- يكشنبه ۱۸ خرداد ۹۳
گنبد از داخل به صورت عرقچینى و سپس مخروطى، به قطر پنج و ارتفاع پنج متر مىباشد که سراسر با مقرنس کارىهاى سینه کفترى تزیین شده است و نشان از تبحّر معمار آن دارد. در بقعه، چهار نورگیر کوچک بر روى ساقه تعبیه شده است که نور و تهویة هواى داخل اتاق را انجام مىدهد. گنبد از خارج بر روى ساقهاى مدوّر و مطبق قرار دارد و سپس بر روى یک قوس کوتاه شلجمى و بعد از آن، به طور مطبق بالا آمده و روى آن یک تیر عمودى مىباشد که به صورت قیفى تبدیل شده است.
در وسط بقعه، صورت قبرى مىباشد که بر روى آن پارچة سبز نهادهاند. شالودة بنا از سنگ لاشه و ملاط گچ ساخته شده و اخیراً با سیمان اندود گردیده است. زمین زیارتگاه، بیش از یک هکتار مىباشد و از آن به صورت قبرستان عمومى استفاده مىشود.
احمد اقتدارى دربارة این بنا و وجه تسمیة آن به امامزاده ابراهیم مىنویسد: «بقعة کوچک روستایى، مطبقى است که آن را امامزاده ابراهیم خوانند. مرحوم امام شوشترى از این امامزاده به نام امامزاده رودبند یاد کرده است، و مىدانیم که در دزفول نیز بقعهاى به همین نام باقى است که آن را مدفن سلطان سیّد على سیاهپوش ذکر کردهاند. در بعضى روستاهاى کوچک بختیارى و کهگیلویه، به نام رود بند بر بقاعى اطلاق مىشود که بقعه، کنار بستر رودى طغیانى و سیلابى، برفراز تپّهاى قرار دارد و معمولاً کنار رود و در فاصلة کمى از رود نیز روستا یا آبادى یا خانههاى مسکونى ساختهاند، تا هم به مزرعه و زمینها نزدیک باشد و هم استفاده از رودخانه براى ساکنان ساحل نشین رود آسان گردد.
امّا انتخاب نام امامزاده ابراهیم براى بقعهاى که بر فراز تپّة مشرف بر رود زرد است، از آن جهت است که این مکان بر جاى شهرى است که به دستور نمرود، حضرت ابراهیم پیامبر را به آتش انداختند، و سینه به سینه نزد مردمان گواهى مىدهند و باور دارند که به روزگارى نه چندان پیش از این، یعنى اوایل روزگار و به سالهاى حدود 1325 هـ . ش، از دل خاکهاى این تپّه، مجسمهاى از سنگ یاقوت سرخ پیدا شده است که بر منجنیقى از سنگ یشم سبز آویزان بوده و آن را براى مرحوم سلطانعلى سلطانى شیخ الاسلامى بهبهانى به تهران فرستادهاند تا نگهدارى و شناسایى کند...»
متأسّفانه، از سلسله نسب خفته در این مکان اطّلاعى حاصل نشد و برخى از اهالى، این مکان را به عنوان قدمگاه حضرت ابراهیم خلیل مىدانند.
- ۱۴۷۲
- ادامه مطلب