مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

نهضت ابوهاشم علوى حسنى (405 تا410 هـ . ق)

وى یکى از پرشورترین قیامهاى گیلان را رهبرى مى کرد. مکنى به ابوالحسن و مشهور به ابوهاشم علوى بود. در طبرستان مى زیست و سپس در منطقه فخم گیلان قیام خود را آغاز نمود و توانست تمام منطقه گیلان را تصرّف نماید. قیام او همزمان با نهضت ابوالحسین هارونى ملقّب به المویّد بالله بود و بین آنان مودت و ارتباط خوبى برقرار بود.

تاریخ دقیق قیام وى معلوم نیست. اما از آنجاییکه وى در زمان ابوالحسین هارونى مى زیست، مى توان احتمال داد که وى در دهه اوّل قرن پنجم هجرى قیام خود را آغاز نموده و پس از چند سال حکومت به دست اسماعیلیّه الموت به شهادت رسیده باشد.

در کتاب اخبار ائمّة الزیدیّه در باره او مى نویسد:

از جمله کسانیکه به دست ملاحده الموت به شهادت رسیده، سیّدالامام ابوهاشم الدیلمى التنهجانى(رحمه الله) است. پس از شهادت او فرزندانش به کوفه نقل مکان کردند.

مزار این امامزداده جلیل القدر در منطقه امامزاده هاشم در بالاى کوهى واقع شده و امروزه به امامزاده هاشم معروف است و چنین شهرت دارد که وى از سرداران سپاه سیّد جلال الدّین اشرف بوده و با آن حضرت به شهادت رسیده است و این در حالى است که قیام اشرف بن زید الحسنى که به سید جلال الدّین اشرف معروف است در سال 544 هـ .ق بوده و با قیام امامزاده هاشم بالغ بر 140 سال فاصله زمانى دارد از اینرو این شهرت اصلى نداشته و داستانهایى که جنگنامه سیّد جلال الدّین اشرف براى این سیّد علوى نوشته کلا بى اساس و رمّانى بیش نیست.([2])

 


[1]. ابوهاشم على بن ابى عبدالله محمّد میان کلاه بن على بن سلیمان بن القاسم الرُسّى ابن ابراهیم طباطبا بن اسماعیل دیباج بن ابراهیم الغمربن حسن المثنّى بن امام حسن(علیه السلام).

[2]. منتقلة الطالبیّه: 307، سیماى کوچان 1: 261.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده