مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

معرفی امام زادگان و بقاع متبرکه شهرستان دهلران

امام زاده ابراهیم قتال (ع)

در جاده مهران-دهلران منطقه ای به نام نصیران قرار دارد، بقعه ابراهیم قتال(ع) در این منطقه در نزدیکی آبادی بیشه دراز به فاصله حدود 10 کیلومتر در جاده فرعی از مسیر مهران به دهلران واقع است. فاصله این امام زاده تا شهر دهلران حدود 45 کیلومتر است. 
 
این امام زاده دارای شجره نامه ای به خط عربی می باشد که ایشان در بین مردم منطقه به ابراهیم قتال و به زبان عربی در کشور عراق به ابراهیم چتال معروف است. جد پدرش حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع)  و جد مادریش حضرت امام سجاد بن الحسین (ع) هستند. 
 
بنای جدید بقعه متبرکه این امام زاده در سال های 1372 و 1373 با مساحت 342 مترمربع ساخته شده است. ایوان و سردر ورودی آن در ضلع غربی و جنوبی بنا سه پنجره دیده می شود. 
 
 
امام زاده سیدابراهیم(ع)
سیدابراهیم فرزند امام محمدباقر(ع) است. در روستای بردی زرین آباد از توابع شهرستان دهلران واقع شده است. به روی مزار این امام زاده بارگاهی بنا شده که قدمت آن به دوران هلاکوخان مغول می رسد. این بنا دارای گنبد هرمی و نمایی با گره چینی و آجرچینی های زیباست.
 
قدیمی ترین بنای استوار و بدون تخریب استان ایلام بنای امام زاده سیدابراهیم یکی از فرزندان امام محمدباقر است. در بنای امام زاده قبور "بی بی زینب" خواهر ایشان و "سیدمحمد" پسر امام زاده سیدابراهیم به صورت دو بخش مجزا در اتاق های کنار قرار دارند. 
 
این امام زداه در منطقه به "سوارهم" یا سید ابراهیم معروف است. بنای اصلی بقعه دارای قدمتی 700 ساله بوده و مساحت آن 340 متر مربع می باشد. 
 
 
 
 امام زاده عباس(ع) موسیان  
امام زاده عباس (ع) واقع در شهرستان دهلران بخش موسیان منطقه دشت عباس قرار دارد. بنای این بقعه با مساحت 169 متر مربع در سال 1365 به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام ساخته شده است. 
 
 از آن جایی که مردم این امام زاده را خیلی قبول دارند و هنگام زیارت نیت زیارت حضرت ابوالفضل (ع) نیز می کنند  و این نشان می دهد که این امامزاده خیلی در اعتقادات مردم جای گرفته و باعث شده که مردم با زیارت ایشان توجه قلبی به حضرت ابوالفضل (ع) نیز داشته باشند. 
 
 
 
امام زاده سید اکبر(ع) 
بقعه ی امام زداه سید اکبر(ع) در 8 کیلومتری شهر دهلران در مسر جاده ی دهلران به اندیمشک و نزدیک به دو راهی موسیان واقع است. 
 
این امامزاده از نوادگان موسی بن جعفر(ع) می باشد که ایشان به همراه حضرت معصومه (س) راهی توس بودند تا به برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) بپیوندد که در همین منطقه به نام دشت سیداکبر بر اثر بیماری از دنیا می رود و در همین منطقه دفنش می کنند. 
 
بنای قدیمی بقعه در حدود 600 سال پیش ساخته شده و در سال 1357 بنای جدید آن به مساحت 256 متر مربع بازسازی می شود. این بقعه دارای دو مناره و یک گنبد می باشد گلدسته هایش زرد رنگ هستند که روکشی از مس اطراف ان کشیده اند و با معمار اسلامی بنا شده که نگاه هر بیننده ا را به خود جلب می کند.
 
 
 
بقعه سید حبیب (ع)
بقعه امامزاده سید حبیب (ع) واقع در شهرستان دهلران بخش مرکزی در 28 کیلومتری جاده دهلران به آبدانان بین مسیر قرار دارد. ایشان مانند سیدیوسف از سادات بزرگ منطقه دال پری و دشت عباس بوده است.
 
 
امام زاده سید حسن (ع) (معروف به سید حسنی)
 بقعه این امامزاده در شهرستان دهلران بخش زرین آباد روستای زراب که موقعیت آن روی تپه ای مرتفع کنار جاده ی پهله به میمه و به فاصله 13 کیلومتری پهله زرین آباد قرار دارد. 
 
این امامزاده  فرزند سید فخرالدین (ع) می باشد. در حال حاضر بنای جدید این بقعه با پیشرفت فیزیکی 50 درصد و با مساحت 252 مترمربع در دست ساخت است. 
 
 
 
 امام زاده سید فخرالدین(ع)  
 این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است. در نزدیک روستای زراب از توابع بخش زرین آباد شهرستان دهلران در مسیر جاده میمه به پهله زرین آباد قرار دارد و فاصله ی آن تا شهر میمه 22 کیلومتر است.
 
  
منطقه آن کوهستانی است که کوه های بلند دو طرف تنگه و گذر رودخانه میمه است. ضلع جنوبی بارگاه زیبایی خاص به منطقه داده است و سرسبزی تنگه سیدفخرالدین و زیبایی اطراف آن و زلالی رودخانه میمه و درختان بلوط از تنگه باعث شده این مکان زیارتی به یک تفریحگاه جالبی تبدیل شود که مردم علاوه بر زیارت، روزهای خوب و شادابی در ان طبیعت زیبا خواهند داشت. 
 
فاصله بارگاه امامزداه سیدفخرالدین(ع) تا مرکز استان ایلام 110 کیلومتر و از بارگاه تا شهر دهلران قریب 85 کیلومتر می باشد.بنای جدید این بقعه به مساحت 217 مترمربع در سال 1383 به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام، ساخته و ضریح آن نیز نصب شده است.
 
 
 
امام زاده سیدفلک الدین (ع)
بقعه امام زاده سید فلک الدین(ع) واقع در شهرستان دهلران بخش زرین آباد در یک کیلومتری روستای گوراب بر روی تپه ای مرتفع قرار دارد.بنای جدید این بقعه به مساحت 52 مترمربع در سال 1389 ساخته شده است.
 
 
 
امام زاده سیدناصرالدین(ع)  
امام زاده سیدناصرالدین(ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. در 16 کیلومتری غرب پهله زرین آباد از توابع بخشداری زرین آباد دهلران قرار دارد. ساختمان این بارگاه متعلق به دوران قاجار بوده است.
 
این بقعه بر بالای تپه ای واقع شده است، رودخانه "فرآورد" از داخل روستا و از قسمت شمال و غرب بقعه این امام زده عبور کرده و بعد از طی مسافتی کوتاه به رودخانه چنگوله می ریزد. اهالی روستای علی آباد از ساداتی هستند که خود را به امام زاده منسوب می کنند. بنای این بقعه از زمان هولاکوخان مغول تقریبا 680 سال پیش با مساحت 225 مترمربع ساخته شده است. 
 
مردم اعتقادات خیلی شدیدی نسبت به خود امام زاده و کراماتش دارند و معتقد هستند که این امام زاده بیماران جن زده روحی و روانی را شفا می دهد. 
 
 
 
 بقعه سیدیوسف علیه الرحمه
 امام زاده سید یوسف (ع) واقع در شهرستان دهلران بخش موسیان روستای سادات دال پری که این روستا در حدود 45 کیلومتری شهر دهلران به آبدانان و در انتهای رشته کوه دینارکوه در دامنه طبیعت و در دشت وسیع می باشد. 
 
بنای اصلی ان بقعه چند بار تخریب شد و در ایام جنگ تحمیلی مورد اصابت قرار گرفت و در سال های بعد از جنگ دوباره بازسازی شد. 
 
 
 
بقعه شهره میر  
این بقعه در بالادست روستای بیشه دراز در مسیر مهران به دهلران در 34 کیلومتری دهلران بخش بیشه دراز واقع شده است. مردم معتقدند صاحب بقعه از نوادگان جابرانصاری است. 
 
پایان پیام/  
 روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام
مرحبا علیک
Bshhrmyr الضریح الشهیر البذور جابر بن محمد العابد بن هو Llsyd Jabralkbyr الإمام موسى الکاظم-I Almjab إبراهیم، صلی الله علیه وسلم Qdymh Vtvjd Vvsayq أقسام منفصلة تتصل 250 متر Bhzazalkhsvs 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده