مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم ـ دستگرد

بقعة این امامزاده در نُه کیلومترى جنوب غربی شهر کهک و در 42 کیلومترى جنوب شهر قم، در میان روستاى دستگرد واقع شده و به شاهزاده ابراهیم مشهور است.

بقعه از خارج، به صورت برجى و نمابندى آن با جدار سنگى و گچى و از داخل، به صورت هشت ضلعى مختلف الاضلاع به دهانه پنج و ارتفاع هشت متر مى‏باشد که در هر ضلع شاه‏نشینى به دهانه دو و عرض نیم متر ساخته شده و از هر یک، درى به خارج گشوده مى‏شود و برابر هر درگاهى ایوانى ساخته شده است.

بالاى پوشش شاه‏نشین‏ها، صورت ساختمان را به شانزده ضلعى نامحسوس تبدیل کرده و بلافاصله فلکه‏اى شده و پاطاق گنبد عرقچینى بالا آمده است. در این قسمت، دو نورگیر تعبیه نموده و برفراز بقعه، گنبدى به صورت شلجمى بدون عنق با جدار آجرى و به ارتفاع پنج متر بر پا گردیده است.

در گذشته، این بقعه از چهار جهت داراى چهار ایوان بوده که از عصر صفویّه به بنا ملحق شده بود، امّا امروزه تنها ایوان شمالى باقى مانده که در مدخل رسمى بقعه واقع شده و سطح آن از سطح بقعه یک متر پایین‏تر مى‏باشد؛ به طورى که بالا رفتن از سه پلّه به ایوانچه‏اى که جلو درگاه به نام «دار الحفاظ» قرار دارد مى‏رسند. دهانه این ایوان سه و طول آن چهار متر، نماى آن سفیدکارى و پوشش آن رومى است. در مدخل بقعه، ایوانچه‏اى به دهانه 30/2 و عرض یک متر از بناهاى قدیم مى‏باشد که در سینه اسپر آن بالاى درگاه ورودى، لوحى به طول چهل و عرض سى سانتى‏متر ازسنگ سیاه به دیوار نصب شده که ابیات ذیل با خطّ برجسته بر روى آن حجّارى شده است:

به نام شاهان واجب التعظیم                     از خدا طالب است و ابراهیم‏

سوى جنّت سراى مرقدشان                     رو به عمران نمود عقل سلیم‏

سال هفتاد و چهار بعد هزار                    شد تمام این بنا که باد مقیم‏

چنان که اشاره شد، نماى بیرونى بقعه با سنگ لاشه و ملاط گچ‏کارى شده و نماى درون، با خشت و اندود کاه‏وگل و سپس اندود گچ نازک‏کارى گردیده و داراى دو ردیف طاقچه تزیینى کم عمق است.

در وسط بقعه، صندوق چوبى به ابعاد 2×2 متر قرار دارد و اتاق مرقد به ابعاد 5×5 متر مى‏باشد.

این بنا به شماره 10448 و در تاریخ 1/7/1382 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

به استناد زیارت‏نامه، امامزادگان مدفون در این بقعه،
شاهزاده ابراهیم و ابوطالب است که آنان را از نوادگان امام
هفتم ‰ مى‏دانند.

امّا مرحوم فیض  معتقد است، این دو امامزاده از سادات سجّادى و از نسل امام على بن الحسین ‏السجّاد ‰ مى‏باشد.

در مقابل بقعه، بنای دیگری در حال ساخت است که ابعاد آن 9×9 متر است و از چهار جهت دری به داخل دارد. گنبدی به ارتفاع قریب به پنج متر در بالای آن تعبیه شده است. اهالی، خفته در این زیارتگاه را سکینه و ستیه بانو می‌دانند و آنان را از نزدیکان امامزاده ابراهیم ذکر می‌کنند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده