مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعه درویش فخرالدّین ـ سارى‏

در شش کیلومترى شمال غربى شهر سارى، بنایى باشکوه، با چشم‏انداز زیبا بر روى تپّه‏اى در کنار جادّة روستاى گلما واقع است که شکوه معمارى آن، هر رهگذر را به تماشا مى‏ خواند.

این آرامگاه، بنایى است چهارضلعى از آجر و گچ و ابعاد آن 7×7 متر است. در حاشیة بالاى بنا در زیر گنبد رک آن، 12 قرنیس سینه کفترى آجرى است. چهار کنج بنا را از رو پر کرده و جمع نموده‏اند و گنبدى هرمى شکل هشت ضلعى که زیاد تیز نیست بر آن زده ‏اند. از داخل با اضافه کردن چهار گوشوار، چهار ضلعى را به دایره تبدیل کرده و گنبدى مدور بر آن زده ‏اند. به این ترتیب، سقف و بام این بنا دوپوش است. درب ورودى آن از جانب شرق باز مى‏شود. بقعه، بر روى تپّه ‏اى باستانى است که بلندى آن میان 12 تا 15 متر مى‏باشد. دو تپّة دیگر که ارتفاع کمترى دارند، متّصل به این تپّة اصلى هستند. اطراف بقعه، قبرستان عمومى و درختان انار فراوانى دارد. زمین این زیارتگاه، حدود سه هزار مترمربّع است.

انتهاى رک گنبد، به جهت رطوبت و بارندگى‏هاى زیاد، از میان رفته و به زمین ریخته و سوراخ بزرگى ایجاد کرده است. این بنا در حال بازسازى از سوى سازمان میراث فرهنگى است.

این بنا به قرن هشتم و نهم هجرى منسوب و به شمارة 1027 به ثبت تاریخى رسیده است و تشابه زیادى با گنبد و بارگاه امامزاده على اکبر اُسا، امامزاده عبّاس سارى و گنبد شاطر دارد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده