مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

آرامگاه بیلدر باشى ـ سبزوار

این آرامگاه در ابتداى روستاى فسنقر، در 16 کیلومترى جنوب غرب شهر سبزوار واقع شده است.

ساختمان آرامگاه به صورت چلیپا ساخته شده و داراى ایوانى در چهار طرف است. ابعاد هر یک از ایوان‏ها 5×6 و به ارتفاع 5 متر مى‏باشد که در سالیان اخیر به بقعه افزوده شده است. ایوان اصلى در شمال قرار دارد و به اتاق مرقد منتهى مى‏شود. این اتاق که ظاهراً قدیمى است، به ابعاد 9×9 متر مى‏باشد و چهار زاویة آن را با ایجاد گوشواره به 8 ضلعى و با کمک طاقنماها به دایره تبدیل شده است. در چهار ضلع اصلى بنا چهار پنجره طراحى شده و کف ازاره بقعه را تا حدود 80 سانتى متر با سنگ مرمر پوشش داده‏اند.

چهار صفّه کوتاهى مقرنس دار، در چهار جهت ایوان بقعه به ابعاد 2×4 و ارتفاع 5 متر احداث شده و در وسط بقعه نیز ضریح آهنى به ابعاد 2×60/1 متر قرار دارد. در سال 1385 گنبد بنا توسّط اهالى رنگ سبز زده شده و سپس با رنگ آبى نقّاشى شده است.

گنبد بنا به قطر 9 و بر ساقه‏اى حدود 3 متر قرار دارد که از داخل و خارج به صورت عرقچینى است. ساقة بقعه از خارج گریو هشت ضلعى دارد که با آجر کار شده است. در شرق بقعه 9 واحد زایر سرا قرار دارد. شالودة اصلى بنا از سنگ لاشه و خود بنا از خشت و گل است. زمین زیارتگاه حدود سه هزار متر مربّع است که محصور شده است. از نام و نسب خفته در مزار اطّلاعى حاصل نشد و اهالى او را به عنوان امامزاده ستایش مى‏کنند. در کتاب فرهنگ جغرافیایى از امامزاده‏اى به نام اولاد ولى اللَّه یاد مى‏کند که در مجاورت جنوب آبادى قرار دارد که ظاهراً منظور همین بقعه است.

این بقعه داراى موقوفه‏اى در 48 ساعت آب و اراضى مزرعه فسنقر است.

آرامگاه بیلدر باشی به شمارة 4902 و در تاریخ 19/12/1380 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده