مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده على اکبر ـ آق مشهد

ین بقعه در بیست و هفت کیلومترى جنوب خاورى شهر سارى، بر بالاى تپّه اى مشرف بر روستا و با چشم انداز بسیار عالى در میان روستاى آق مشهد واقع شده است.

نقشه اصلى بقعه هشت ضلعى و با بتن آرمه ساخته شده و هر یک از اضلاع آن چهار متر و ارتفاع بنا نیز چهار متر است. دو درب چوبى تازه ساخت بسیار زیبا در جانب شمال و جنوب بقعه نصب است که بر روى آن کتیبه اى به شرح ذیل است: «الله، محمّد، على، حسن، حسین و فاطمه، امامزاده على اکبر 1384 هـ . ق»

گنبدى شلجمى بلند بر ساقه اى یک مترى به صورت هشت ضلعى تعبیه شده که ارتفاع آن حدود پانزده متر و قطر آن هشت متر و در هر یک از اضلاعِ ساقه آن یک پنجره جهت نورگیرى تعبیه نموده اند. نماى خارجى گنبد قیراندود (ایزوگام) است و با رنگ سبز نقاشى شده است. تمام جدار داخلى بقعه با سنگ مرمر پوشیده و تزیین شده اما قبر امامزاده هنوز تزیینى در خور ندارد.

زمین زیارتگاه حدود دو هزار و پانصد مترمربع است که به عنوان قبرستان از آن استفاده مى کنند.

به نظر مى رسد که شخصیت مدفون در بقعه، پسر برادر امامزاده حمزه رضا مدفون در هولار باشد که نسب شریفش از قرار ذیل است: سید على اکبر بن محمد ششدیو المکارى بن ابى عبدالله حسین بن عیسى بن محمد البطحانى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن(علیه السلام)

ابن طباطبا از نسل حسین بن محمد ششدیو، سه تن را در فریم ذکر مى نماید([1]) او ابوعبدالله محمد ششدیو را در گرگان، و فرزند او ابوالحسن على اصغر را در رویان ذکر مى نماید که در همان جا وفات یافته است.([2])ظاهراً فرزندان محمد ششدیو، از فعالان نهضت محمد بن زید داعى ـ برادر حسن بن زید داعى ـ مؤسس دولت علویان طبرستان است که جهت تسلّط بر طبرستان علاوه با حکام محلى با برخى از دشمنان فامیلى خود نیز نبرد کرد و جمع کثیرى از سادات حسنى و حسینى در رکاب او بودند که مى توان از فرزندان محمد ششدیو نام برد.

 

[1]. منتقلة الطالبیّه: 237.

[2]. منتقلة الطالبیّه: 113.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده