مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم ـ جاجرم‏

بقعة باشکوه این امامزاده در یک کیلومترى شمال روستاى دربند، کنار جادّه آسفالته‏اى که روستاى دربند را به روستاهاى طبر و شقان متّصل مى‏کند، در 17 کیلومترى شمال شهر سنخواست از توابع بخش شقان قرار دارد.

بنا داراى نقشه چهار ضلعى و متأثّر از سبک چهار طاقى است. پلان چهار ضلعى بنا در ارتفاع 5/3 مترى با ایجاد یک پوشش مثلثى شکل بر کنج‏ها و یک طاق‌نماى کم عمق در هر ضلع و چهار طاق‌نماى دیگر با چهار روزنه در وسط اضلاع به پلان هشت ضلعى تبدیل شده، سپس دایره گنبد، که از داخل به شکل نیم کاسه است، تعبیه شده است.

در حال حاضر داخل مقبره با گچ اندود شده و درهاى ورودى واقع در اضلاع شمالى و غربى مسدود شده و به شکل طاق‌نما در آمده‏اند. ورودى‏هاى اضلاع شرقى و جنوبى باز هستند و ورودى شرقى با پوشش جناقى مسقّف شده است. داخل مقبره فاقد هر گونه تزیینات است. در نماى خارجى بنا، در طرفین هر ورودى، یک منارة کوتاه تزیینى تعبیه شده است. نماى داخل و خارجى بنا در دوره‏هاى مختلف چندین بار گچ اندود شده است. در داخل ایوان‏هاى شرقى و شمالى بنا بقایاى تزیینات گچ‏برى به چشم مى‏خورد که به روش قالبى ایجاد شده‏اند. در اطراف بنا فضاهاى الحاقى وجو دارد که بر اثر عوامل جوى و فرسایش رو به ویرانى نهاده‏اند.

در حال حاضر، بنا فاقد کتیبه‏اى است که در تعیین قدمت آن راهگشا باشد. آنچه مسلم است زیر ترمبه‏ها و طاق‌نماها ازاره‏اى به چشم مى‏خورد که سابق بر این به طور حتم کتیبه‏اى داشته است. تکّه‏هاى گچ‏برى به دست آمده در اطراف بنا و خاکبردارى‏هاى داخل صحن این مطلب را تأیید مى‏کند. نماى بیرونى بنا و حالت کلّى آن یک بناى قرن هفتم را به ذهن بیننده القا مى‏کند؛ به خصوص از نظر پلان و اجراى طاق‏ها و طاق‌نماهایى شباهت به بناهاى قرن هفتم، که در جاجرم و گرمه دیده مى‏شود، نیست. ولى به علّت کوهستانى بودن این منطقه و در معرض برف و باران بودن، نماسازى آن به کلّى با بناهاى دیگر متفاوت است و الحاقاتى قطور و ضخیم در چهار گوشه بنا ایجاد شده که دایره گنبد از بالاى رأس این ترمبه‏ها و طاق‌نماها شروع شده و به صورت کلاه خودى در آمده است.

به اعتقاد اهالی، امامزاده ابراهیم از فرزندان امام رضا‰ است امّا تاکنون مدرکی که این ادّعا را تأیید کند به دست نیامده است.

این بنا به شمارة 11074 و در تاریخ 16/06/1383 به ثبت آثار ملّی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده