مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عاقب ـ بنابر

بقعة این امامزاده در 63 کیلومترى شمال شرق قم، در روستاى بنابر از توابع دهستان قاهان، در پایین درّه‌ای واقع شده که گنبد آن از سطح جادّه معلوم است.

بقعه، در محوّطه قبرستان روستا در قسمت پراکنده بافت روستایى است و در جنوب آن باغ‏هاى میوه و در شمال آن ساختمان‏هاى روستایى قرار دارد. مصالح اصلى بنا از خشت و گل، و به صورت مربّع مستطیل و به ابعاد 8×10 و ارتفاع نُه متر، با چهار شاه‌نشین هر یک به دهانه چهار متر با جدار سفیدکارى و فاقد تزیینات است.

هسته مرکزى بقعه که اتاق مرقد است به ابعاد 8×8 متر است که از چهار جهت داراى درى به داخل است. قبر امامزاده به اندازة 60 سانتى‏متر از کف بقعه ارتفاع دارد و بر گرد آن ضریح آلومینیومى به ابعاد 3×2 و ارتفاع سه متر از مرقد محافظت مى‏کند.

در ضلع جنوبى بقعه، محرابى ساخته شده است. نقشة چهارضلعى بنا در بالا به کمک نیم طاق‌هایى به فلکه‏اى تبدیل شده و پاطاق پوشش عرقچینى را بالابرده‏اند. بر فراز بنا نیز گنبدى خودى شکل یا نیم بیضى با چهار دریچه نور گیر است. روى مرقد، صندوقى باستانى با تنکه‏هاى قابسازى و خوانچه پوش بدون کتیبة قدیمى است. فضاى داخلى گنبدخانه، مربّعى به ابعاد 40/6 سانتى‌متر است و از چهار طرف روباز است و در قسمت شمالى بنا نیز یک ایوان با سقف چوبى دیده مى‏شود.

این بنا در سال‏هاى اخیر، توسّط آجر و سیمان تعمیر شده، گنبد آن سیمانى و با مصالح جدید، عایق بندى شده است.

زمین زیارتگاه حدود 600 متر مربّع است که به صورت قبرستان عمومى از آن استفاده مى‏کنند.

این بنا به شماره 6518 و در تاریخ 7/7/1381 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

مرحوم فیض  شهرت محلّى نسب امامزاده را شاهزاده عاقب از فرزندزادگان امام موسى کاظم‰ ذکر مى‏کند و مى‏نویسد: «در بازار کاشان بقعه و گنبدى است مشهور به شاهزاده ابوالحارث بن عاقب که به نام امامزاده درب زنجیر نیز خوانده مى‏شود و لوح قبرش کاشى و مورّخ سال 697 هـ . ق است که شاید پدر و پسر باشند».

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده