- شنبه ۲۲ شهریور ۹۳
بقعة زیباى این امامزاده در جنوب روستاى سعیدآباد و در میان قبرستان عمومى روستاى قاسم آباد آقا از دهستان سعیدآباد واقع شده و بسیار مورد توجّه اهالى است.
مساحت بقعه چهل متر مربّع و ساختمان بقعه در پشت چند درخت کاج، که در جلوى بنا کاشته شدهاند، مخفى شده و هسته مرکزى بنا متشکل از اتاق چهارگوشى است که گنبدى عرقچینى روى آن قرار گرفته و ایوان خوش تناسبى نیز در ضلع شمالى خود داراست. این مجموعه از نماى جنوبى، روى سکویى به ارتفاع پنجاه سانتىمتر قرار دارد. به نظر مىرسد، این سکو ناشى از بالا آوردن کف بقعه در دورههاى متأخّر است.
ساختار کلّى بقعه حکایت از معمارى اصیل آن دارد. این موضوع مهم به دلیل الحاقات و مرمّتهاى غلط، در نگاه اوّل و به خصوص براى مخاطب غیرفنّى، کاملاً پوشانده است. در اثر این برخوردهاى غیرفنى، تناسبات بنا به هم ریخته و بخش زیادى از بازماندههاى نماى آن در زیر آستر سیمان مخفى شده و در مجموع، این بناى اصیل و ارزشمند بسیارى از ظرافتها و زوایاى زیباى خود را از دست داده است.
کلیّه نماهاى بیرونى بقعه، در حال حاضر، با سیمان پوشانده شدهاند و تزئینات یا کتیبهاى در آنها مشاهده نمىشود.
تنها عناصر تزئینى نماها، طاق نماهایى هستند که از معمارى اصیل بقعه به جا ماندهاند، نماهاى شرقى و غربى بقعه داراى یک طاقنماى عریض در وسط و دو طاقنما در طرفین آن و یک سطح یکدستى در مجاورت ایوان، که ناشى از مسدود شدن ایوان در دورههاى متأخّر است، قرار دارد. بر بالاى طاقنماهاى طرفین، دو فرو رفتگى مربّع شکل وجود دارد.
هر سه طاقنما داراى قوس پنج و هفت بوده و در میان قاب مستطیل شکلى قرار دارند. بدون تردید این عناصر در میان خود تزئیناتى داشتهاند که در حال حاضر این تزئینات از بین رفته و یا در زیر آستر سیمان، که در اثر مرور زمان سیماى بدمنظرى نیز به خود گرفته، مدفون شدهاند. ساختار نماى جنوبى نیز همانند نماهاى شرقى و غربى است، با این تفاوت که درى در میان طاقنماى وسط احداث شده و دو سکو در دو طرف آن تعبیه شده است. در نماى شمالى که جبهه ورودى بنا نیز هست، یک قوس بزرگ در وسط و دو تورفتگى به صورت دو مستطیل کشیده عمودى در طرفین قرار گرفتهاند. این نما با سیمان سفید، که دیگر اثرى از سفیدى آن به جا نمانده، پوشانده شده است.
در حال حاضر، ورودى اصلى بقعه در نماى جنوبى آن واقع شده که این ورودى احتمالاً در معمارى اصلى بقعه وجود نداشته و یا به این شکل نبوده و در طى مداخلات بعدى به وجود آمده است. این ورودى شامل در فلزى سبز رنگ و یک لنگهایست که به داخل بقعه گشوده مىشود. عرض در 20/1 و ارتفاع آن دو متر است. ورودى دوّم که ورودى اصلى بناست، در ضلع شمالى قرار دارد. این ورودى داراى طاق و تویزه است. شبکههایى از میلههاى عمودى سبزرنگ، حفاظى در جلوى این نما ایجاد کردهاند که با درى، که در میان این حفاظ و با همان ساختار تعبیه شده، امکان ورود به فضاى پیش ورودى (طاق و تویزه) جلوى ایوان فراهم است. با عبور از این در، وارد فضاى پیش ورودى به عرض 5/2 متر و ارتفاع 60/4 سانتىمتر (فضاى زیر طاق و تویزه) مىشویم که در میان طاق بیرونى آن شبکه فلزى مذکور و در میان طاق داخلى آن (حد فاصل تویزه و ایوان) شبکه بزرگى از گرهچینى چوبى بسیار زیبا به چشم مىخورد.
در میان ارسى، درِ دو لنگه چوبى به عرض 20/1 سانتى متر و ارتفاع 80/1 سانتى متر تعبیه شده که به داخل ایوان گشوده مىشود. سطح زیرین تویزه نیز تزئینات آجرى زیبایى از نوع خفته و راسته دارد و در پاطاق آن، دو طاق نماى کوچک با قوس تزئینى (قوس سه کمانى کلاله) اجرا کردهاند. ظرافت معمارى بقعه در چنین زوایایى قابل توجّه است. در سلسله مراتب ورودى سپس وارد ایوان مىشویم که مستطیلى به ابعاد 3×60/7 متر است. این ایوان که زمانى از سه جبهه باز یا نیمه باز (مشبک) بود، در حال حاضر، تنها از یک جبهه (شمال) نیمه باز بوده و در اضلاع شرقى و غربى آن به طور قرینه طاق و تویزه اجرا شده که طاق بیرونى هر ضلع، اکنون با احداث یک تیغه مسدود شده است. آثار کاوشهاى ویرانگر غیرمجاز در جاى جاى ایوان قابل تشخیص است، هر چند این آثار به وسیله گچکارى تا حدى مرمّت شدهاند. بدون تردید این فضا، تزئینات بسیار زیبایى داشته که به یغما رفتهاند. در کف ایوان، چند سنگ قبر مشاهده مىشود. سنگ قبرها، قدمت زیاد یا ارزش هنرى خاصّى ندارند. سقف ایوان، گنبدى شکل و سطح زیرین آن گچ اندود است.
گنبدخانه اصلى این بقعه، ساختارى بسیار شکیل، متقارن و زیبا دارد. طبق سنّت دیرینه معمارى این مرز و بوم، گنبد مدور این بنا روى اتاق چهارگوش گنبدخانه احداث شده و شگردهاى هنرمندانه احداث سقف مدور روى اتاق چهارگوش، در این بقعه به زیبایى و ظرافت تمام اجرا شده است. در اثر این هنرنمایى، چهار گوشواره متناسب و زیبا با قوس پنج و هفت در چهار کنج اتاق به وجود آمدهاند. دهانه قوس این گوشوارهها 22 متر است. در میانه هر یک از اضلاع اتاق و در حد فاصل دو گوشواره، یک طاقنما با قوس جناغى تعبیه شده که در میان طاقنماهاى شمالى و جنوبى، در و در میان طاقنماهاى شرقى و غربى، به اندازه نصف ارتفاع طاقنما، طاقچه احداث شده است.
در میانه جهات اصلى دیوارها و بر بالاى طاقنماها، روزنههایى به عرض چهل سانتى متر و ارتفاع هفتاد سانتى متر با قوس جناغى تعبیه شدهاند که از نماى بیرون در زیر پوسته عایق ایزوگام قرار گرفته و در نتیجه عملکرد تأسیساتى خود را از دست دادهاند. ارتفاع نوک گنبد تا کف گنبدخانه شش متر است. کلیّه سطوح داخلى با گچ اندود شده و با رنگ آبى ملایمى رنگآمیزى شده است.
صندوق چوبى و ساده امامزاده در میان دیواره چوبى ثانویهاى محصور شده، که این دیواره چوبى گرهچینى شده است. ابعاد این دیواره 50/2×60/1 و به ارتفاع 35/1 متر و تمام آن با پارچه سبزرنگ پوشانده شده است. در کنج شمال غربى این دیواره و نیز کنج متناظر آن، دو لوح چوبى قدیمى محتوى زیارتنامه آویزان شده که بخشهایى از متن باقى مانده زیارتنامه به سختى قابل خواندن است. یکى از این لوحها به عرض 22 و ارتفاع 38 سانتىمتر و دیگرى به عرض 29 و ارتفاع 53 سانتى متر است.
درِ چوبى قدیمى و با ارزشى در بقعه وجود داشته که طبق گفته کارشناسان میراث فرهنگى، در ورودى بین تالار و آرامگاه بوده و به سرقت رفته است.
مقابل ایوان، تعدادى سنگ قبر قدیمى وجود دارد که براى حفاظت، بیشتر آنها را زیر ستونها و داخل پى کار گذاشتهاند.
یک مسیر آسفالته به طول حدود صد متر از ورودى اصلى محوّطه تا نزدیکى بقعه، احداث شده و از این طریق امکان ورود سواره به داخل محوّطه فراهم است. محوّطه یک ورودى فرعى در ضلع غربى نیز دارد. یک غسّالخانه، در فاصله صد مترى از بقعه، و دو چشمه سرویس بهداشتى چسبیده به ضلع غربى غسّالخانه در فاصله صد مترى از ضلع غربى بقعه قرار دارند. مساحت غسّالخانه حدوداً سى متر بوده، نماى آن سیمان کارى شده و یک در و یک پنجره فلزى دارد.
در میان قبرستان پنج هکتارى این روستا، دو درخت چنار و یک درخت بید قطور و کهن وجود دارد که هنوز هم سرسبز و رو به رشدند و به گفته سالخوردگان محلّى عمرى بیش از 800 سال دارند. با توجّه به اینکه وسط این درختها خالى است، به نظر مىرسد که این درختهاى کهن خود شاخههایى از یک درخت اصلى و قدیمىتر بودهاند. وجود این درختان، قدمت و اهمیّت امامزاده را دو چندان کرده است.
براساس زیارتنامه موجود در بقعه، امامزاده جواد از نوادگان امام رضا معرّفى شده است. برخى مرگ امامزاده را بر اثر بیمارى و عدّهاى دیگر به شهادت رسیدن او به دست سرخاب نامى که از کفّار بوده ذکر مىنمایند. به هر حال تاکنون سندى که از سلسله نسب شریف امامزاده پرده بردارد به دست نیامده است.
این بنا به شماره 16716 و در تاریخ 30/10/1385 در فهرست آثار ملّى و تاریخى به ثبت رسیده است.
- ۳۲۶۳
- ادامه مطلب