مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

نهضت اشرف بن زیدالحسنى (544 هـ . ق)

وى معروف به سیّدجلال الدّین اشرف است. او سیّدى جلیل، شریف، شجاع و دلیر بود. برخى او را به اشتباه فرزند امام موسى کاظم(علیه السلام) مى دانند و ماشرح حال مختصر او را در کتاب سیماى کوچان نگاشته ایم.

مؤلّف کتاب اخبار ائمّه زیدیّه درباره این سیّدجلیل القدر مى نویسد:

پس از گذشت ایّام در سال 544 هـ . ق علوى غریب در گیلان به نام اشرف بن زیدالحسنى ـ عظم الله قدره لدیه ـ در لاهیجان قیام نمود و خود را امام زیدى معرّفى کرد و مردم دورش جمع شدند و خطبه به نام وى خواندند. تا اینکه شیخ جمال الدّین ابویوسف بن على خانکنجى ـ رحمة الله علیه ـ امامت او بر زیدیان را رد کرد و همین امر باعث شد تا عدّه اى از طرفداران وى از دورش پراکنده شدند و این در حالى بود که تازه جمع کثیرى دورش جمع شده بودند، وى پس از مدتى کوتاه از قیامش در منطقه تجن وفات یافت و بارگاهش در قریه اى به نام کوچان محل زیارت است.([1])

وى در جاى دیگر از کتاب خود از قول امام منصور بالله عبدالله بن حمزه درباره سیداشرف بن زید = سیّدجلال الدّین اشرف مى نویسد:

«یکى دیگر از ساداتى که در گیلان قیام نمود، امام اشرف بن زیدحسنى مدفون در تجن از نواحى گیلان است که نور بر مرقدش ببارد. او دستور قتل کفّار و تخریب خانه هاى آنان و مصادره اموال آنان را داد و کسى از مردم درباره امامت بر زیدیّه او شکى ننموده و از او اطاعت مى کردند.([2])

همین گفته ها در دیگر منابع انساب ذکر شده و در برخى از آنها نیز
اشرف بن زید حسینى آمده است. ظاهراً به جهت نزدیکى کلمه حسنى با حسینى این کلمه در تایپ اشتباه شده و حسنى به حسینى تبدیل شده است. به هر حال آنچه مسلم این است که قیام جاودانه سیّدجلال الدّین اشرف در سال 544 هـ . ق صورت گرفته و توانسته پس از تصرّف لاهیجان
و مناطق دیگر گیلان بر فرقه ملحد اسماعیلیّه مستولى گردد و دستور
داد تا آنان را به قتل آورند و خانه هاى آنان را تخریب و اموال آنان
را مصادره نمایند. همین امر و مسائل چندى دیگر باعث شد که
ملاحده به فکر چاره بیفتند. از این رو پس از ایجاد اختلاف در
امامت زیدى او توانستند اطرافیان او را پراکنده نموده و در
یک یورش همه جانبه این سیّد بزرگوار را در منطقه کوچان که متعلّق
به شهر تجن بود به شهادت رساندند. متأسّفانه در منابع تاریخى
و نسبى شرح حال او بیش از این یافت نمى شود و ما از کیفیّت
قیام و شهادت او اطلاع دقیقى در دست نداریم و به نوشته هاى کتاب جنگ نامه نیز به جهت افسانه گویى و خرافه سازى، نمى توان اعتماد نمود. اما همین قدر معلوم است که وى براى اصلاح منطقه گیلان و عدم
پیشرفت عقاید اسماعیلیّه قیام نمود و عاقبت جان خود را نیز
در راه اعتلاى فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) از دست داد و شهید شد.
نسب شریف او تا امام حسن مجتبى(علیه السلام)نزد نگارنده به تفصیل محفوظ است.

 


[1]. اخبار ائمه الزیدیه: 158

[2]. همان: 168

باعرض سلام وخسته نباشید خدمت استادمحترم نسب امامزادگان مایان مشهد من جمله امامزاده محمد بت شکن درمایان سفلی چه میباشدباتشکر
جمعه ۴ فروردين ۹۶ , ۱۱:۰۸ سید ابوالفضل حسینی پور
سلام بسیار وبلاگ زیبا و عالمانه ای بود از مطالب سایت استفاده کردم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده