مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

آرامگاه شیخ زین الدّین ابوبکر تایبادى ـ تایباد

در بالاى سر قبر، سنگ دیگرى وجود دارد که بر اساس کتیبة آن، مشخّص مى‏شود که محجر خاکسترى در سال 1030 هـ . ق توسّط شخصى به نام خواجه درویش، تقدیم مزار شده است. در برابر مزار مزبور، بناى مجلّلى وجود دارد که در سال 848 هـ . ق توسّط پیر احمد خوافى ـ وزیر شاهرخ، پسر تیمور ـ جهت مسجد و نمازخانه بنا گردیده است. نقشة بنا شامل گنبد خانه‏اى چهار طاقى با ایوانى بلند در جلوى آن و با اتاق‏هاى دو طبقه‏اى در طرفین است. نماى بیرونى بنا شامل ایوان رفیعى با طاق آهنگ است که در دو سوى آن، غرفه‏هاى دو طبقه‏اى قرار گرفته که راه ورود به طبقة اوّل هر یک از آن‏ها، از درگاه کنار ایوان و در طبقة دوّم، از پلّکان‏هایى است که راه ورود به آن‏ها در بیرون بنا قرار دارد. در پشت ایوان، شش طاق‏نما قرار دارد. تمامى سطوح نماى ایوان و طاق‏هاى حجره‏هاى طرفین آن، با استفاده از کاشى نره ـ به شیوة معقلى ـ و کاشى معرّق تزیین شده است. فضاى اصلى داخلى، به ابعاد 50/17×50/16 متر، شاه‏نشین‏هایى با پوشش نیم‏گنبدى با گوشه‏سازى‏ها و مقرنس کارى دارد و بر فراز آن، گنبدى با استفاده از سه کنج‏هاى مقرنس کارى شده و کاربندى ساخته شده است. در چهارگوشة بنا، چهار پلّکان تعبیه شده است که به حجره‏هاى طرفین ایوان و به پشت بام راه مى‏یابند و ورودى آن‏ها از بیرون بناست. فضاى داخلى بنا در گذشته از طریق درگاه‏هاى شمالى و جنوبى نیز به بیرون راه داشته که امروزه مسدود است.

نماى بیرونى با قاب‏هاى سادة آجرى و نماى ایوان و داخل آن با کاشى‏کارى معقلى، معرّق و تلفیق سنگ و کاشى تزیین شده است. عناصر تزیینى شامل نقوش گیاهى هندسى و کتیبه‏هاست.

در کمرگاه ایوان، کتیبه‏اى به خط ثلث و کوفى به رنگ سفید و قهوه‏اى بر زمینة لاجورى با گل‏هاى اسلیمى نوشته شده است که از سمت راست شروع مى‏شود و سه جانب ایوان را طى مى‏کند. متن آن، گویاى ساخت این بنا در سال 848 هـ . ق توسّط پیر احمد بن اسحق الخوافى است. کتیبة تاریخى دیگرى در بدنة طرفین ایوان وجود دارد که باز متضمّن بناى این ساختمان در زمان شاهرخ بهادر سلطان و به دست پیر احمد خوافى است. هم چنین سطح نماى ایوان با کتیبه‏هاى زیباى معقلى، متضمّن اسماء جلاله و دعاى عشرات و اسامى مبارکه تزیین گردیده است. در تزیین داخل بنا،
از تلفیق سنگ و کاشى معرّق، نقّاشى روى گچ و گچ‏برى استفاده شده است. ازارة بنا تا ارتفاع دو مترى، با تلفیق سنگ‏هاى سفید و کاشى معرّق آراسته شده است و در نبش شاه‏نشین‏ها و محراب، از پیلک‏هاى سنگى سفید (نیم ستون) که سرستون‏هایى با تزیینات شبیه مقرنس دارند، استفاده شده است که هشت عدد و شبیه یکدیگر هستند. محراب نیم هشت ضلعى که در وسط ضلع غربى بنا جاى گرفته است، با همین تکنیک تزیین شده است. طاق آن داراى نیم کاربندى هشت ضلعى است که به رنگ‏هاى سبز و قهوه‏اى رنگ‏آمیزى شده است. در مقابل سر در ورودى مسجد مولانا، آب انبار هشت ضلعى کوچکى قرار دارد که سردر کوچک و ساده‏اى دارد و سقف آن بر روى یک سرى گوشه سازى و به صورت کلمبو زده شده است. این بنا را به دورة تیمورى نسبت مى‏دهند.

در شرق مقبرة مولانا و به فاصلة کمى از آن، در میان قبرستانى، بنایى کوچک قرار دارد که به مقبرة شیخ زین الدّین على ـ پدر شیخ زین الدّین ابوبکر ـ منسوب است. بناى کوچکى با ایوانى در ضلع غربى به ارتفاع 5/6 و عرض 5/5 و دهانة 10/3 متر با طاق گهواره‏اى و تویزه‏اى در جلوى آن است که دو منارة تزیینى کوچک در بالاى آن جاى گرفته است. پیشانى آن و زیر کلاهک مناره‏ها و حاشیة قوس ایوان را با کاشى‏هاى نره فیروزه‏اى و لاجوردى که از مسجد مولانا آورده‏اند، تزیین کرده‏اند. در داخل ایوان، محرابى وجود داشته است که در چند دهة قبل، راهى از آن به داخل بنایى که در پشت ایوان ساخته‏اند، باز کرده‏اند. در طرفین این ایوان، دو چلّه خانه تعبیه شده است.

در برابر این بنا، صحنى به ابعاد 5/5×6 متر واقع شده است که در هر ضلع آن، سه طاق‏نما دیده مى‏شود و در وسط آن، قبر برجسته‏اى وجود دارد و ورودى آن از جبهة شمالى است. بر روى سنگ قبر وسط صحن، نوشته شده: «هذا مرقد سعادت دستگاه خواجه محمّد هاشم ولد میر حاج تحریراً فى شهر صفر سنه 1036».
با توجّه به این کتیبه، معلوم مى‏شود که قبر متعلّق به
شخصى به نام خواجه محمّد هاشم، ولد میر حاج است،
نه شیخ زین الدّین على. از این رو، شاید سنگ قبر از جاى دیگرى آورده شده باشد.

این آرامگاه به شمارة 309 و در تاریخ 29/9/1316 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده