مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعه شاه زین العابدین دزفول

درست در زیر گنبد، مقبره‏اى آجر چینى شده و روى آن صندوقچه‏اى قرار داشت که امروزه جاى خود را به ضریح جدید داده است. در ایوان شرقى بقعه که در ورودى اصلى مقبره در آن واقع است، یک طاق رومى و چند هلال پیش و پس مقعر و محدب به درون گوشواره‏اى به سمت چپ و گوشواره‏اى به سمت راست باز مى‏شود و در آن در ورودى به بقعه قرار دارد، که بسیار زیبا به نظر مى‏رسد.

اتاق بقعه ساده و چهار ضلعى است و زینتى ندارد و سقف داخلى گنبد آجرى و ضربى است که با گچ پوشیده شده است. گنبد با احتساب پایه‏هاى آن، 16 طبقه است که به تدریج و با تناسب از ارتفاع اضلاع کاسته مى‏شود.در بالاى سروک گنبد یک پنجه‏ى فلزى نصب شده است. نوع آجرها تا اواسط دوران قاجار قابل حدس است. سبک بنا سبک عمومى ابینه‏ى دزفول است.

گنبد سفید 16 طبقه‏ى این بقعه، فوق العاده منظم، زیبا، با شکوه است. تپّه‏ى ضلع جنوبى و جنوب شرقى بقعه قدیمى با سفال‌هاى شکسته‏ى فراوان می‌باشد. این بقعه از احترام فوق العادة دزفولی‌ها برخوردار است. از این‌رو پیوسته به تعمیر و بازسازى آن همّت مى‏گمارند.

خفته در مزار: چنان‌که اشاره رفت، به زعم اهالى این مکان قدمگاه و نظرگاه امام زین العابدین است و حال آن‌که طبق مدارک مستند، امام على بن الحسین السجّاد هرگز به منطقة خوزستان و شهر دزفول سفر نکرده، و نمى‏تواند این مکان قدمگاه آن حضرت باشد. از طرفى وجود صورت قبر در زیر گنبد، کلاً این فرضیه را باطل مى‏کند، بلکه ما معتقدیم که یکى از سادات زین العابدینى، یعنى از نسل امام زین العابدین که هم نام و هم لقب و نسب به آن امام همام است، دفن شده که نسب شریف او از قرار ذیل مى‏باشد: على بن أحمد الزاهد ابن جعفر بن محمّد العقیقی ابن جعفر بن عبداللَّه بن الحسین الأصغر ابن الإمام زین العابدین . وى از سادات جلیل القدر، عظیم الشأن حسینى به شمار مى‏آمد. پدرش به زهد و تقوى‏ مشهور بود، از این‌رو فرزندش على نیز به این خصال پسندیده، متصف بوده و ملقب به زین العابدین گشته است.

علّامه ابن طباطبا، فرزندان على بن أحمد الزاهد را در اهواز ساکن مى‏داند. علّامه عبیدلى نسّابه، چهار فرزند براى وى شمارش نموده که اسامى آن‌ها عبارتند از: أبو زید جعفر، عبداللَّه، الحسن، و محمّد أبو جعفر.

امامزاده عبداللَّه، و محمّد بازار شوشتر فرزندان همین امامزاده به شمار مى‏آیند که شرح حال و زندگانى و معمارى بقاع آنان را مرور کردیم. به هر حال، این همان شجره نامه‏اى است که ابن طباطبا به آن اشاره داشته، و مؤلف کتاب الدّرة الذهبیّه فی إکمال منتقلة الطالبیّه قایل به مدفون بودن وى در بقعة مذکور در شهر دزفول دارد. و اشاره مى‏کند که وى در ربع اوّل قرن چهارم هجرى وفات یافته است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده