مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده پیر جمال ـ بهبهان{ کلگه زار}

امامزاده پیر جمال ـ بهبهان{ کلگه زار}

بقعه این امامزاده در میان روستاى کلگه زار، در 34 کیلومترى شمال باختر شهر بهبهان واقع شده است.

بناى قبلى که از خشت و گل بود در سالیان اخیر تخریب شد و بجاى آن بناى کنونى ساخته شده که به ابعاد 12×12 متر است و شامل ایوان، شبستان و حرم است. ایوان بقعه در جانب شمال قرار دارد و در دو طرف آن دو گلدسته به ارتفاع هشت متر احداث شده است. پس از عبور از این فضا به شبستان مى رسیم که ابعاد آن 4×12 متر است و توسّط درى به اتاق مرقد راه مى یابد.

اتاق مرقد به ابعاد 7×10 متر است و بر روى آن گنبد شلجمى به قطر دو و ارتفاع چهار متر قرار دارد. نماى زیر گنبد کاشى کار است و خارج آن ایزوگام شده است.

در وسط بقعه، ضریح آهنى طلایى رنگى به ابعاد 2×5/2 متر قرار دارد. زمین زیارتگاه حدود سه هزار متر مربع است و به صورت قبرستان عمومى از آن استفاده مى شود. به اعتقاد اهالى، امامزاده پیر جمال از فرزندان امام هفتم(علیه السلام) است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده