مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابوالحسن ـ شوشتر {جنّت مکان }

امامزاده ابوالحسن ـ شوشتر {جنّت مکان }

مشهور به «شاه ابوالحسن»، بقعه این امامزاده در 25 کیلومترى شمال شهر شوشتر و در میان روستاى جنّت مکان (جلکان) قرار دارد.

بقعه به ابعاد 60/12×18 و ارتفاع 5 متر با گنبد بلند مطبق یازده پلّه قطور و جسیم دوازده ترک قرار دارد. بنا نسبتاً قدیمى و به سبک بناى «شاه ابوالقاسم دزفول و لالى» ساخته شده است. جبهه شمالى بنا داراى سه دهانه طاق مى باشد که دهانه وسطى به طول 11 متر به درون یک راه رو مى پیوندد. از ثلث اوّل آن نیز یک راه روى عمودى جدا مى شود که در آن، قبر کوچکى در زیر سقفى با طاقى پیش و پس قرار دارد. دهلیزهاى متعدّدى که به صورت گوشواره و غلام گردشى ها به راه رو متّصل مى شوند، عموماً داراى سبک طاق پیش و پس قدیمى هستند. نورگیرها در این بنا با تلفیقى از معمارى صفوى و قاجارى ساخته شده و تعبیه گردیده اند. در ضلع غربى درون بقعه، در راه روى بزرگ تر و بر بدنه دیوار جنوبى، دو سنگ قبر دیده مى شود. یکى از آن ها مربوط به اواسط قرن پنجم هجرى است و دیگرى از قرن هفتم یا نهم هجرى; به نظر مى رسد که نشان از قدمت بنا و تعمیرات آن در دوره صفویّه و قاجاریّه دارد.

بناى قبلى بر اثر فرسودگى در سالیان اخیر مرمّت گردید. مرقد در فضایى به ابعاد 4×4 متر قرار دارد که از جانب شمال و جنوب به شبستان ها محدود مى شود. همین امر باعث شده که تقریباً بقعه به یک فضاى مربّع شکل به ابعاد 14×11 متر در آید که در مرکز آن گنبد دوپوش بنا قرار دارد، که از داخل به صورت عرق چینى و از خارج مطبق به ارتفاع 5 متر است; هم چنین از داخل چهار طاق گنبدى روى ردیف اوّل شبستان و پنج طاق گنبدى در الباقى شبستان احداث شده است. در جلوى این بقعه، شبستان بزرگى به ابعاد 7×14 متر اضافه نموده اند. زمین زیارتگاه بیش از 1500 مترمربّع مى باشد که اخیراً در آن سرویس هاى بهداشتى احداث گردیده و کف صحن موزاییک شده است.

منابع: دیار شهریاران: 760، بناهاى آرامگاهى: 294، آثار و بناهاى تاریخى خوزستان 1: 760 ـ 761.

به گفته جناب استاد اصغر حاتمی نیا ( درویش زاده ) در آرامگاه مزار شاه ابوالحسن است که مربع و به شکل قبر های های موجود در وادی السلام است. در آرامگاه گفته شده که مزار خواهر شاه ابوالحسن هم وجود دارد که جای آن دقیق معلوم نیست ولی در درون دیور شرقی امامزاده مکانی منصوب به اوست که زیارتگاه خانم ها می باشد. یعنی در اصل آرامگاه مربوط به شاه ابوالحسن و خواهرش بی بی فضه می باشد.  

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده