مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعه درویش فخرالدّین ـ گلما

در شش کیلومترى شمال خاورى شهر سارى، بناى باشکوه با چشم انداز زیبا بر روى تپّه اى در کنار جاده روستاى گلما واقع است که شکوه معمارى او هر رهگذر را به تماشا مى خواند.

این آرامگاه، بنایى است چهارضلعى از آجر و گچ، ابعاد آن 7×7 متر، در حاشیه ى بالاى بنا در زیر گنبد رک آن دوازده قرنیس سینه کفترى آجرى است. چهار کنج بنا را از رو پر کرده و جمع نموده اند و گنبدى هرمى شکل هشت ضلعى که زیاد تیز نیست بر آن زده اند. از داخل با اضافه کردن چهار گوشوار، چهار ضلعى را به دایره تبدیل کرده و گنبدى مدور بر آن زده اند. به این ترتیب سقف و بام این بنا دوپوش است. درب ورودى آن از جانب شرق باز مى شود. بقعه بر روى تپّه اى باستانى است که بلندى آن میان دوازده تا پانزده متر مى باشد. دو تپه دیگر که ارتفاع کمترى دارند متّصل به این تپه اصلى هستند. اطراف بقعه قبرستان عمومى و درختان انار فراوانى دارد. زمین این زیارتگاه حدود سه هزار مترمربع است.

انتهاى رک گنبد به جهت رطوبت و بارندگى هاى زیاد از میان رفته و به زمین ریخته و سوراخ بزرگى ایجاد کرده است. این بنا در حال بازسازى از سوى میراث فرهنگى است.([1])

این بنا به قرن هشتم و نهم هجرى منسوب است و بشماره 1027 به ثبت تاریخى رسیده و تشابه زیادى با گنبد و بارگاه امامزاده على اکبر اُسا و امامزاده عبّاس سارى و گنبد شاطر دارد.([2])

 

[1]. از آستارا تا استرآباد 4: 599 ـ 600.

[2]. بناهاى آرامگاهى: 278.

يكشنبه ۱۱ بهمن ۹۴ , ۰۰:۵۱ مهدی بیژنی حاجی
این تصویر مربوط به جد گروهی از حاجی تبارهای مازندران بنام درویش فخرالدین حاجی مدفون در موزیرج بابل است و ارتباطی با این مطلب ندارد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده