مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

آرامگاه شیخ ابوالقاسم گورکانی ـ تربت حیدریه

در سه کیلومترى جنوب شرقى شهر تربت حیدریه، در مسیر راه اصلى شهرهاى جنوبی خراسان، روى تپّه‏اى مشرف بر جادّه و ارتفاعات اطراف، مزارى قدیمى و معروف وجود داردکه منسوب به شیخ ابوالقاسم گورکانى (گرگانى) متوفّاى 450 هـ . ق ـ از مشاهیر عرفاى خراسان ـ است. مزار، در آبادى شیخ ابوالقاسم واقع می‌باشد که تا قبل از تعمیر آن، در سال 1340 هـ . ش، به کلاته درویشى معروف بوده است. نام صاحب مزار، مطابق سنگ نوشتة آن، شیخ ابوالقاسم على الکورگانى، از سران عرفاى «صوفیّة معروفیّه» در اواخر قرن چهارم و نیمة اوّل قرن پنجم هـ . ق است.

این مزار، روى تپّه‏اى بزرگ در محوّطه‏اى به وسعت 1250 متر مربّع (50×25 متر) واقع شده و به سلیقة خاصّى محوّطه سازى و درخت کارى شده و داراى دو در ورودى فلزى مشابه از شمال و جنوب محوّطه است که مقابل هم قرار دارند. اطراف محوّطه، تا ارتفاع 80 سانتى‏متر، دیوار آجرى و دور تا دور آن نیز به ارتفاع یک متر، نردة فلزى دارد. آرامگاه که در زیبایى بناى آن دقت شده، وسط محوّطه قرار دارد و مصالح اصلى آن، آجر و آهک و سنگ است. مزار، اوّلین بار در سال 1340 هـ . ش به وسیلة معاون سپاه شش خاور ـ که مرکزِ آن زمان، شهر تربت حیدریه بود ـ تعمیر شد؛ ولى بازسازى اساسى آن در سال 1352 هـ . ش به هزینه و دستور آقاى حاج سلطان حسین تابنده گنابادى انجام شد.

قاعدة بنا از خارج، هشت ضلعى و طول هر ضلع قاعدّه، پنج متر است. ارتفاع دیوار، پنج متر و روکش و اندود دیوار، سیمان سفید است. گنبد دو پوشة بنا با کاشى‏هاى سبز رنگ پوشیده شده است. گردن استوانه‏اى گنبد، دو متر ارتفاع دارد و دور تا دور آن با آیه‏هاى قرآن مجید کتیبه نویسى شده است.
قسمت بالاى گنبد، عرقچینى است و حدود پنج متر ارتفاع دارد و بر روى آن به فواصل معین، کلمة «على» نوشته شده است. در محل بالاى درهاى ورودى مزار، روى گنبد، عبارت «لا اله الا اللَّه»، در داخل کادرى، جلب نظر مى‏کند. مزار از چهار جهت درِ ورودى دارد. در حال حاضر، رفت و آمد از درِ رو به قبله صورت مى‏گیرد. ورودى‏ها مشابه یکدیگرند و هر کدام، از دو در تشکیل شده که بین آن‏ها اتاقی فاصله است. درِ بیرونى، جلوى غرفه کار گذاشته شده که آن هم فلزى، دو لنگه‌ای 2×5/2 متر است. بنا از داخل مربّع و طول هر ضلع قاعدة آن، شش متر است. ارتفاع دیوار داخلى، سه متر و قطر دیوار، دو متر است. ازارة آن به ارتفاع 5/1 متر، از سنگ مرمر نباتى رنگ است و بقیّة دیوار، گچ‌کارى شده و روی آن رنگ زرد خورده است. در هر یک از دیوارها، طاقى به دهانة 3، عمق 5/0 و ارتفاع 5/2 متر ایجاد شده و زیر سقف نیز هشت طاق به ابعاد 5/1×5/2 متر با قوس‏هاى هلالى زده شده و گنبد روى آن‏ها قرار گرفته است.

گنبد، از داخل سبز رنگ است و ارتفاع کل آن از نوک تا کف، حدود هشت متر است. در قسمت گردن‏بند گنبد، در چهار جهت، چهار پنجره فلزى به ابعاد 80×120 سانتى‏متر براى نورگیرى ساخته شده است. در وسط بنا، دو صورت قبر سنگى دیده مى‏شود که هر دو، پلّه‏اى است. اوّلى که جلوى در ورودى رو به قبله واقع شده و رنگ مرمر آن قهوه‏اى است، مربوط به شیخ ابوالقاسم الگورکانى است که ابعاد قسمت زیر، 5/1×2 متر با 25 سانتى‏متر ارتفاع و قسمت رویى، یک متر در نیم متر با 20 سانتى متر ارتفاع است. در متن سنگ قبر، تاریخ وفات شیخ، 450 هـ . ق نقر شده است.

این بنا، به شمارة 7614 و در تاریخ 17/12/1381 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

در سه کیلومتری جنوب غربی تربت و در سمت راست مسیر جاده اصلی جنوب کشور قرار دارد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده