مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده سیّد میرسلیم ـ ولش کلا

در ده کیلومترى شمال شهر سارى، در سمت راست جاده فرح آباد، روستاى سرسبز ولش کلا قرار دارد. در میان گورستان عمومى روستا، زیارتگاه تازه ساخت امامزاده سیّد میر سلیم واقع شده که از آن به سیّد المرسلین([1]) یاد مى کنند.

بناى قدیمى که از خشت و گل بوده را خراب و بجاى آن بقعه مربع شکل بزرگى ساخته اند که ارتفاع آن پنج متر است و شبیه به انبار است تا بقعه امامزاده!! در گوشه اى از این بنا، اتاق روبازى به طول و عرض دو و نیم متر ساخته اند که مدفن امامزاده در وسط این فضا قرار دارد و پارچه هاى سبز بر روى قبر امامزاده انداخته اند.

دو صفِ منظّم از درختان سرو از درب اصلى گورستان تا امامزاده خودنمایى مى کند که گویاى قدمت مزار و صحن و سراى امامزاده است. زمین زیارتگاه بالغ بر شش هزار مترمربع است که درختان آزاد و چنار با عمر زیاد به وفور در آن مشاهده مى شود.

 

[1]. فرهنگ جغرافیایى آبادیهاى کشور 28: 559.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده