- چهارشنبه ۲ مهر ۹۳
این بنا در سمت جنوب شرقى روستاى غلامان از توابع بخش راز و جرگلان شهرستان بجنورد و در میان قبرستان روستا قرار گرفته است.
بنا، نقشه شش ضلعى دارد که ورودى آن در ضلع شمالى تعبیه شده. فضاى ورودى با یک پیشآمدگى تبدیل به ایوان شده و قوس پوشش آن از نوع جناقى است. فرم کلى بنا از نماى داخلى چهار طاقى با چهار پایه قطور در اضلاع چهارگانه، طاقنماهاى عمیقى وجود دارد و در اضلاع جنوبى و شرقى پنجرههایى براى تأمین نور فضاى داخلى تعبیه شده است.
اتاق مقبره از طریق درى کوچک به یک راهرو، واقع در ضلع غربى بنا، راه دارد. همچنین در نماى بیرونى ضلع شمال غربى بنا، یک رشته پلان آجرى تعبیه شده که از طریق آن دسترسى به فضاى پشتبام ممکن شود.
قبر امامزاده در وسط بنا و زیر گنبد قرار گرفته و در سالهاى اخیر یک ضریح فلزى بر روى آن نهاده شده است. سقف بنا از نوع گنبد چهار ترک است و شکل ستارهاى را القا مىکند که ترکهاى آن بر روى چهار قوس کوتاه قرار گرفتهاند. این گنبد از سادگى و در عین حال استحکام خاصى برخوردار است.
بنا پىِ سنگى دارد و آجرهاى به کار برده شده در دیوارها دو
نوع هستند.
نماى داخلى بنا جز پوشش گچ دیوارها و فضاى داخل گنبد، فاقد هرگونه تزیینات است. در دو سوى ایوان بنا نیمستونهایى مدوّر جهت تزیین ساخته شدهاند. آجرکارى پیشانى ایوان به شیوه خفته، راسته است و در میان آجرها یک سنگ آبى رنگ قرار دادهاند که تاریخ 1294 بر روى آن حک شده است.
همچنین در بالاى درِ ورودى یک قطعه سنگ دیگر با تاریخ 1319 خورشیدى جاى گرفته است.
پوشش نماى بیرونى بنا کاهگل و در حال حاضر بخش زیادى از آن از بین رفته است. در گزارش هیات بررسى و شناسایى آثار و بناهاى تاریخى خراسان در مورد تزیینات بنا آمده: «... بر پیشانى ایوان یک عدد کاشى به رنگ فیروزهاى به شکل مستطیل با نقوش اسلیمى برجسته شبیه برگ کنگر و دایرههاى درهم، تعبیه شده و چنین نشان مىدهد که بنا در اصل داراى تزییات کاشىکارى بوده و در تعمیرات انجام شده نتوانستهاند آن را در سر جاى خود نصب کنند و هم اکنون به مقدار فراوان کاشىهاى فیروزهاى و تکههایى از کاشى به شکل تزیینات هندسى در اطراف بنا پراکنده مىباشد».
بر اثر وقوع زلزله در سال 1377، آسیبهایى به بنا وارد شد به ویژه ایوان ورودى نشست کرده و در نتیجه ترکهایى ایجاد شده و گوشهاى از طاق جناغى آن فرو ریخته است.
با توجّه به نظر هیأت بررسى و شناسایى آثار تاریخى خراسان اصل بنا احتمالاً متعلّق به قرن هفتم هجرى است. که کاشى فیروزهاى موجود در سردر بنا و همچنین تکههاى پراکنده کاشى در اطراف بنا این احتمال را تقویت مىکند. به احتمال زیاد، در دورة قاجاریّه و شاید صفویه با کاربرد آجرهای ایوان و سردر ورودى و گنبد بنا کاملاً تعمیر شدهاند». احتمال اینکه تعمیرات اخیر مربوط به دورة صفویه است وجود قوسهایى با دهانه بزرگ از نوع جناغى با خیز کند است که یکى از خصوصیات بارز معمارى صفویه مىباشد و سنگ قبرى که داخل بنا تعبیه شده است تاریخ 1094 هجرى را نشان مىدهد. بررسى اطراف بنا و تپّههاى موجود در جوار آنکه سفالهاى فیروزهاى قرن هفتم بر سطوح آن پراکنده است، تاریخى بودن این محل را نشان مىدهد. وجود یک تکه کاشى نره تزیینى به صورت کاشىهایى با نقوش کنده و قالبگیرى شده به فرمهاى هندسى و گیاهى، اصل بناى امامزاده را به قرن هفتم هجرى نسبت مىدهد. بناى امامزاده نبى با بناى امامزاده حمید در دهکده راستقان قابل مقایسه بوده و شدیداً مورد توجّه مردم منطقه است.
از آنجایى که تعمیرات انجام شده در این بنا همواره بر اساس همان سبک اولیه صورت گرفته، با وجود جایگزینى مصالح جدید، فرم اصلى آنها حفظ شده است. در مجموع مىتوان گفت گرچه دو بناى شاهزاده حمید و امامزاده نبى از جهت کاربرد مصالح جدید، به دورههاى متأخر (صفوى و قاجار) تعلّق دارند ولى از لحاظ فرم و نقشهکلى و وجود برخى مصالح قدیمى، قابل مقایسه با مقابر منفرد قرون هفت و هشت هجرى مىباشند. در این نوع مقابر، فرم رایج شامل یک فضاى چهار، شش و یا هشت ضلعى است که با کمک تکنیک گوشهسازى در بالا به گنبد تبدیل مىشود. در این دو بنا به دلیل ارتفاع کم آنها و کوچکى گنبدها بىآنکه از تکنیک گوشهسازى استفاده نمایند، اتاق مقبره را با یک گنبد کمخیز و کمارتفاع پوشش دادهاند.
این بنا به شمارة 24233 و در تاریخ 15/10/1387 به ثبت آثار ملّی رسیده است.
- ۱۲۳۴
- ادامه مطلب