مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبره شیخ محسن شیخ الاسلامى - قلعه شیخ

این مقبره در 6 کیلومترى باختر تویسرکان و بالاى تپّه‏اى در روستاى قلعه شیخ[1]واقع شده است.

مقبره، بنایى قدیمى از آجر مى‏باشد که به صورت یک چهار طاقى با گنبد عرقچینى است و از چهار جهت درى به داخل آن باز مى‏شود. بخش‏هایى از آجر بقعه فرو ریخته و به نظر مى‏رسد متعلّق به بیش از 50 سال پیش باشد.

در این بقعه مرحوم شیخ محسن شیخ الاسلامى و فرزندش شیخ حسن که از بزرگان تویسرکان بودند، مدفون مى‏باشند. متأسّفانه از شرح حال ایشان اطّلاعى حاصل نشد!

 

 

[1]- این روستا در ارتفاع 1685 مترى از سطح دریا واقع شده و دشتى سرد و خشک است.
کرزان رود از خاور آبادى مى‏گذرد. کوه على سیاه در 6 کیلومترى جنوب باختر، سیاه کوه در 5 کیلومترى شمال خاور و کوه چالاب در 6 کیلومترى شمال باختر آبادى است. همچنین تپه مروارید در یک کیلومترى جنوب باختر آبادى قرار دارد. جمعیّت آن 80 خانوار و کار و پیشه اهالى؛ کشاورزى، باغدارى، دامدارى و کارگرى است و فرآورده‏هاى آن؛ گندم، جو، بنشن، تره بار، گردو، سیب درختى، سنجد، انگور و چوب درختان بید، صنوبر و تبریزى است. رج فرهنگ جغرافیایى همدان 47: 332.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده