فرآوردههاى آن؛ آلوزرد، انگور، سیب درختى، گندم، جو، یونجه، شبدر، گاودانه، تره بار و ذرّت است. رج فرهنگ جغرافیایى همدان 47: 15.
[2]- دائرة المعارف بزرگ اسلامى 5: 202.
[3]- طرائق الحقائق 2: 598-599، رهبران طریقت و عرفان، سلطانى: 166، شمس التواریخ:
67، بحر المعارف: 175، دائرة المعارف تشیّع 1: 381، مردان صوفى: 131.
[4]- طرائق الحقایق 2: 583-585، شمس التواریخ: 67، رهبران طریقت و عرفان: 165، مردان
صوفى: 130، جیب السیر: 181، دایرة المعارف تشیّع 1: 431.
[5]- لباب الانساب و نهایة الالقاب و الاعقاب 2: 561.
- ۲۴۷۲
- ادامه مطلب