مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده شفیع ـ اسرم

این بقعه در شانزده کیلومترى شمال خاورى شهر سارى، در میان آبادى اسرم و قبرستان قدیمى، بخش شرقى بالا محلّه (لاریجان محلّه) واقع شده است.

یکى از بناهاى قدیمى اسرم بود که به سبب بى توجّهى از بین رفته و مقبره این امامزاده، چندین بار تاکنون تجدید بنا شده است.

آخرین بنا در سال 1372 ش توسط حسن مرزبان و با جمع آورى نذورات اهالى و همکارى خدیجه برزگر و با بنّایى رجبعلى برزگر انجام گرفته است.

بنایى برج گونه به ارتفاع چهار متر و به مساحت تقریبى بیست متر است که سه پنجره در سه جهت دارد. قبر امامزاده به اندازه هفتاد سانتى متر بالا آورده و روى آن را سنگ مرمر تزیین نموده اند. گنبد بنا از داخل مخروطى و از بیرون عرقچینى پله اى در سه طبقه و به ارتفاع 30/3 سانتى متر است. زمین زیارتگاه حدود دو هزار مترمربع است. اهالى خفته در مزار را از خنوادگان امام موسى کاظم(علیه السلام) مى دانند که تاکنون این روستا به اثبات نرسیده است.([1])

ظاهراً وى از سادات مرعشى است که از هندوستان به ایران مهاجرت و در نواحى سارى سکونت داشته است.([2])

 

[1]. سرزمین من اسرم: 135.

[2]. زبور آل داود: 64.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده