- شنبه ۲۲ شهریور ۹۳
بقعة این امامزاده در میان قبرستان قدیمى و در ضلع جنوبى روستاى اوچان و خارج از بافت مسکونى روستا قرار گرفته است.
بناى اوّلیّة بقعه بسیار قدیمى و مربوط به قرن 7 و 8 هجرى قمرى است. این بنا به صورت گنبدخانهاى با روکش کاهگل بوده و ایوان آن کوچکتر از اکنون بوده است.
پلان کلى بنا استوانهاى شکل و ایوان چهارگوشى با جهتگیرى جنوبى در ضلع شرقى به آن اضافه شده و روى این مجموعه، سقف شیروانى قرار گرفته است.
گنبد تخم مرغى شکل بنا، که روى گنبدخانه استوانهاى شکل (از نماى خارجى) آن قرار گرفته است از بیرون، به دلیل آنکه زیر سقف شیروانى واقع شده است، قابل مشاهده نیست.
ارتفاع متوسّط دیوارههاى بنا، از بیرون 50/3 متر و ارتفاع تیزه سقف شیروانى روى گنبد، از کف محوّطه، 80/6 متر است. سطح بیرونى دیوارهاى بقعه با کاهگل پوشیده شده و در نماهاى چهارگانه آن، کتیبه یا تزئینات خاصّى مشاهده نمىشود. در بخش شمالى گنبدخانه، پنجرهاى به عرض 90 سانتىمتر و ارتفاع 80 سانتىمتر تعبیه شده است.
ورودى بقعه از ضلع جنوب و از جبهه باز ایوان، که با نردهاى فلزى و سبز رنگ به ارتفاع 70 سانتىمتر محصور شده است، امکانپذیر است. در این ضلع باز ایوان، سه ستون چوبى با مقطع چهارگوش که یکى در وسط و دوتاى دیگر در کنجها واقع شدهاند، دیده مىشود. دیواره داخلى ایوان با گچ اندود شده و سپس با رنگ آبى ملایمى رنگآمیزى شدهاند. بخش نمایان سقف از پایین، با تیرهاى گردینه و سپس تخته کوبى روى تیرها، پوشش داده شده و ارتفاع سقف ایوان تا کف آن نیز 80/2 متر است.
در دیوار ضلع شمالى ایوان، دو طاقچه هر یک به عرض و ارتفاع مساوى 70 سانتىمتر تعبیه شده و در داخل آنها وسایل روشنایى و پخت و پز قرار دارد. طاقچهاى که در بخش غربى دیوار تعبیه شده و مقرنسکارى سادهاى به ارتفاع حدود 25 سانتىمتر دارد، با گچ اجرا شده و همرنگ بقیّة سطح دیوار رنگآمیزى شده است. تابلو فلزى سبز رنگى در پاى
دیوار شمالى ایوان قرار دارد که روى آن نسب امامزاده، به این شرح: «امامزاده ابراهیم بن محسن بن موسى بن جعفر » نوشته شده است.
در جداره دیوار مجاور گنبدخانه، دو قاب چوبى نزدیک یکدیگر آویزان شده است. قاب کوچک که به نظر مىرسد، قدیمىتر باشد، محتوى دعاى «اذن دخول» و دستنویس است. قاب دوّم محتوى زیارتنامة مخصوص امامزاده ابراهیم است.
ورود به گنبدخانه از داخل ایوان، از طریق درى که در ضلع غربى ایوان تعبیه شده و به داخل گنبدخانه باز مىشود، امکانپذیر است. بر بالاى در، کاشى سفیدرنگى با ابعاد تقریبى 25×25 سانتىمتر در داخل اندود گچى دیوار قرار دارد که با خط مشکى روى آن اسامى «اللَّه» و پنج تن نقش بسته است. درِ چوبى ورودى گنبدخانه، یک لنگه، به عرض 80 و ارتفاع 40/1 سانتىمتر بوده و سطح آن با نقوش دایرهاى شکل تزئین شده است. هر نقش، تشکیل شده از مثلثهاى کوچک مجاور هم، که در دو ردیف دایرهوار و متحدالمرکز قرار گرفتهاند. در مجموع این نقشها، در دو ردیف چهارتایى، در بالا و پایین سطح در اجرا شده و در وسط در، مابین دو ردیف فوق نیز یک نقش از همان نوع، و به صورت مجزّا، قرار دارد. با عبور از در، وارد دالان کوچکى به طول 70/1 متر مىشویم که ناشى از جرز قطور دیوار گنبدخانه است. کف این دالان به اندازه 25 سانتىمتر از کف ایوان پایینتر است و با پلّهاى به ارتفاع 30 سانتىمتر، به سمت پایین، که در انتهاى آن قرار دارد، به داخل فضاى گنبدخانه منتهى مىشود.
گنبدخانه یک هشت ضلعى با گنبدى از نوع نار است. در داخل گنبد و بر بالاى صندوق، دو تیر چوبى به منظور مهار رانش گنبد قرار دادهاند. سطح داخلى گنبدخانه، با گچ اندود شده و نیمه بالایى آن با رنگ سبز و نیمه پایینى آن با رنگ آبى ملایم رنگآمیزى شده است. در میان هر یک از اضلاع داخلى گنبدخانه، یک طاقنما اجرا شده که در میان هر طاقنما، یک طاقچه مستطیل شکل تعبیه شده که در طاقنماى ضلع شمالى گنبدخانه، طاقچه مذکور تبدیل به پنجره شده است. این پنجره و در ورودى، منافذ نورگیرى فضاى داخلى گنبدخانهاند.
در اطراف پنجره وجود یک کتیبه چوبى قابل توجّه است، روى این کتیبه چوبى، که یک مستطیل کشیده عمودى
با ارتفاعى در حدود 40 سانتىمتر است، زیارتنامهاى با
جوهر مشکى نوشته شده که به دلیل فرسایش ناشى
از گذشت زمان به سختى قابل خواندن است. در کف اتاق، چند قالیچه و نمد قرار دارد.
صندوق چوبى امامزاده به ابعاد 30/1×90/1 متر بوده و تمامى سطح آن با پارچه سبز رنگ پوشیده و در وسط اتاق قرار دارد.
در گذشته اهالى روستا، ارادت خاصّى به امامزاده داشتند و در حال حاضر به دلایل گوناگون از جمله کم شدن جمعیّت به خصوص در فصل سرما، امامزاده نسبتاً مهجور واقع شده است.
به استناد زیارتنامه و نیز شهرت محلّى، امامزاده ابراهیم فرزند محسن بن امام موسى معرّفى شده که یقیناً این ادّعا منشأ صحیحى ندارد. زیرا علماى انساب فرزندى به نام محسن براى امام هفتم ذکر ننمودهاند. شاید بین محسن و امام هفتم چندین واسطه از قلم افتاده باشد.
این بنا به شمارة 7242 و در تاریخ 12/11/1381 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.
- ۱۸۷۶
- ادامه مطلب