مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

برگزارى نشست علمى «امام‌زادگان بلافصل ایران» در قم

نشست علمى «امام‌زادگان بلا‌فصل ایران» با حضور طلاب و روحانیون در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام در قم برگزار شد.

 


به گزارش خبر‌نگار مرکز خبر حوزه، حجةالاسلام ‌والمسلمین محمدمهدى فقیه بحرالعلوم یکى از محققان و مزارشناسان، دوشنبه 5 اردیبهشت در این نشست اظهار داشت: بیش از 8 هزار ‌و‌132 بقعه متبرکه در ایران وجود دارد.

وى افزود: علاوه بر موارد ذکر‌شده، 2000 مکان متبرکه، قدم‌گاه و مزار حکام و بزرگان نیز در ایران وجود دارد که در زمان صفویه به وجود آمده‌اند.

حجةالاسلام‌والمسلمین فقیه بحرالعلوم با اشاره به استحباب زیارت، تصریح کرد: در جهان اسلام بیش از چهل‌هزار زیارتگاه وجود دارد؛ با توجه به استحبابى که از طرف ائمه علیهم‌السلام براى زیارت وارد شده است، باید با بررسى کیفیت و چگونگى نسب امام‌زادگان، آن‌ها را زیارت کنیم.

وى افزود: از 10 هزار زیارت‌گاه موجود در ایران بیش از 12000 شخصیت، 7000 سید و امام‌زاده شناسایى شدند. از این میان، بنابر تعریف بزرگان علم انساب، هر سیدى با سه واسطه به ائمه اطهار علیهم‌السلام برسد، امام‌زاده محسوب مى‌شود.

وى ضمن بیان اسامى امام‌زادگان بلا‌فصل در ایران اظهار داشت: در ایران 43 بقعه متعلق به امام‌زادگان بلافصل مى‌باشد که مى‌توان وجود 23 نفر از این امام‌زادگان را اثبات کرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوى با بیان این‌که هرگونه نفى ما از بعضى امام‌زادگان، توهین به اعتقادات مردم نیست، گفت: نباید از این صحبت‌ها نفى امام‌زاده مورد بحث، برداشت شود، زیرا هدف از این نشست، بررسى سندى و اثبات بلافصل بودن امام‌زادگان است که با چند واسطه به امامان مى‌رسند.

خبر مربوط به سال 90 منعکس شده در افق حوزه، خبرگزاری حوزه، جوان امروز، قطره و...


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده