مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده اسحاق محله آسنجان

دور تا دور صحن امامزاده که حدود هزار متر مربّع است، حسینیه، مسجد برادران و خواهران، کتابخانه، دفتر هیأت امنا، دارالقران، آبدارخانه و سرویس‏هاى بهداشتى ساخته شده است. تمام دیوارهاى خارجى صحن با کاشى‏هایى که تصاویر زیارتگاه‏هاى عراق (کربلا، نجف، کاظمین، کوفه) به همراه زیارت وارث و دعاى توسّل تزیین گردیده است.

اصل مرقد در اتاقى به صورت پنج ضلعى غیر منتظم و به ابعاد هر ضلع چهار، پنج، هشت، چهار و هشت متر قرار دارد و درِ آن از جانب جنوب باز مى‏شود. این درب، چوبى و داراى کنده کارى‏هاى جالبى است. در شمال بقعه، یک اتاق کوچک طرّاحى شده که فعلاً جاى نگهدارى قرآن است.

کف و ازارة حرم با سنگ مرمر پوشیده شده و دیوارها و سقف حرم سراسر گچبرى و نقّاشى‏هاى زیبایى دارد. در وسط بقعه، ضریح زیبایی از جنس فلزى آب طلا و نقره‌کارى شده، نصب مى‏باشد که بر روى در آن چنین نوشته شده است: «با نظارت ادارة حج و اوقاف و امور خیریّة اصفهان و هیأت امنا، این ضریح مطهّر به هزینة حسین فرزند نصراللَّه به اتمام رسید. 1409 هـ . ق عمل حاج مصطفى روزگاریان».

بر فراز بقعه، گنبد غنچه‏اى به قطر 20/3 و ارتفاع بیش از شش متر قرار دارد که نماى داخل آن با کاشى‏هاى رنگى در زمینة گل و بوته و اسماى جلاله تزیین شده است. این گنبد بر روى ساقه‏اى هشت ضلعى به ابعاد هر ضلع دو متر قرار دارد و هشت پنجره جهت نورگیرى در آن تعبیه شده و نماى خارجى آن با ورق طلایى زینت داده شده است.

در اطراف درب ورودى بقعه، یک ردیف کاشى لاجوردى در زمینة گل و بوته قرار دارد که در بالاى آن کتیبة ذیل نوشته شده است: «حرم مطهّر امامزاده اسحاق فرزند موسى بن جعفر(ع)». بر روى در نیز اشعار ذیل منبّت کارى شده است:

«این درگهى که پایه‏اش از عرش، برتر است           آرامــگاه زادة مــوسى بن جعفـــر است

اسـحاق  نام دارد و از بهـــر کسـب فیض           چون حلقـه دیده‏هاى ملایک بر این در است

عبّاس مســلبى بــانى در هســت امیـدوار           کــاین شاهزاده، شافع وى روز محشر است»

براساس کتیبه‏هاى موجود در بقعه، امامزاده اسحاق به فرزند امام موسى کاظم(ع) منسوب است که یقیناً این ادّعا منشأ صحیحى ندارد و شخصیّت مدفون در این بقعه به ظاهر یکى از نوادگانِ امام حسن مجتبى(ع) است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده