مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده بى بى حلیمه ـ بهبهان { بى بى حلیمه }

امامزاده بى بى حلیمه ـ بهبهان { بى بى حلیمه }

بقعه قدیمى این امامزاده در میان روستاى بى بى حلیمه، در حدود 15 کیلومترى جنوب شرقى شهر بهبهان، در کنار رودخانه فصلى با چشم انداز جالب واقع شده و در فصل بهار تفریح گاه مردم بهبهان است.

ساختمان بقعه، از خشت و گل ساخته شده و داراى گنبد کلاه خودى متمایل به قیفى است که پس از ارتفاع سه مترى گنبد، روى آن یک گنبد کوچک فلزى قرار داده اند که ارتفاع آن حدود یک متر و مجموعاً گنبد بنا را به چهار متر رسانده است.

بقعه، شامل سه اتاق تودر توست که در میان آن یک شبستان متصل به این دو اتاق قرار دارد.

اتاق غربى به ابعاد 5×5 متر است. چهار زاویه آن را با ایجاد چهار گوشواره به دایره تبدیل نموده و در نتیجه گنبد بنا را بر آن استوار ساخته اند. این گنبد، از داخل به شکل عرقچینى به قطر پنج و ارتفاع سه متر است. در وسط این بقعه دو صورت قبر قرار دارد که بر روى آن پارچه سبز کشیده اند و گویند که قبرها متعلّق به «بى بى حلیمه و سکینه خاتون» است.

اتاق دوّم عیناً شبیه اتاق اول است که دو قبر در وسط آن قرار دارد و متعلّق به «بى بى خاتون و بى بى رقیه» است.

در شمال شرق بقعه، یک اتاق کوچک قرار دارد و در انتهاى آن راه پله اى تعبیه شده که به سوى پشت بام راه دارد. سقف این اتاق فرو ریخته و در صدد تعمیر آن هستند. صحن بقعه حدود سیصدمتر مربع است. در شمال غرب صحن، یک اتاق بزرگ ساخته شده و فعلا از آن، نگهبان بقعه استفاده مى کند. این امامزادگان داراى سى هکتار زمین موقوفه اند که نوعاً به اجاره داده مى شود.

منبع: خوزستان و تمدّن دیرینه آن 1: 398.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده