مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابوطالب ـ قائم ‏شهر

بقعة باشکوه این امامزاده کنار جادّه و بر روى تپّه‏اى مشرف بر خیابان‏هاى شهر زیرآب و کوه‏هاى اطراف با چشم‏انداز فوق العاده زیبا و دیدنى، در 11 کیلومترى شمال شرقى شهر پل‏سفید واقع شده است.

بناى قبلى بسیار ساده و با مسجد کوچکى جلوى درِ ورودى بود که قبلاً مسجد و صحن امامزاده، خانة مسکونى متولّى بود. صندوقى ساده و چوبین در وسط بناى اصلى قرار داشت. بر روى درِ ورودى کنده‏کارى صورت گرفته و عرض یک لنگة این در 80 و ارتفاع آن 160 سانتى‏متر بود و نوشتة روى آن چنین بود: «لااله الا اللَّه محمّد رسول اللَّه(ص) على ولى اللَّه. کلب آستان امامزاده، استاد صالح مهرانى، سنه 1012».

امامزاده ابوطالب را از اولاد امام موسى کاظم(ع) مى‏دانند، امّا این ادّعا به اثبات نرسیده است. بناى قبلى به کلّى از بین رفته و به جاى آن، بناى باشکوهى ساخته‏اند.

بنای نوساز، به شکل مستطیل است و ابعاد آن 12×18 متر می‌باشد که داراى ایوانى بسیار زیبا و مجلّل به ارتفاع تقریبى 8 متر مى‏باشد و جانبین آن دو مناره به ارتفاع تقریبى 15 متر تعبیه شده و نماى آن ورق گالوانیزة طلایى است. تمام ایوان با کاشى‏هاى فیروزه در زمینة گل و بوته و با اسماى جلاله و ائمّه(ع) مزیّن گردیده است. آیةالکرسى دور ایوان و در انتهاى آن کتیبة ذیل نقش بسته است: «آستانة مبارکة حضرت امامزاده ابوطالب(ع) تجدید بنا 1362 هـ . ش». در مدخل هلالى بقعه، کتیبه‏اى به این مضمون مى‏باشد: «السلام علیک یا امامزاده ابوطالب بن موسى بن جعفر(ع)».

مدخل اصلى بقعه، داراى ایوان کوچک آیینه‏کارى شده‏اى مى‏باشد که دیوارهاى آن با سنگ مرمر تزیین شده و عظمت خاصّى به آن داده است.

چهار ستون جهت نگهدارى سقف و گنبدخانه در وسط بقعه تعبیه گردیده، گنبد از داخل بر روى ساقة هشت ضلعى و به صورت عرقچینى بلند ساخته شده که سراسر با آیینه‏هاى کوچک و بزرگ مزیّن گردیده است. زیر گنبد، ضریح زیبا و آب طلا و نقره‏اى که کار هنرمندان اصفهان مى‏باشد، قرار دارد. در شمال غرب بقعه، پلّکان به طرف اتاقى که در بالاى اتاق مجاور ایوان راه مى‏یابد، تعبیه گردیده که جهت دفتر هیأت امنا در نظر گرفته شده است. در جنوب بقعه، حسینیة بزرگ عاشقان امامزاده ابوطالب بالا زیرآب قرار دارد که در سال 1378 تأسیس یافته و سراسر آن سنگ کارى شده است و کتیبه‏اى که حکایت از نام بانى و سال ساخت حسینیّه مى‏باشد، بر روى کاشى لاجوردى منقوش است.

گنبد بنا از خارج به شکل شلجمى به ارتفاع حدود هشت متر است که ساقة آن را ایزوگام و الباقى را با کاشى‏هاى رنگارنگ نره‏اى در زمینة گل و بوته پوشانده‌اند و با نام جلاله و ائمّه(ع) متبرّک نموده‏اند.

درِ حسینیّه توسّط پدر سردار شهید کمیل ایمانى وقف شده است. صحن امامزاده حدود 800 مترمربّع مى‏باشد و در وسط آن قبر شهید سیّد جمال موسوى سوادکوهى مستشهد 18/1/60 قرار دارد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده