- جمعه ۳۰ آبان ۹۳
مطالب این پست
موقعیت آرامگاه یحیى بن زید علیهالسلام در جوزجان.
تعداد بقاع منسوب به یحیى بن زید علیهالسلام
اشتباه بزرگ تاریخى
بعضى از نویسندگان که متأسّفانه عادت به تحقیق و تتّبع در مطالب و
پیشامدهاى تاریخى را ندارند، هر چه را هر جا ببینند نقل مىکنند، و با کمال
اطمینان آن را در کتاب خود مىآورند. از جمله اشتباهى که نگارنده از بعضى
نویسندگان دیدهام این است که جوزجان را با جرجان (گرگان) اشتباه گرفته و
با ضرس قاطع مىنویسند: قبر یحیى بن زید علیهالسلام در گرگان است و اشعار
دعبل خزاعى که یادى از شهید جوزجان کرده، مقصود همان گرگان است که
بین گنبد کابوس و استراباد مىباشد؟!
صاحب منتخب التواریخ[1] این اشتباه را ذکر کرده و دیگران هم
که عادت رجوع به مدارک دست اوّل را ندارند آن را یاد آور شدهاند.
و در جواب باید گفت: قطعا قبر یحیى بن زید علیهالسلام در گرگان نیست[2]،
از اینرو نگارنده درخواست دارد که بخش بعدى کتاب را با توّجه بیشترى
مطالعه نمایید.
جوزجان کجاست؟
اکنون باید دید جوزجان کجاست و نسبت این واژه با جرجان و گورکان
چیست؟ مسلّما جوزجان یا جوزجانان همان گوزگان است و یقینا با جرجان
(گرگان) کنونى تفاوت فاحشى دارد.
أبوالفداء گوید:
«جوزجان شهرى است در خراسان نزدیک بلخ و بعضى مسافرین
جوزجانان تلفّظ مىکنند.[3]»
یاقوت حموى، متوّفاى 624 ه . ق پس از یکى دانستن جوزجانان با
جوزجان مىنویسد: «إسم کورة واسعة من کور بلخ بخراسان و هی بین مرو
الروذ و بلخ، و یقال لقصبتها الیهودیّة، و من مدنها الأنبار و فاریاب و کلار...[4]»
جوزجان اسم منطقه وسیعى از مناطق بلخ خراسان است. و این شهر بین
مروروذ و بلخ واقع است.
مرکز این منطقه (یهودیّه) نام دارد و شهرهاى مهم آن، انبار و
فاریاب و کلار است. بعد یاقوت اضافه مىکند که: «... و بها قتل یحیى
بن زید الشهید علیهالسلام.»[5]
و در جوزجان، یحیى، فرزند زید شهید علیهالسلام به شهادت رسیده است. در
مسالک و ممالک، ابن خرداد لقب پادشاهان را، گوزگان نوشته است[6].
لسترنج نیز جوزجان را با جوزجانان یکى شمرده[7] و آقاى دکتر صفا،
محل حکومت آل فریغون را گوزکانان نوشته و اشاره کرده که آنان در جوزجان
حکم مىراندهاند[8]».
بعضى گمان کردهاند که جوزجان همان گورکان است که به عربى
برگردانده شده و به صورت جوزجان درآمده و امیر تیمور گورکانى به آنجا
منسوب است.
ولى این گمان درست نیست؛ زیرا:
اولاً: در تعریب، وجهى براى تبدیل راء (مهمله) بزاء (معجمه) نیست و
مىبایست اگر گورکان تعریب شود جورجان (با راء) تلفّظ شود نه با زاء،
ثانیا: گورکان اصلاً نام محل نیست تا آن را زادگاه امیر تیمور
بدانیم، بلکه گورکان بمعنى داماد است و زادگاه تیمور، کش، از شهرهاى
ماوراء النهر مىباشد. و تیمور بدان سبب به گورکان ملّقب بوده که خواهر امیر
حسین، فرمانرواى ماوراء النهر در زوجیّت وى بوده است[9].
یعقوبى، متوفّاى 292 ه .ق که اقدم جغرافى نویسان است مىنویسد:
جوزجان را چهار شهر است. سپس انبار و شبورقان (= شاپورکان) را نام
مىبرد. آن گاه اشاره مىکند که:
از جوزجان تا بلخ چهار مرحله است[10].
ابن حوقل، متوفّاى 366 ه . ق جوزجان را از شهرهاى درجه دوّم
خراسان مىشمارد.
سپس اضافه مىکند که: جوزجان اسم ناحیه (و ولایتى) است که فاریاب
و یهودیّه و انبار از شهرهاى آن است[11].
مستوفى، متوفّاى 675 ه . ق در همین باره مىنویسد:
«جوزجان از اقلیم چهارم، و شهرهایش یهودیّه و فاریاب و
شبورقان است[12].»
با توّجه به آن چه یاد کردیم جاى شبهه نمىماند که جوزجان نام محلى
در نزدیکى (حدود 19 فرسنگى) بلخ، یعنى از محال خراسان سابق و جزو
کشور فعلى افغانستان است. و در نتیجه بسیار روشن است که این محل
(جوزجان) به کلّى با (جرجان = گرگان) متفاوت است. چه آن که بین جرجان
(که مجاور مازندارن بوده و هست)[13] ( و با جوزجان که اکنون جزو خاک
افغانستان مىباشد) مسافت بسیارى است. و بنابراین یحیى بن زید علیهالسلامبه
طور جرم و قطع در گرگان مدفون نیست[14].
علاوه بر این که یحیى علیهالسلام (به نقل تمام مورّخان که خط سیر وى را تا
خراسان نوشته اند) هیچگاه به گرگان نیامده است. و دلایل مستند دیگرى
وجود دارد که یحیى علیهالسلام در گرگان مدفون نبوده و اصولاً آن جوان شجاع و
دلیر به آن ناحیه جهت مقابله با سپاه دشمن مهاجرت ننموده است که
عبارتند از؛
1. بلاذرى، نسّابه و مورّخ و از اعلام قرن سوّم هجرى مىنویسد:
«و سار [یحیى] حتى أتى هراة، ثم أتى الجوزجان، فانضمّ إلیه قوم من أهلها
و أهل طالقان و الفاریاب و بلخ، فتتام جمیع مَن معه مئة و خمسون رجلاً،
حتّى مات بها...[15]»
یحیى علیهماالسلام به سمت هراة حرکت کرد و به سوى جوزجان آمد و در آن جا
قومى از طالقان و فاریاب و بلخ به او ملحق شدند، تا این که جمعى بالغ بر 150
نفر شدند و در آن جا به شهادت رسید.
2. أبى نصر بخارى، متوفّاى بعد از سال 341 ه .ق که از نسّابیّون سرشناس
است مىنویسد: «نزل الجوزجان. فلحق به قوم من أهل جوزجان و طالقان،
فتقاتلوا قتالا أشدّ القتال ثلاثة أیّام حتّى قتل جمیع أصحابه فبقى هو وحده
فقتل یوم الجمعة وقت العصر بقریة لها أرغوى.[16]»
وى در جوزجان رفت و قومى از جوزجان و طالقان به او پیوستند و جنگ
شدیدى به مدّت سه روز در گرفت تا این که تمام اصحاب و یاران یحیى علیهالسلام به
شهادت رسیدند و آن حضرت تنها ماند، و آخرالأمر در عصر روز جمعه در
قریهاى بنام ارغوى به شهادت رسید.
همین قول أبى نصر را جمع کثیرى از مورّخان اسلامى که منابع آن در
پاورقى ذکر مىشود پسندیدهاند[17].
3. سمعانى، متوفّاى 562 ه . ق نیز جهت تأیید اقوال فوق چنین مىنویسد:
الجوزجانی هذه النسبة إلى مدینة بخراسان ممّایلى بلخ یقال لها
الجوزجانان، و النسبة إلیها جوزجانی، خرج منها جماعة من العلماء، و بها
قتل یحیى بن زید بن على بن الحسین علیهماالسلام و ذکرها دعبل بن علی
فی قصیدته التائیه.
و قبر بأرض الجوزجان محلّه
و قبر بباخمرى لدى الغربات[18]
جوزجانى = منسوب به شهرى در خراسان، بین فاصله بلخ است که به آن
جوزجانان گویند، و منسوب به آن را جوزجانى، و علماء زیادى از آن جا
برخواستهاند و در این شهر یحیى فرزند زید علیهالسلام به شهادت رسید که دعبل
خزاعى در قصیده تائیه خود به آن اشاره نموده است.
4. یاقوت حموى، متوفّاى 624 ه .ق مىنویسد:
«أنبیر: مدینة بالجوزجان بین مرو الروذ و بلخ من خراسان، بها قتل یحیى
بن زید بن على علیهمالسلام، و لعلها الأبنار.[19]»
انبیر: شهرى در جوزجان بین مروروذ و بلخ از استان خراسان است
که در آن جا یحیى پسر زید علیهالسلام به شهادت رسیده است و شاید نام
آنجا انبار باشد.
5. منصور باللّه، متوفّاى 451 ه .ق که از بزرگان زیدیّه است مىنویسد:
«مشهده بنبیر مشهور و مزور.[20]»
محلّ زیارت (مشهد) یحیى علیهالسلام در نبیر (= انبار) مشهور و معروف است.
6. مؤلّف أعلام المنجد مىنویسد:
«پس از کشتن یحیى علیهماالسلام سرش را به دمشق فرستادند و جثه او را به
دروازه انبار که مرکز جوزجان بود آویختند و...[21]»
پس از اقوال فوق، دیگر هیچ جاى بحث نیست که یحیى بن زید علیهالسلامدر
انبار جوزجان به شهادت رسید.
و در اصل گرگان = جرجان بر اثر تشابه اسمى باعث شده که شخصیّت
مدفون دیگرى در آن، به نام یحیى بن زید علیهالسلامشهرت پیدا کند.
موقعیت آرامگاه یحیى بن زید علیهالسلام در جوزجان
قریهاى که مدفن یحیى بن زید علیهالسلاماست اکنون «امام خورد» نامیده
مىشود که به فاصلهى یک و نیم کیلومتر در مشرق شهر کنونى سرپل، در
شمال افغانستان، بین بلخ و میمنه واقع است. بنایى بسیار عالى و کهن که
کتیبهیى به خط کوفى قدیم دارد.
این کتیبه که به نهایت مبهم و پیچیده نوشته شده، معلوم مىکند که
مدفن یحیى بن زید علیهالسلاماست، اما درباره بانى آن مشکل مىتوان نظر داد،
چون قدمت کتیبه منجر به شکسته شدن و ریختن فراوان آن شده و به
صورتى که خواهد آمد یکى از فضلاى جوزجان آن را خوانده و در نامه ژوندون
کابل شماره 15 سرطان 1341 ش نشر شده است.
مخفى نماند که طرز این بنا به ابنیه عصر سلجوقیان شبیه است و گمان
غالب مىرود که در این عصر بنا شده باشد. آن کتیبه که در گچ کنده شده تا
جایى که خوانده مىشود چنین است:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
هذا قبر السیّد یحیى بن زید بن على بن الحسین بن علی بن أبی طالب
رضوان اللّه علیه، قتل بارغوى فی یوم الجمعة فی شهر شعبان المعظم، سنة
خمس و عشرین و مائة، قتله سلم بن أحوز فی ولایة نصر بن سیار، فی أیّام
الولید بن یزید لعنهم اللّه، ممّا جرى على ید أبی حمزة أحمد بن محمّد غفراللّه
ولوالدیه... ممّا امر ببناء هذه القبة الشیخ الجلیل ابو عبداللّه محمّد بن شادان
الفارسی (القادسی؟) حشره اللّه مع محمد و أهل بیته...
ممّا عمل البناء الترمذى غفراللّه له ولوالدیه. هذا القبّة ابو عبداللّه محمّد
بن شادان فارسى ابو محمّد و على غفرله ولوالدیه برحمتک یا ارحم
الراحمین... الامیر ابىبکر و الامیر محمد بن احمد و احشرهم مع محمّد
المصطفى صلىاللهعلیهوآله و على المرتضى وولیّه المجتبى... الحسینیّه محمّد بن شاذان
فارسى ابتغاء لثواب اللّه و تقریبا إلى رسول اللّه و محبّته لاهل بیته الطیّبین.
از این نوشتهها چنین بر مىآید که بناى بقعه به امر محمد بن شاذان
فارسى، ابو احمد بن محمّد، و به وسیله معمار ابونصر محمّد بن احمد بناء
ترمذى ساخته شده است و از ادعیه مکتوبه و لعن بر قاتلان و گماشتگان
بنىامیّه پیدا است که نویسنده و بنا کننده این بقعه شریفه از شیعیان اهل
بیت علیهمالسلامبوده و کتیبه بعد از ختم دوره امویان نوشته شده که بیمى از امویان
در بین نبود.
ما اکنون بانى آن محمّد بن شادان را نمىشناسیم، ولى به قول ابن
خلکان یک نفر به نام على بن شاذان در عصر سلجوقیان معتمد علیه شهر بلخ
بود که وزیر معروف حسن بن على نظام الملک طوسى (408 ـ 485 ه . ق) در
اوایل نشو نماى خود در خدمت او کتابت مىکرد.[22]
اگر این على حکمران بلخ را با محمّد، بانى این بقعه، برادر بدانیم و پدر
ایشان شاذان فردى مشترک باشد، پس ایام زندگانى این برادران را در حدود
430 ه . ق پنداشته، مىتوانیم این بناء را متعلّق به همین عصر بدانیم.[23] به هر
حال آن چه مسلّم این که مرقد یحیى، پسر زید شهید، نوه امام سجّاد علیهالسلامدر
جوزجان افغانستان است.
برخى نیز معتقدند که محمد بن شاذان، برادر فضل بن شاذان نیشابورى
است و چنین نتیجه مىگیرند که چون على بن موسىالرضا علیهالسلام در هنگام
سفر به خراسان از نیشابور گذشته و قبر محمد بن محمد بن زید شهید علیهالسلام را
در قبرستان این شهر زیارت نموده، پس از آن دستور داده تا قبر عموى
محمد بن محمد بن زید علیهالسلام نیز در سرپل بنا شود. از این رو محمد برادر فضل
بن شاذان این مأموریت را از جانب امام علیهالسلام انجام داده و کتیبه گویاى این
مطلب است.
تعداد بقاع منسوب به یحیى بن زید علیهالسلام
از آن جایى که یحیى بن زید علیهالسلام پس از شهادت پدر بزرگوارش در
شهرهاى ایران جهت اختفاء و جمع آورى نیرو به سر مىبرد، لذا همین امر
باعث شده که در شهرهاى مشهد (میامى)، نیشابور (کلیدر)، سبزوار
(سرمزار)، گنبد کابوس و شهر رى (کهنه گل) مزاراتى به آن حضرت انتساب
داده شود که در بخشهاى دیگر این کتاب دلایل کسانى که مدفن آن
امامزاده عظیم الشأن را در مناطق فوق الذکر مىدانند، بیان نموده و با منابع
تاریخى، به نقد و بررّسى آن خواهیم پرداخت.
سپس شخصیّتهایى که هم نام با یحیى بن زید علیهالسلام در این بقاع مدفون
مىباشند را با ذکر منبع و احتجاج به کتب انساب معرّفى خواهیم کرد. باید
یادآور شد، به غیر از پنج شهر فوق که بقاعى منسوب به یحیى بن زید علیهالسلامدر
آنان وجود دارد، در برخى دیگر از روستاها و شهرهاى ایران مزاراتى به نام
یحیى وجود دارد که در نسب آنان اختلاف است، از این رو اسامى، شهرت
محلى، و مکان بقعه را بیان داشته، و اگر خوانندگان، طالب نسب و شجره آنها
هستند مىتوانند به کتاب مزارات امامزادگان ایران مراجعه نمایند.
لیست این بقاع در آخر کتاب اشاره شده است.
[1]. منتخب التواریخ: 263.
[2]. قیام زید بن على علیهماالسلام: 364.
[3]. تقویم البلدان: 466.
[4] و 3 ـ معجم البلدان 2: 182.
[6]. المسالک و الممالک: 40.
[7]. جغرافیاى تاریخى سرزمینهاى خلافت شرقى: 449.
[8]. تاریخ ادبیات 1: 622.
[9]. تاریخ ایران 2: 186، مزارات خراسان: 34.
[10]. مزارات خراسان: 34.
[11]. صورة الأرض: 361.
[12]. نرهة القلوب: 189.
[13]. گرگان شهریست که او را ناحیتى بزرگ است... و سرحد میان دیلمان و خراسان... و محل استقرار پادشاهان طبرستان است. الخ حدود العالم.
[14]. مزارات خراسان: 37.
[15]. مزارات خراسان: 37.
[16]. سرّالسلسلة العلویّه: 61 ـ 60.
[17]. تاریخ یعقوبى 2: 306، تاریخ طبرى 8: 266، تاریخ ابن خلدون 3: 130، الأعلام
8، 146، عمدة الطالب: 290، مشاهد العترة الطاهرة: 69، مروج الذهب 3: 226.
[18]. الأنساب 2: 116.
[19]. معجم البلدان 1: 259.
[20]. الشافى 1: 190.
[21]. اعلام المنجد: 224، مزارات خراسان: 138.
[22]. وفیات الأعیان 1: 142.
[23]. تاریخ افغانستان بعد از اسلام: 186 ـ 188، مجله یغما، سال 1351، شماره 2850، صفحه 147 ـ 148.
- ۲۰۰۵
- ادامه مطلب